כיבו את האש: הכבאים והיזמים הגיעו להבנות בתמ"א 38

רשות הכבאות קבעה תקנה לפיה לא יאושרו היתרי בנייה לתמ"א 38 אם הרחוב צר מדי למעבר רכב כיבוי. מה שתקע פרויקטים רבים • כעת הושגו הבנות שיגמישו את סידורי בטיחות האש

אילוסטרציה. צילום: יונתן סינדל | פלאש 90

תקנות רשות הכבאות מגבילות פרויקטים רבים של תמ"א 38 במתן היתרי בנייה בשל צפיפות הרחובות שאינה מתאימה לסטנדרטים החדשים שנקבעו. כעת, בעקבות מאבק ממושך שניהל פורום מקרקעין בלשכת עורכי הדין בראשותו של עורך הדין אברהם ללום, הסכימה רשות כבאות והצלה על סידורי בטיחות אש חדשים ומאוזנים בפרויקטים של תמ"א 38/ב- (הריסת בניין מגורים קיים ובניית בניין מגורים חדש תחתיו).

כזכור, במרץ האחרון הגישו מספר יזמי תמ"א 38, איגוד לשכות המסחר ומספר בעלי דירות בפרויקטים של תמ"א 38 עתירה מנהלית נגד רשות הכיבוי, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית תל אביב ומנהל התכנון במשרד האוצר. העתירה עסקה בפרשנות שניתנה על-ידי רשות הכבאות למושג "רוחב דרך" במסגרת אישור פרויקט תמ"א 38.

העותרים ופורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין טענו בעתירה ולאורך כל הדרך כי הפרשנות מצד רשות הכבאות מסכנת חיי אדם  מאחר והיא מונעת חיזוק בניינים ישנים. מאז הגשת העתירה ניהל פורום המקרקעין מאבק ממושך שכלל דיונים בכנסת ומעורבות בהליכים משפטיים. לאחרונה החליט בית המשפט שלא להתערב בעתירה ושלח את הצדדים להגיע להבנות תוך חודשיים. בעקבות הנחיה זו הגיעו הצדדים להבנות ורשות הכבאות פרסמה אתמול את החלטתה הרשמית לפיה יאושרו סידורי בטיחות אש גמישים יותר.

על פי ההחלטה שפרסם דובר כבאות והצלה, יורם לוי, "בהתייחס להריסת בניין מגורים קיים ובניית בניין מגורים חדש תחתיו בגובה של עד 29 מטר בלבד סוכם כי: כאשר רוחב דרך פנוי עד 3.50 מטרים – לא יידרשו דרישות בטיחות אש חדשות; כאשר רוחב דרך פנוי בין 3.50 ל-2.70 מטרים – יידרשו מתזים בכל הבניין, רחבת היערכות ורכבי כיבוי צרים; כאשר רוחב דרך פנוי צר מ-2.70 מטרים – תתבצע בדיקה על בסיס פרטני".

בעקבות החלטה זו אמר יושב ראש פורום מקרקעין בלשכת עורכי הדין, עורך הדין אברהם ללום: "אני מברך על החלטת רשות כבאות והצלה בעניין חשוב זה. החלטה זו מאזנת בין הצורך להגן על הציבור מפני שרפות, לבין הצורך לאפשר מיגון בניינים מפני רעידות אדמה ותקיפות טילים. תחילה רצתה רשות הכבאות להגדיר את מושג 'רוחב הדרך' כארבעה מטרים לכל אורך הרחוב לצורך הבטחת מעבר רכב כבאות במקרה של שריפה, ואני מברך על שינוי הפרשנות מצידה בצורה מאזנת והוגנת. החלטה זו תאפשר כמובן הוצאת פרויקטים אל הפועל".

כתיבת תגובה