חברת כנסת מהאופוזיציה: "תקציב המדינה הוא שקר אחד גדול"

בדיון סוער בוועדת הכספים טענה חה"כ סתיו שפיר מהעבודה כי משרד האוצר מסרב לספק לוועדה נתונים משום שהוא לא מעוניין שהציבור והכנסת יידעו שמדובר בשקר אחד גדול. "אין קשר בין התקציב שאנו מצביעים עליו לבין ההוצאה בפועל"

יו"ר הוועדה, חה"כ גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הבוקר (ג) קיימה ועדת הכספים של הכנסת דיון טריוויאלי שעסק בהעברות תקציביות למשרדי הרווחה והתיירות. דיון משמים למדי שהפך לסערה רבתי כאשר יושב ראש הוועדה, חה"כ משה גפני (יהדות התורה) סיפר תוך כדי דיון שבמשרד האוצר מפנים שרים, ראשי רשויות וגורמים רבים אחרים לוועדת הכספים בטענה שהיא זו שמעכבת העברות תקציביות בעוד שאלו כלל לא הגיעו לוועדה.

חברת הכנסת סתיו שפיר מהעבודה אמרה בעקבות הדברים: "משרד האוצר יכול בלחיצת כפתור לספק את כל המידע שהוא חייב לפי נוהל השקיפות שהתחייב עליו מול בג"צ וועדת הכספים – אלא שבאופן מכוון הוא נמנע לעשות זאת, כדי שהציבור והכנסת לא יידעו שתקציב המדינה הוא שקר אחד גדול.

"אחרי חודשים של בקשות, וועדת השקיפות בראשותי הגיעה לסיור במערכת מרכב"ה לניהול התקציב, וגילינו לתדהמתנו שכל פקיד במשרד האוצר יכול בלחיצת כפתור לספק טבלה מסודרת של כל הנתונים המינימאליים להבנת התקציב, כולל מצב ביצוע עדכני, העברות תקציביות וכו' – כל המידע שביקשנו במשך שנים בוועדת הכספים ולא קיבלנו. אם הייתה ניתנת לחברי ועדת הכספים הרשאה למערכת – היינו מגלים שאין שום קשר בין התקציב שעליו מצביעה הכנסת לבין ההוצאה בפועל של כספי הציבור. זו הסיבה שהאוצר כל-כך לא רוצה שנקבל את המידע על ההעברות.

"אתמול גילינו בועדת השקיפות כי אחד מכל שישה סעיפים בתקציב המדינה, 730 מתוך 4200 תקנות, הן תקנות פיקטיביות. כלומר, תקנות שמשרד האוצר שם בתקציב המדינה בידיעה שמיד אחרי ההצבעה על התקציב, הן יעברו למקומות אחרים. לדוגמא: מיליארד שקלים לרכישת דיור ציבורי, עשרות מיליונים לתקנות שמטרתן תמיכה במשפחות במצוקה, בשיפוץ של מבני עמידר ועוד, רשומים בתקציב אבל הועברו למקומות אחרים בפועל. זוהי עוד הוכחה שהתקציב לא אמיתי, וזו בדיוק הסיבה שעתרתי לבג"צ לחסל את השיטה הזו מהיסוד – לא רק לחשוף את הקומבינות אלא לבטל את השיטה שמאפשרת אותן".

בתגובה לדבריה החמורים של שפיר אמרה חה"כ אורלי לוי-אבקסיס (עצמאית) כי "אם זה נכון הרי שיש כאן הפרת חוזה בינינו לאוצר והתקציב לא חוקי!".

חשוב להבהיר. ועדות הכנסות נועדו לפקח על עבודת משרדי הממשלה. ועדת הכלכלה מפקחת על עבודת משרדי הכלכלה והתקשורת ועוד. ועדת החוקה אמורה לפקח על עבודתו של משרד המשפטים וכן הלאה. ועדת הכספים אינה רק חותמת על העברות תקציביות. היא גם זו שאמורה לפקח על משרד האוצר שמסרב לציית לכללי הדיווח עליהם סוכם עם הוועדה.

זו הסיבה שסכום של 14 מיליארד שקלים מרזרבות התקציב עדיין תקוע והעברתו לא אושרה. חברי הכנסת דורשים הסברים לכספים הללו. באוצר טוענים: כל המידע גלוי וידוע באתר המשרד. לטענת שפיר, רב הנסתר על הגלוי…

 

רוצים לדעת עוד על הסכסוך בין חברי ועדת הכספים ופקידי האוצר? לחצו כאן.

קרוב למאה מיליון שקל למוסדות חרדיים תקועים באוצר

מי הציע לגפני להתמנות לשר הכלכלה ומדוע נענה בשלילה?

גפני: "לא נהיה חותמת גומי!"

כתיבת תגובה