הבנקים יחויבו לשמור הצעות ריבית למשכנתא ל-24 ימים

מדובר בהצעת "אישור עקרוני" למשכנתא שהייתה תקפה עד עתה לשנים-עשר ימים בלבד • AMG משכנתאות: "צעד מבורך, אבל צריך להיזהר שלא יגרום דווקא לייקור הריביות על המשכנתאות"

תיק האשראי לדיור. אילוסטרציה | צילום: STUDIO GRAND OUEST | שאטרסטוק

 

בנק ישראל פרסם לאחרונה טיוטה ממנה עולה כי האישור העקרוני לקבלת משכנתא יהיה תקף לעשרים וארבעה ימים במקום שנים-עשר כפי שהיה עד היום.

הדרישה הועלתה על ידי חה"כ יעקב אשר (יהדות התורה) שהסביר בדיון שנערך לפני חודשיים בוועדת הכספים כי מדובר בהתנהלות שערורייתית, שכן השלמת המסמכים לסיום הליך קבלת המשכנתא אורכת יותר משנים-עשר יום. כך, בעת שהלקוח מגיע לסוף ההליך, הצעת הריבית של הבנק כבר לא בתוקף והלקוח שנמצא בידי הבנק נאלץ להסכים להצעת הריבית חדשה שהבנק מציע, שהיא בדרך כלל גבוהה יותר.

בחברת 'AMG משכנתאות' מסבירים כי במצב הקיים כיום בתחום המשכנתאות, כאשר הבנק מגיש ללקוח הצעה לריביות המשכנתה, ההצעה מחייבת את הבנק ל-12 ימים קלנדריים בלבד. לאחר זמן זה הבנק כבר אינו מחויב לריבית שהציע. בזמן קצר זה, על הלקוח לפתוח תיק לקבלת הלוואת המשכנתה, לבצע את הביטחונות שהבנק דורש ובכלל זה שמאות, ביטוחים, רשם משכונות, קבלת התחייבויות של המוכר וביצוע רישומי הערת אזהרה בטאבו, ולהחזיר את כל המסמכים החתומים לבנק על מנת לקבל את ההלוואה בתנאים שסוכמו…

באם עברו שנים-עשר ימים, הבנק כבר אינו מחויב לריביות שהציע והוא יכול להעלות אותן. למעשה, נוטל המשכנתה, שכבר החל בתהליך, עלול לשלם על ההלוואה כולה, ועל ההחזר החודשי, יותר ממה שחשב. לדברי טל אביזוב, מנהלת תחום משכנתאות ב-AMG, מעבר לכך, "משך הזמן הקצר פגע משמעותית ביכולת של מבקשי ההלוואה לערוך "שופינג" בין הבנקים השונים ולקבל הצעות ממספר בנקים".

אביזוב סבורה כי המהלך של בנק ישראל מבורך, אולם עלולות להיות לו גם השלכות שליליות על נוטלי המשכנתאות, ועל בנק ישראל לתת לכך מענה: "הרחבת טווח הזמנים לעשרים וארבעה ימים תאפשר ללווים לבצע את כל הפעולות הנדרשות לשם קבלת המשכנתה בלוחות זמנים סבירים ותוך יכולת לקבל החלטות מושכלות בעסקה הגדולה ביותר שמרביתנו עושים, ולא תחת לחץ", אומרת אביזוב ומוסיפה: "אולם ההכרח להתחייב להצעה לתקופה של עשרים וארבעה ימים עלולה לגרום לכך שהבנקים יעלו מראש את הריבית.

"הבנקים עלולים להגדיל את המרווחים אותם הם לוקחים והם עשויים לקחת 'מרווחי ביטחון' עקב החשש להתייקרות מקורות המימון ועקב הפער שייווצר בין עלות גיוס הכסף לבנק עצמו ובין הריביות אותן הוא מציע ללקוח בתקופת הזמן שנוספה. כל עוד השוק יציב ואין שינויים משמעותיים בריביות ובעלות גיוס הכסף, לא צפויה להיות הרעה, אולם בשוק תנודתי ייתכן וכן נראה מהלך של לקיחת מקדמי ביטחון מה שעשוי להביא לעלייה בעיקר בריביות הקבועות".

כתיבת תגובה