וולוו XC90 – מכונית מושלמת למשפחות ברוכות ילדים ו..אמידות

מנדי ריזל יצא לנסיעת מבחן עבור 'ביזנעס' על הדגם החדש והמשופר של וולוו XC90 וגילה מכונית יוצאת מן הכלל בביצועים, ביופי, במרחבים ואפילו בצריכת הדלק

וולוו xc90 הוא כנראה רכב הפנאי-שטח הגדול – בעל שבעה מושבים – היפה ביותר בקטגוריה. מתחרותיו, שכולן היו כאן בשנה האחרונה בנסיעות מבחן  טובות, חזקות ומרשימות (אאודי 7Q, מרצדס GLS  ולנד-רובר דיסקברי 5) אך מבחינת נִראוּת וגם מבחינת מחיר, XC90 נותן בראש.

בדור הקודם נסעתי לפני כ-5 שנים. הוא כבר הרגיש זקן ביחס למתחרות. בפעם הראשונה שפגשתי בדגם החדש, בהשקה בתל-אביב בשלהי סיוון תשע"ה (2015), אני זוכר שנשימתי נעתקה, כמו כל עיתונאי הרכב שהגיעו לשם.

עכשיו, יותר משנתיים וחצי אחרי, הגיע הזמן לנסיעת מבחן על הדגם. למבחן קיבלנו את גרסת האינסקריפשן. היא הבכירה יותר. הגרסה הנמוכה יותר, מומנטום, כבר אינה נמכרת יותר. "יש הפרש של כ-40 אלף שקל ביניהם, אז רובם ככולם של הרוכשים כבר משלמים עוד וקונים את הגרסה הזו", הסבירו לנו באולם התצוגה.

הפרונט – וכך גם המכונית מצידיה ואחוריה – מרשים מאוד, עם פנסי לד עוצמתיים ושבכה ענקית. חישוקי מגנזיום 20 אינטש, גג נפתח וגג פנוראמי עד סוף השורה השנייה, מפתח חכם ועוד.

תא הנוסעים נראה עשיר. הדשבורד מרגיש איכותי, אבל לא רך דיו. גם הוא וגם הקונסולה מרכזית מגיעים בצבע אפור, עם פסים דמוי עץ בדלתות וסביב המתגים בקונסולה. המושבים בגוון בהיר, מחופים עור כמובן ונוחים לישיבה גם בנסיעה ארוכה: פשוט לשבת בנוחות מרבית ולהסיט מידי פעם את ההגה. הכיסאות הקדמיים נעים אנה ואנה באמצעות מתגים חשמליים, ויש גם זיכרונות. יתרה מזו: באמצעות מתגים, תוכלו להאריך את בסיס המושב – אם הוא יהיה קצר לרגליכם הארוכות – או לקצר אותו, אם יהיה ארוך לרגליכם הקצרות.

אבזור יש כאן בשפע: מחשב דרך דיגיטלי וצבעוני ומערכת מולטימדיה שתפעולה מתאפשר רק באמצעות טאצ', עם ממשק לטלפונים חכמים – גם אפל וגם אנדרואיד. גם שינוי הטמפרטורה במזגן בשורה השלישית (שבה יש פתחי אוורור יעודיים) או חימום כסא הנהג נעשים באמצעות המסך. אגב, בשורה השנייה יש שליטה מלאה על המזגן. בעוד שבשורה הראשונה הוא מפוצל, כאשר הנהג יכול לשים מזגן על 20 מעלות והנוסע שלצידו על 16, לדוגמא – בשורה השנייה יכולים בכלל לבחור ב-30 מעלות. אחד לא משפיע על השני, זה מה שרציתי לומר.

במכונית לא פחות מ-19 רמקולים עם סאב וופר שמובנה בשלדה ואמון על הבס, ויש לכם יופי של הופעה פרטית בנסיעה. וואו, איזה תענוג לאוזניים.

בשורה השנייה יש מקום ברווח לשני נוסעים; לנוסע האמצעי קצת פחות, ועדיף שישב שם ילד או נער. אבל במושב האמצעי בשורה השנייה יש משהו שבטח תאהבו לדעת עליו: בלחיצה אחת קטנה, הוא נהפך לבוסטר. כך תוכלו לשים שם ילד, מבלי להזדקק לסחוב בוסטר.

השורה השלישית מרווחת דיה, יחסית לקטגוריה. ניסיתי לשבת שם, על מימדי הצנועים, והרגשתי בנוח. כלומר: היה לי מקום לרגליים, מבלי שהן נתקעו במושב שלפניי – וגם לגוף היה מרחב תנועה. הקיפול של המושבים נעשה ידני (בשונה ממרצדס, לדוגמא), ולדעתי המעבר לשורה השלישית היה הקל ביותר ביחס ל-3 המתחרות הנ"ל. נקודה חשובה בהתחשב בכך שמדובר אחרי הכול במוביל נוסעים.

נפח תא המטען נאה ביחס לקטגוריית המיני-וואן (במחילה, 'מאיר', על ההשוואה) ועומד על מעט יותר מ-300 ליטרים.

בוולוו, כמו בוולוו, שמו דגש רב מאוד על אבזור בטיחותי. מערכות כאלה תמצאו כאן בשפע. הנה כמה מהן: התראה על סטייה מנתיב, כולל תיקון; התראת התנגשות שמזהה גם הולכי רגל, גם רוכבי אופניים וגם כלי רכב ובולמת בכל מהירות, עד 200 קמ"ש; בקרת שיוט אדפטיבית, כעין "טייס אוטומטי" ששולט גם על הגה, גם על התאוצה וגם על ההאטה והבלימה; מערכת התראה במראות ב"שטח מת"; וגולת הכותרת: מערכת שמזהה, באמצעות 2 ראדרים, התנגשות אפשרית מאחור. הראדרים מפעילים, במידה והם מבחינים בסכנה, מנגנון לספיגת זעזועים בכלי הרכב, מהדקים את המושב ומפעילים מערכת בקרה שגורמת לאורות מאחור להבהב בחוזקה כדי להפנות את תשומת ליבו של הנהג העומד להתנגש בכם. המערכת הזו, טוענים בוולוו, מנטרת עד 100 מטר לאחור.

זאת ועוד: בוולוו XC90 מותקנת מערכת שמזהה תאונה בצומת: אם אתם פונים שמאלה ומישהו שמגיע ממול לא נענה לרמזור אדום או עצור ועשוי "לחתוך" אתכם, הוולוו ייעצר עוד לפני שתגיע לקו ההתנגשות.

בדגמים של 2018 יש עוד מערכות, כמו אלו שמערבות את ההיגוי באופן אקטיבי כדי למנוע תאונה. הדבר נתון לבחירה. כלומר: ההגה מתערב לא רק אם אתם סוטים מהנתיב, אלא גם עוד רגע תתנגשו במכונית או בעצם כלשהיא. כמו כן, אם תצאו לעקיפה והראדרים יזהו שאתם כפסע מהתנגשות חזיתית, חלילה, ההגה ישבור מעצמו ימינה.

ואם בהגה עסקינן, הוא החזיר אותי לנתיב כשסטיתי, אבל לפעמים התערב יותר מידי והרגשתי כי אני נאבק בו, כאשר "לא הבין" שאני אכן מתכוון לשבור ימינה או שמאלה.

מבחינת בטיחות, יש שיפור גם בשלדה: הדגם הקודם השיג, ב-2014, תוצאות יוצאות מהכלל בארצות הברית במבחני בטיחות, בין היתר משום שהשלדה הייתה עשויה מ-5 סוגים שונים של מתכות. הדגם החדש עשוי מ-6, ויש גם "אזורי ספיגה".

בואו נדבר על המנוע: במכונית מנוע בן 2,000 סמ"ק, T6  בנזין, עם 320 כוחות סוס.  יש גם מנוע דיזל, אבל הגרסה הנמכרת ביותר היא פלאגין הייבריד, שמחירה כ-600 אלף שקלים.

ביבואנית, 'מאיר', מסבירים כי "נפח המנוע בכל המכוניות של וולוו עומד על 2,000 סמ"ק. בוולוו הגיעו למצב שיכולת ניצול ואספקת כוח לעומת פליטות מזהמים היא אופטימלית גם בנפח כזה – מבלי הבט האם מדובר ב-T3  עם 152 כוחות סוס או T8  עם 407 כוחות סוס. בוולוו מסבירים כי ב- xc90 המנוע מקבל את הטורבו רק בסל"ד גבוה בעוד שבסל"ד נמוך המכונית שועטת קדימה באמצעות 'סופרצ'ארג". זה עשוי לחסוך, בין היתר, את השעיית הטורבו.

במכונית תיבה אוטומטית בת 8 הילוכים, עם אפשרות להעברתם ידנית באמצעות הידית. כאשר תסיטו אותה שמאלה כדי להתחיל לתפעל אותו ידנית. יש גם בורר מצבים: חסכוני, רגיל, שטח וספורט. לחיצה על מצב שטח תגביה את המרכב למרחב גחון לכדי 28 ס"מ. במכונית יש הנעה כפולה (4X4) אך מגן גחון מגיע בתוספת תשלום. לא ניסינו את המכונית מעבר לאספלט.

ובחזרה לבורר: בחירה באפשרות ספורט תוריד את המרכב בכ-5 ס"מ מהגובה הממוצע, כדי לאפשר נסיעה ספורטיבית עם הידוק המרכב בצורה טובה יותר לכביש. כמובן שבבחירה באפשרות זו גם ההגה מתקשח והתגובה של הדוושות משתנה.

נוחות הנסיעה טובה מאוד, אבל פסי האטה הורגשו. בידוד הרעשים פשוט מעולה.

צריכת הדלק עמדה על ליטר דלק לכל 9 ק"מ של נסיעה משולבת ובהחלט לא רגועה.

לסיכום, מדובר ברכב מעולה למשפחה אמידה וברוכת ילדים. עם מנוע חזק, אבזור רב, נוחות וגם מחיר זול מהמתחרות: גרסת האינסקריפשן נמכרת ב-547 אלף שקלים שהם כ-40-80 אלף שקל פחות מהמתחרות הישירות הנ"ל. מחירם של הדיזל והפלאג-אין שונה, אך עדיין סביר בהחלט בחישוב המכלול כולו. על הגרסאות הללו, בעז"ה, נעשה כתבה בפני עצמה.

 

נפח מנוע: 2,000 סמ"ק בנזין, 320 כ"ס

מומנט: 40.8 קג"מ ב-2400 סל"ד

האצה מ-0 ל-100: 6.5 שניות

בסיס גלגלים: 2,984 מ"מ

נפח תא מטען: 316 ליטר

דרגת זיהום אוויר: 14

כריות אוויר

2 תגובות ל: "וולוו XC90 – מכונית מושלמת למשפחות ברוכות ילדים ו..אמידות"

  1. גרסת הדיזל מרעיש כמו משאית
    ומרגיש כמו טרקטור
    חבל על הכסף
    זו לא מתאים לראות אברך חרדי שהרויח קצת כסף או שלקח בליסינג
    רכבים כאלו
    פשוט בושה

  2. בושה???

כתיבת תגובה