חוק איסור כפיית עבודה בשבת לא עבר בוועדה

ההחלטה נדחתה מתוך ניסיון להגיע לפשרה ומתוך רצון להעבירו בהסכמה בקואליציה. גם הצעתו של יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני שהחוק יחול רק מראשית 2019 לא התקבלה

באה שבת, באה מנוחה. אילוסטרציה. צילום : אביר סולטן / פלאש 90

הצעת החוק האוסרת על מעסיקים לכפות על עובדיהם לעבוד ביום השבת נדחתה בוועדת הכספים בדיון שנערך היום (ג). ההצעה נדחתה למרות שכמעט כל חברי הכנסת שנכחו בוועדה תמכו בה, בעקבות התנגדותם של משרדי הממשלה הרלוונטיים ויו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן. ההסכמה אליה הגיעו בוועדה היא שתושג פשרה בכדי להעביר את החוק בהסכמה מלאה של הקואלציה.

במהלך הדיונים בחוק טענו יוזמי ההצעה שהמצב החוקי שנמשך מאז שנות ה- 50' פוגע בזכות יסוד של כל אדם ליום מנוחה וגורם לעובדים רבים להגיש תצהירים כוזבים על-כך שהם דתיים בעוד הם אינם כאלה. מנגד, טענו המתנגדים, כי התיקון המוצע לחוק, יש בו כדי להבריח מכאן חברות ומפעלים בינ"ל וכן כדי לפגוע באטרקטיביות של מדינת ישראל מבחינתן של חברות ששוקלות אם לעבור לכאן אם לאו.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין בפתח הדיון: "אנחנו חברי הכנסת החרדים לא חתומים על החוק הזה, הוא לא באג'נדה שלנו, החוק הזה נותן היתרי עבודה לעבוד בשבת ואנחנו לא מסכימים לזה, לכן אנחנו לא חתומים עליו. אבל עמדתי במשך עשרות שנים בכנסת שאסור שתהייה אפליה בין אנשים דתיים ושאינם דתיים".

ח"כ גפני הציע כי תחולתו של החוק תחל רק משנת 2019 בכדי שהגורמים הרלוונטיים יוכלו להתארגן לכך והוסיף כי "יש שינוי בחברה הישראלית וצריך לקחת את זה בחשבון. היום יש ציבור גדול ענק שהוא מסורתי בדרגות שונות ורוצה להיות עם המשפחה בשבת" אולם המתנגדים לא הסתפקו בכך.

מנגד ח"כ רועי פולקמן שהתנגד להצעה אמר ש"זה לא דיון על זכויות סוציאליות אלא רגולציה מוגזמת ובוטה בניהול העסקים בישראל. הוא יפגע בפוטנציאל להשקעות בינלאומיות". פולקמן לגלג על ההצעה והציע להעביר חוק שיעניק הפסקות עבודה לתפילה לחילונים שמבקשים להרהר במשמעות הקיום והפסקות עישון ללא מעשנים. פולקמן הסביר כי לפי המצב היום עובד יכול לסרב לעבודה בשבת רק בהצהרה שהוא דתי. ולעומת זאת על פי הצעת החוק החדש גם מי שאינו דתי וגם מי שעד היום הסכים לעשות זאת יוכל לפתע לסרב לעבודה.

החוק המדובר אינו שייך דווקא לסיעה או זרם מסוים, ויזמו אותו ח"כ עליזה לביא מיש עתיד ויו"ר ועדת הכספים ח"כ מיקי זוהר מהליכוד. המתנגדים הראשיים לחוק הם דווקא מהקואליציה.

כתיבת תגובה