"מוחקים מיליארדים מכספי הציבור ומתחבאים מאחורי סודיות בנקאית"

ועדת החקירה הפרלמנטרית הבודקת את ההתנהלות של המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים התכנסה היום לראשונה. היו"ר כבל: אם לא יהיה שיתוף פעולה של הבנקים והרגולטורים לא נהסס ללכת למהלך של ועדת חקירה ממלכתית

פישמן וכבל. צילומים: יונתן סינדל | פלאש 90

 

ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לישיבה שנועדה לשמיעת התייחסויות של ארגוני החברה האזרחית והצעותיהם. היו"ר כבל פתח את הישיבה בברכות לחברי הוועדה על הנוכחות המרשימה ואמר כי כל העיניים נשואות את הוועדה. הוא הבהיר כבר בפתח הדיון כי במהלך החודש הקרוב יכינו היועצים לוועדה מתווה לעבודתה וימליצו על המוזמנים הבאים והחומרים שהוועדה תדרוש לקבל. "אם נמצא עצמנו במצב שאין שיתוף פעולה, הן ברמה האישית והן ברמת העברת החומרים, לא אהסס לפנות לחברי וללכת על מהלך של הקמת ועדת חקירה ממלכתית", אמר.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי אלה שאומרים שהבעיות שבגינן הוקמה הוועדה נפתרו צריך לשאול אותם כיצד קרה שתוך כדי עבודת ועדת המשנה בראשותה קרס עוד לווה ענק, שאף פעל לפי כתב אישום כדי למקדם דיבידנדים כדי לשרת חוב לבנקים. לדבריו, "בחצי שנה האחרונה פגשתי עשרות מומחים שונים באשראי, גם כאלה שסברו שהקמת הועדה מיותרת, היה לי חשוב לשמוע את עמדתם. לצערי בכל הדיונים שלי עם אנשי מערכת הבנקאות, המוסדיים והקרנות השונות, עלתה מילת הקסם ״relationship" (מערכת יחסים). מערכות היחסים הן שהבטיחו לאורך שנים את היכולת של לווי הענק להסתדר".

סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, אמר כי בעמותה מטפלים ב-10,000 תיקי הסדרי חוב כל שנה וכשני שליש מהם מול הבנקים. הוא קרא לבדוק מה קורה להלוואות גם רגע אחרי שהבנק נותן אותם, וכיצד הוא מתייחס ללווה שנקלע לקושי כלשהו. יו"ר העמותה לצמצום פערים, יורם מועלמי, אמר כי לא יכול להיות שמוחקים מיליארדים מכספי הציבור ומסתירים את זה מאחורי סודיות בנקאית". מנהלת עמותת עוז – בנקים לא מעל החוק, אליסה דברה, אמרה כי מדובר בשיטה. לדבריה, הבנקים פשעו נגד הציבור ופגעו קשות בדמוקרטיה ושומרי הסף לא תמיד היו שם.

יו"ר ארגון יעל, ירון שגיא, אמר כי צריך להרים שלט שיזכיר לנו מאיפה באנו. לדבריו, למצב הזה הגענו אחרי שנים שטייקונים מינפו את כספנו וביצעו תספורות על חשבון הציבור. הוא הוסיף כי בפרשת אתי אלון בנק שלם נפל על 250 מיליון שקלים ואנשים הלכו לכלא, בעוד שהתספורות השאירו את אותם 250 מיליון השקלים הרחק מאחור. "זו עבירה וזו עבירה, השאלה רק מי מבצע אותה", אמר.

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, אמר מנגד כי הבעיה העיקרית היא שמסקנות הוועדה נקבעו מראש. "קבעם שהיה כשל פיננסי ועכשיו נותר למצוא איך לתקן אותו. אבל אין כשל פיננסי ולא היה כשל פיננסי", אמר. הוא הזהיר כי התוצאה תהייה עוד רגולציה על האשראי ובעלי עסקים יצטרכו לחפש אשראי בנתיבים שפחות חשופים לרגולציה. לעומתו, הכלכלו ישראל שלמון שכיהן ככלכן ראשי של בנק, סמנכ"ל בנק ובקר אשראי ראשי של בנק, אמר כי צריך לייעל את הרגולציה ולתת אשראי לחברות יצרניות גדולות ולא לפירמידות פיננסיות. יו"ר ארגון צדק פיננסי, ד"ר הראל פרימק, אמר גם הוא כי הפיקוח על הבנקים מתחבא תחת סודיות בנקאית וטוען ש"הכל בסדר". לדבריו, "מאז 1973 התשובה הזו ש'הכל בסדר' לא מקובלת יותר".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי בשלב זה צריך להיזהר באמירות ולא לקבוע עמדה מראש. "אנחנו נבוא בידיים נקיות לתהליך ואנחנו עדיין לא יודעים מה תהייה התוצאה", אמר. הוא שיבח את חברי הוועדה על הנוכחות הכמעט מלאה, ולחברי הארגונים שהופיעו בפני הוועדה.

כתיבת תגובה