חיליק ברקוביץ' עם המדריך המלא: כך תינצלו מנפילה בידי נוכלויות ב'טמבוריות'

חנויות ה'עשה זאת בעצמך' עמוסות בימים אלה כמו מאפיות באסרו חג הפסח. מול מוכרנים ממולחים, ונצלני לקוחות חד-פעמיים – כך תקנו נבון ב'טמבור'

עשה זאת בעצמך שאטרסטוק

"ששון?"

"אה".

"שלום ששון. מה שלומך? תראה ששון, הברז של האמבטיה מתיז מים לכל הכיוונים מה אני יכול לעשות?"

שאלה כזו ודומותיה תשמעו מידי יום בכל חנות 'עשה זאת בעצמך' ברחבי הארץ, 'טמבוריה' – בפי העם. התפאורה מסביב תמיד תהיה עמוסת פריטים, החל מברגים, מסמרים, צירים, גלגלים ותאורה, דרך כלי עבודה, ציוד צביעה, מוצרי אינסטלציה וכלי בית, ועד גלילי מפות, דשא סינטטי, פלסטיקה ופתרונות ייחודיים לבית ולגינה.

ההבדל הענק בין טמבוריה לבין שאר החנויות, טמון בשאיפת הלקוחות. בעוד במכולת קונים אוכל, ירקות בירקן ובגדים בחנויות הבגדים – טמבוריה מוכרת פתרונות… נכנסתם פעם לרופא ותוך כדי תיאור הוא כבר רשם תרופה? ככה בדיוק זה קורה בטמבוריה.

יש בבית בעיה. קורה. בעית חשמל, צנרת או במנעול. לפניכם עומדות שתי אפשרויות: האחת – היקרה בד"כ – להזמין בעל מקצוע. הוא יבוא, ירחרח מעט. יראה את הבעיה, יסדר אותה טיק טק והופ, מאה וחמישים שקלים חדשים ויפים שעבדתם עליהם קשה מאוד, עברו לידיו תוך כמה דקות.

האפשרות השנייה היא לבצע לבד. אתם נכנסים לחנות, מתארים בתנועות ידיים ורגליים את הבעיה ובדיוק כמו אצל הרופא, עוד לפני שסיימתם את השאלה, המוכר מרצרץ לירכתי החנות וחוזר עם הפתרון, "זה מה שאתם צריכים"

'קרטושה' או נוכלות

בעלי חנויות ששוחחנו עימם לצורך הכנת הכתבה אומרים לנו שמוכר בחנות שכזו צריך להיות ירא שמים גדול. "מה הקשר?" שאלנו. והתשובה ממש הפתיעה. לכל בעיה, אומרים בני שיחנו, יש יותר מפתרון אחד בפער רווחים גדול, מוכר שמעוניין למכור בשביל למכור, 'ידחוף' את הפתרון היקר. מוכר ירא שמיים ייתן את הפתרון בלי לחשוב כל רגע על מחיר.

ולפני שתחשבו שטמבוריה זה גמ"ח שכונתי כזה ללא כוונת רווח. נחזור לששון העומד מול לקוח שמספר על ברז אמבטיה, המתיז מים לכל הכיוונים.

ששון: "מאיפה יוצאים המים?"

לקוח: "ב…זה. במה שמרימים. במנוף".

"מהידית?"

"אוה, כן, כן, מהידית. הידית שבורה ויש בלגן גדול, הכול מים, חמים וקרים".

"חמים וקרים אתה אומר. בטח נשבר לך ה'קרטושה' בברז".

"וואיי וואיי, וואי. מי יודע מה זה הקרקושה הזאתי".

"קרטושה היא החלק שמערבב בין המים החמים והקרים. תפרק את הידית, תפתח את ראש הברז ותחליף אותה, מה הבעיה?"

ברוכים הבאים לתחום האפור של הטמבוריות, במקום ששון יכול לעמוד שם נוכל קטן ולמכור ברז חדש בשלוש מאות שקל במקום קרטושה בארבעים.

כך גם בתחום הצבע. אתם רוצים לצבוע את כל הבית לפני פסח, שמחה ביתית נעימה, לפני מכירה או כניסה לבית שכור.

אתם מבקשים בחנות צבע של טמבור, נירלט או כל חברה טובה אחרת, אבל מקבלים פח צבע ללא מדבקה, "למה?" אתם שואלים את המוכר בשיא התמימות. "אולי המדבקה התקלפה במשאית", מסנן המוכר במהירות ורץ ללקוח הבא או ממשיך להציע לכם גלגלת + מגש בהנחה, מברשת לפינות, כפפות לידיים, מוט עירבול ודבק לפנלים.

ולמרות ששילמתם כמה מאות שקלים על 'צבע טמבור' אתם בכלל לא יודעים שמדובר על צבע שכבר עבר דילול אחד…

תוריש לנכדים

רוב האנשים נכנסים לחנות 'עשה זאת בעצמך' חסרי אונים. הם זקוקים לפתרון – לעיתים לפתרון דחוף מאוד. המים עולים על גדותיהם, החשמל קפץ פתאום, הצבע מתקלף, הכיור דולף, הכיסאות מתפרקים. אין להם כסף לטכנאי מקצועי או שיש להם ידיים טובות לתיקונים קטנים אבל את החומרים הם צריכים לרכוש. כל פתרון, יקר ככל שיהיה, עדיין יהא זול יותר מטכנאי. אך רק יראת השמים של המוכר תתן פתרון איכותי וזול.

היו חשדניים, תבדקו, תשאלו, תקראו הוראות שימוש או אותיות קטנות בשולי האריזה אבל רק אל תתעקשו מדי. מניסיון, בסוף, הניחו למוכר לתת לכם את הפתרון הטוב ביותר עבורכם.

למה? כי ככה זה נשמע:

"ששון, איפה יש סופר שבע?"

"למה? מה צריך להדביק?"

"עזוב, עזוב. עכשיו תתחיל לדחוף לי כל מיני חומרים ועניינים, אני יודע סופר שבע, תן לי בבקשה".

נאנח ששון נסתרות, ניגש לעמודון הסיליקונים ומביא שפופרת סופר שבע.

"בבקשה, שלושים וחמש ₪, עכשיו תספר לי מה קרה".

"הכיור במטבח רוקד קצת והמים גולשים לארון מתחת, אני רוצה להדביק את הכיור".

"ומה עם עובש?"

"אתה רואה, אתה כבר מנסה לדחוף לי משהו, תן לי עודף ושקית וזהו".

וכעבור ארבעה חודשים…

"ששון. מה המצב? אתה זוכר, קניתי סופר שבע לכיור, הכל נהיה שחור כזה, ממש דוחה וריח לא טוב מה אני עושה?"

"מה אתה עושה? נותן לבן אדם להתבטא".

"למה? מה הקשר?"

"אם היית נותן לי לדבר לפני ארבעה חודשים, היית שומע שלכיור צריך סיליקון דוחה עובש עם אחריות. אז נכון, הוא יקר יותר בעשרה שקלים, אבל עכשיו תצטרך גם תכשיר נגד עובש והורדת סיליקון בשלושים  שקלים וגם סיליקון נגד עובש בארבעים וחמש שקלים. בנת?"

תתפלאו, אפילו בסוללות אנרג'ייזר ודורסל יש רמאויות. המוצר נראה בדיוק אותו דבר אבל הוא לא מקורי והסוללה מסיימת את חייה מוקדם מהצפוי.

הבעיה היא, שבגלל הייצור ההמוני בסין יש תחליף וחיקוי לכל מוצר, בכל תחום שהוא. בד"כ החיקוי זול יותר ולעיתים ההפרש משמעותי מאוד. אם המוכר ישר מספיק להציג את המקורי והחיקוי ולספר בפה מלא על יתרונותיהם וחסרונותיהם, הנה מה טוב ומה נעים.

"יש לי מקדחה טובה וזולה מאוד אבל היא גם פשוטה מאוד, מחברה לא מוכרת כ"כ, היא תעשה לך את העבודה אבל…

"ויש לי גם מכשיר איכותי יותר. חזק, חברה מוכרת 'עם אבא ואמא', אחריות מלאה, כך וכך וואט, כך וכך סל"ד, אבל היא יקרה יותר. עכשיו תבחר".

הסיפור העצוב הוא, שהמוכר שימכור את הזול והחיקוי – יציג אותו כמכשיר חזק ואיכותי. "תקלות? מה פתאום. אף פעם לא חזר אלי מכשיר כזה. אין תיקונים. תאמין לי, לנכדים שלך עוד תוריש את זה…"

ואם תחזור אליו אחרי שבועיים ותגיד שהמכשיר כבר לא עובד, לא קודח, לא נטען או לא זז, הוא פשוט יאשים אותך, הלקוח, בשימוש לא נכון וינסה 'לדחוף' לך מכשיר נוסף, יקר יותר.

תנו אמון

אבל אחרי הכל, חייבים לתת אמון באנשים. אז דעו לכם שמסקר שלא ערכנו, אך אנו חותמים על תוצאותיו – עלו הנתונים הבאים: רוב רובם של בעלי הטמבוריות הם אנשים נחמדים מאוד, רוצים לעזור, מחפשים פתרון טוב שגם לא יעלה יקר וייתן מענה נכון לאב המשפחה שמנסה לחסוך עוד כמה שקלים בתיקוני הבית למען מטרות חשובות ונעלות יותר.

רק כיצד תינצלו מהסחטנים, נצלנים או רק אין יראת אלוקים וכו'? אז ככה: בפעם הבאה שמשהו יקרה לכם בבית, פשוט תרדו לטמבוריה הקרובה והקשיבו בשימת לב לתשובות שתקבלו, הטו אוזן לניואנסים. הכנות שלהם והרצון לעזור קורנת מהאנשים האלה – הפשוטים והתמימים בדרך כלל – בלי להתאמץ. תנו להם לעזור לכם. בסוף, תיהנו מאוד.

חג שמח, זול, והרבה קניות מוצלחות שילוו אתכם במשך שנים. ו… אל תשכחו להוריש לנכדים!

כתיבת תגובה