לא נָס ליחם • אריחים מודפסים, מימי הביניים ועד היום

היצירות הגיאומטריות שניתן לעשות עם אריחים מודפסים הן כמעט אין סופיות. מיכל נוף מ'ויה ארקדיה' מעניקה הצצה לעולם מרתק של חיפוי קירות שיכול לשדרג כל חלל ולהוסיף עושר וערך מוסף לכל בית

חגיגה לעיניים. צילומים: יח"צ

עולם העיצוב על תחומיו המגוונים הוא רחב מימדים ומאז ומתמיד נוצרו קשרים בין התחומים השונים, המשיקים האחד לשני ומשפיעים זה על זה.

תחום האופנה למשל שואב המון השראה מהאדריכלות ליצירת פריטים בעלי מבנה תלת מימדי בצורות מפתיעות, ובעיצוב תעשייתי קיימים מוצרים רבים שצורתם או התייחסותם לחומר מושפעת מתחום עיצוב התכשיטים. צורות, תבניות, תפיסות, דרכי חשיבה ועקרונות עיצוביים מתחום אחד יכולים לקבל פרשנות מפתיעה בתחום אחר, וכך להוסיף ערך מוסף חדשני לחיי היומיום שלנו.

"גם תחום עיצוב הבית שואב השפעה רבה מעולם הטקסטיל המתבטאת ביצירתיות, נועזות, בצבעוניות, בטקסטורות ובמרקים שונים, הבאים לידי ביטוי בחיפויי קירות המשלבים מראה ייחודי ובלתי צפוי המוסיף עושר לבית, אומרת מיכל נוף מ'ויה ארקדיה'.

נוף מסבירה כי "כמו בד איכותי המהווה בסיס ורקע נכון עבור עיצוב הבגד, כך אריחים לחיפויי קירות מהווים רקע עבור עיצוב החלל ומשדרגים אותו באופן מינימליסטי ומעודן, שאינו משתלט עליו או מגביל את השימוש בצבעים ובחומרים אחרים. התבנית החזרתית יוצרת משטח מעניין ובעל נוכחות בו הדגש הוא אינו על פרט צורני בודד אלא על הטקסטורה הנוצרת בעזרת שכפול הפרט למרקם שלם".

אריחים מודפסים עם דוגמאות ייחודיות אינם דבר חדש והיו קיימים מאז ימי הביניים עוד טרם התפתחות הדפוס. אבל התפתחות הטכנולוגיות הדיגיטליות מאפשרת יצירת דוגמאות, צבעים וטקסטורות שלא ראינו בעבר. מסגנון יפני ועד סגנון רטרו, אריחים מודפסים מגיעים במגוון רחב של עיצובים ויכולים להשפיע בצורה משמעותית על כל חדר- בין אם נעשה שימוש באריחי רצפה, או חיפוי קיר שלם.

נוף מספרת כי סגנון שניתן לראות בבתים רבים באירופה, יכול לכלול דפוסים מסובכים להפליא. אלו נותנים טוויסט שונה בבית ומעניקים נופך ססגוני. מגוון ההדפסים מאפשר לכל אחד למצוא את הסגנון הייחודי שלו. לדבריה, "מי שלא מפחד להתנסות בשילובים ומרקמים מעניינים, יוכל ליהנות מחדר אופנתי וחד פעמי. מעצבי פנים ואדריכלים רבים משלבים אריחים אלה בעבודתם וכך יוצרים חללים תוססים, קצביים ובעלי הצהרה מקיר לקיר".

את הפופולאריות של האריחים המודפסים ניתן להסביר בזכות היופי הנצחי שלהם. לא משנה אם מדובר בהדפסים מורכבים או דפוסים גיאומטריים מודרניים, תמיד יהיה להם קסם מסוים. למרות זאת, נוף מעניקה טיפ למי שיבחר להשתמש באריחים אלו. "בעת שימוש באריחים המודפסים, חשוב לבודד אותם עם דוגמאות ניטרליות כדי להדגיש את היופי של הדפוס. כך ניתן להבטיח שלא תהיה 'תחרות' על תשומת הלב של הצופה".

 

כתיבת תגובה