איקאה בירושלים? – מנכ"ל איקאה בראיון ל'ביזנעס'

לרגל פתיחת החנות הרביעית של רשת הריהוט השבדית בבאר שבע, מספר מנכ"ל איקאה שוקי קובלנץ על המחירים, התוכניות להתרחבות, שמירת השבת והסניף המצופה בירושלים

שוקי קובלנץ מנכ"ל איקאה בראיון

"אל תשאל אותי על מחירים של איקאה בישראל ביחס לעולם" מקדים שוקי קובלנץ מנכ"ל איקאה בפתח הראיון איתו "כי התשובה שלי מאוד פשוטה בנושא. כשאני פותח סניף של איקאה באים אי מצד אחד ומתלוננים כי אני אשבור את המתחרים שקיימים כבר בגלל המחירים הנמוכים שלנו, ומצד שני באים המבקרים שטוענים שאנחנו יותר יקרים מהעולם. אז תחליטו אנחנו יקרים או זולים?

אז כנראה שאנחנו נמצאים במקום טוב מאוד מבחינת המחירים ביחס לארץ, וביחס לעולם צריך לקחת את התמונה בפרופורציה לארץ, על הצורך בתקינה, על המיסוי ועל שלל הבעיות הלוגיסטיות".

היום (ב) נפתחה חנות איקאה הרביעית בישראל בעיר באר שבע אחרי ראשון-לציון, קריית אתא ונתניה. החנות שמתפרשת על 22,000 מ"ר בנוסף ל 1500 מקומות חניה תעסיק כמעט 400 עובדים ותביא שינוי לעיר. מאות תושבי האזור התייצבו הבוקר בחנות, וזאת לאחר שבפתיחה החגיגית שהתקיימה למשפחות העובדים ביום חמישי השתתפו כ 6000 איש, בנוסף לרב העיר הרב יהודה דרעי שקבע שם מזוזה ביחד עם ראש העיר רוביק דנילוביץ'.

בסיור עיתונאים שנערך כמה ימים לפני התראיין לביזנעס שוקי קובלנץ מנכ"ל איקאה ישראל וסיפר כי בהנהלת החברה מעריכים שבשנת 2018 יבקרו בסניף החדש כ-800 אלף מבקרים, ויימכרו בו יותר מ-3 מיליון פריטים.

אתם מספרים על מיליוני גולשים באתר שלכם, למה הוא לא מכירתי (לא ניתן לרכוש דרכו)?

זה נכון, כ 13 מיליון איש גולשים באתר איקאה ישראל בשנה, ומשך השהיה שלהם באתר ארוך במובני אינטרנט. אנחנו אחד האתרים המובילים בישראל בתחום. אנחנו שוקלים את הפיכת האתר למכירתי אולם אנחנו ממתינים לכמה פיילוטים עולמיים של איקאה באינטרנט בכדי להחליט.

איקאה מפעילה עם אמזון שיתוף פעולה בנושאי בית חכם, עם סמסונג ואפל במשטחי טעינה, ובהונג קונג עם חברת בת של עליאקספרס. לאחר שנראה את המגמות העולמיות נחליט. בנוסף אני מאמין שאיקאה הוא בילוי משפחתי של קניה, אוכל והנאה, לא בטוח שניתן להחליף אותו בעולם האינטרנט למרות שכולם הולכים לכיוון הזה.

בחנות החדשה עיצבתם חדר תצוגה עם מראה של בית קפה, אתם פונים לשם?

בוודאי, איקאה פונה למגזר העסקי ומרחיבה את פעולתה בתחום. בסניף הזה יש בית קפה לדוגמה, בסניפים אחרים ניתן למצוא חנות פרחים, קליניקה לקוסמטיקה ושלל אופציות. עוד לפני פתיחת הסניף החדש המחלקה העסקית קיבלה כבר פניות והחלה לטפל בהם.

הדמיית בית הקפה בחנות איקאה באר שבע

בירושלים פורסם כי התייאשתם מהעיר, זה נכון?

ממש לא, היה ניסיון שלא צלח, אבל אנחנו ממשיכים לחפש ירושלים זה שוק שחשוב לנו.

קובלנץ שולח רמז עבה  לשמועות שהסניף יבנה דווקא בבית שמש ולא בעיר הבירה ואומר "יש היום תפיסה של ערים מרכזיות שמאגדות תחתיהם ערים נוספות, חיפה והקריות, באר שבע ואיזור הדרום, ראשון לציון ואזור המרכז, נתניה ומישור החוף וירושלים יחד עם בית שמש והסביבה, אנשי בית שמש רואים עצמם כירושלמים".

איקאה זו רשת שומרת כשרות ושבת, מה דעתך על חוק המרכולים והרצון לפתוח בשבת?

אני לא רוצה להיכנס לנושא הפוליטי, איקאה פותחת את שעריה בשעות מיוחדות לסופ"ש, יום חמישי עד חצות, יום שישי עד שעה מאוחרת – בקיץ עד 15:00, ושעה אחרי צאת השבת. העובדים שלנו וגם הקונים בחלקם הגדול צריכים את השבת שלהם, את הקידוש וההבדלה שלהם. יש לנו רצון להגיע להכי הרבה אנשים שניתן, זה החזון של איקאה, "ליצור חיי יום-יום טובים יותר לאנשים רבים ככל האפשר".

איקאה העולמית מונה 403 סניפים ב-49 מדינות. לפי נתוני החברה, מדי שנה מבקרים בחנויות ברחבי העולם 936 מיליון מבקרים, וכ-2.3 מיליארד גולשים מדי שנה מבקרים באתרי איקאה.

לישראל הגיע איקאה ב-2001 עם פתיחת הסניף הראשון בנתניה. 10 שנים אחרי פתיחת הסניף הוא נשרף קליל והוקם מחדש. ב-2010 נפתחה חנות איקאה בראשון-לציון, וב-2014 נפתחה החנות בקריית אתא. הסניף הגדול מבין השלושה (לא בפער גדול) הוא ראשון-לציון, אחריו קריית אתא, ושלישי סניף נתניה. סניף באר-שבע קטן יותר בשטחו מהאחרים, אולם עקב ניצול המרחב הוא כולל מבחר זהה של מוצרים.

מימין מאגנוס הלגרן גק גקסון נציג איקאה העולמית שולם פישר מתיו ברונפמן בעלי איקאה שוקי קובלנץ מנכל איקאה ורוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע צילום סיון פרג

תגובה אחת ל: "איקאה בירושלים? – מנכ"ל איקאה בראיון ל'ביזנעס'"

  1. נשרף כליל
    לא קליל

כתיבת תגובה