'אינטראקטיב ברוקר' תחדל מפעילות מוצרי מטבע בישראל

הרשות לניירות ערך בדקה ומצאה כי פעילות מוצרי המטבע של אינטראקטיב בישראל היא למעשה פעילות במכשיר פיננסי הדורשת רישיון לניהול זירת סוחר. החברה תוכל להמשיך לשווק בישראל שירותים אחרים

אילוסטרציה: Rawpixel.com | שאטרסטוק

רשות ניירות ערך הורתה לחברת 'אינטראקטיב ברוקר' להפסיק את פעילות מוצרי המטבע שלה בישראל. הרשות הודיעה לחברת הברוקראז' שבסיסה בארצות הברית כי פעילות מוצרי המטבע שהחברה מציעה בישראל ללא קבלת רישיון לניהול זירת סוחר, מהווה הפרת האיסור הקבוע בחוק, וכי היא נדרשת להפסיק פעילות זאת בישראל.

אינטראקטיב מציעה בין היתר שירותי מסחר אלקטרוני בניירות ערך שונים במדינות שונות. בישראל מציעה החברה בין שאר השירותים שלה, שירותי מסחר אלקטרוני במוצרי מטבע ובניירות ערך הנסחרים בחו"ל.

ברשות הבהירו כי ההודעה מתייחסת אך ורק למוצרי המטבע ולא ליתר פעילותה של החברה בישראל. כמו כן, הבהירה הרשות כי האיסור אינו חל על פעילות המרת מטבע המתבצעת באופן נלווה ותוצאתי לפעילות הברוקראז' שמבצעת החברה בניירות ערך.

מבירור שערכה הרשות מול החברה התברר כי מוצרי המטבע שהחברה מציעה בישראל נכנסים תחת הגדרת "מכשיר פיננסי" בחוק ניירות ערך, ולפיכך הצעתם לציבור בישראל דורשת רישיון לניהול זירת סוחר. אינטראקטיב אינה מחזיקה ברישיון כאמור.

בדברי הסבר להודעת הרשות נאמר כי החברה מציעה בישראל מוצרי מטבע, הכוללים, בין היתר, שירותי מסחר בצמדי מטבעות, שבמסגרתם נרשמות לזכות הלקוח יתרות זכות במטבע חוץ מסוים כנגד יתרות חובה במטבע חוץ אחר. על אף שכעבור שני ימי עסקים מבצעת החברה פעולת רישום במסגרתה נרשמות לכאורה ללקוח יתרות זכות וחובה במטבעות הרלוונטיים, מדובר בפעולת רישום בלבד שאינה מלווה במשיכה או בהפקדה פיזית של המטבעות.

בנוסף מציעה החברה שירותי מינוף המאפשרים את הגדלת החשיפה של הלקוח למטבעות. השירותים האמורים במוצרי המטבע הם שירותי מסחר עצמאיים שאינם ניתנים בהכרח כשירות המרה נלווה לצורך ביצוע הוראות מסחר של הלקוח בניירות ערך. ולכן, לפי פרשנות הרשות הם אינם משקפים מסחר בנכס הבסיס עצמו (מטבע חוץ) אלא מסחר בהסכם הפיננסי בין הצדדים, שערכו נגזר מנכס הבסיס.

בשל כך הם נופלים להגדרת "מכשיר פיננסי" בחוק, ושיווקם בישראל מחייב רישיון. לפיכך, דרשה הרשות מהחברה להפסיק את פעילותה ולחסום מפני לקוחות בישראל את האפשרות לסחור במוצרי המטבע האמורים.

כתיבת תגובה