אב לתאומים יוכל לצאת לחופשת לידה של שלושה שבועות במקביל לאם

ועדת הרפורמות אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לפיה עובד שבת זוגו ילדה בלידה אחת יותר מילד אחד יהיה רשאי לממש תקופה אחת של לפחות שבעה ימים רצופים ולכל היותר שבועיים מתוך שלושת השבועות האמורים לצורך טיפול בילדו במקום בת זוגו ובהסכמתה

חופשת לידה לאבות shutterstock

 

ועדת הרפורמות אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק עבודת נשים, תיקון שיזם ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) וחברי כנסת נוספים. התיקון יאפשר הארכת חופשת הלידה של גברים עד שלושה שבועות. יו"ר ועדת הרפורמות ח"כ רחל עזריה אמרה "השלמנו עוד שלב בדרך להורות שוויונית וסיוע להורים לילדים בשוק העבודה, כך תיראה האבהות המודרנית. זה צעד משמעותי וחשוב עבור מדינת ישראל.

לפני כשנה העברתי חוק שמאפשר לאבא לקחת שבוע חופשת לידה במקביל לאימא, על חשבון חופשת הלידה שלה. כעת השלמנו את המהלך, והוספנו שבועיים נוספים לאבות לתאומים, על חשבון התוספת שמקבלת האם. בלידה של תאומים, השבועות הראשונים קשים במיוחד, וההזדמנות של שני ההורים לטפל בילדים ביחד מיד לאחר הלידה היא קריטית".

החוק הנוכחי קובע שיולדת זכאית לחופשת לידה בת 15 שבועות. יולדת שילדה יותר מילד אחד, תהיה זכאית לשלושה שבועות נוספים על כל ילד נוסף שילדה. לפי התיקון שאושר יתאפשר לבן הזוג של היולדת לצאת לחופשת לידה של שבועיים נוספים, ובסך הכל חופשה בת שלושה שבועות.

עפ"י הצעת החוק, עובד שבת זוגו ילדה בלידה אחת יותר מילד אחד יהיה רשאי לממש בעד כל ילד נוסף שנולד באותה לידה, בתוך תקופת הלידה וההורות של בת זוגו, החל מיום הלידה ואילך, תקופה אחת של לפחות שבעה ימים רצופים ולכל היותר שבועיים מתוך שלושת השבועות האמורים לצורך טיפול בילדו במקום בת זוגו ובהסכמתה.

כך לדוגמא, יולדת שילדה תאומים, תהנה מחופשת לידת בת 18 שבועות. מתוכם, בן זוגה יוכל (בהסכמת היולדת) לצאת לחופשה בת שלושה שבועות במקביל לחופשת הלידה של היולדת.

אשתקד, נכנס לתוקף תיקון לחוק שיזמה יו"ר ועדת הרפורמות ח"כ רחל עזריה, תיקון שהוסיף שבוע אחד לחופש לידה. עוד נקבע, מתן אפשרות לגבר לצאת לחופשת לידה של שבוע (מתוך חופשת הלידה של היולדת) וצמצום חופשת הלידה המינימאלית של הגבר משלושה שבועות לשבוע אחד. מאז כניסתו של החוק לתוקף, (יוני 2017) מספר האבות שניצלו את חופשת הלידה, הוכפל מכ-500 בשנה לכ-1,000 גברים בשנה.

מנתונים שהציג הביטוח הלאומי בדיון הקודם, עולה כי בכ- 4,000 לידות מתוך 176 אלף לידות בישראל בשנה, נולדים תאומים. ובכ-80 לידות נולדת שלישייה או יותר. עוד נמסר, כי מספר הגברים שניצלו את החוק ויצאו לחופשת לידה-הורות בעליה מתמדת, "בשנת 2018 צפויים כ- 1,300 גברים לצאת לחופשת לידה והורות, לעומת 545 שיצאו בשנת 2016. בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד, 137 גברים יצאו לחופשה לעומת 324 בשנת 2018, כלומר כפול 2.5.

יוזם הצעת החוק ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אמר "עשינו היום צעד חשוב לקראת הורות משותפת ושוויונית בין בני זוג. מדינת ישראל עדיין רחוקה מהמצב האידיאלי, אבל אנחנו מתקדמים בכיוון הנכון".

החוק יכנס לתוקף החל מה־1 בחודש שלאחר תום חודשיים מיום פרסומו, והוא יחול על עובדת שילדה ביום תחילתו של חוק זה ואילך ועל בן זוגה של העובדת כאמור.

תגובה אחת ל: "אב לתאומים יוכל לצאת לחופשת לידה של שלושה שבועות במקביל לאם"

  1. למה חופשת הלידה של גברים היא על חשבון החופשה של האישה?
    למה לגבר לא מגיע חופשה בפני עצמו בתור האבא? כי ככה התרגלנו שהוא חוזר לעבודה אחרי יומיים…
    תבדקו בכל הארץ כמה בכלל נצלו את החוק והחליפו עם האישה? בודדים מאוד.

    יש לקדם חוק שלגבר יש חופשת לידה של חודש לפחות במקביל לאישה ולא על חשבונה.
    נראה לכם יקר למדינה?? תחשבו כמה תחסכו בטיפול בדיכאון אחרי לידה.

כתיבת תגובה