"מתייחסים אלינו כאל שקרנים"

סוכני ביטוח ערבים נותקו ממחשבי חברות הביטוח ולא יכלו להוציא תעודות ביטוח חובה, כך עולה מדיון שהתקיים היום (ג) בוועדת הכלכלה של הכנסת ■ סוכן חרדי: "מעולם לא נתקלתי באפליה, לא של חרדים ולא של ערבים"

מייצגי ציבור שמבלף. חה"כ בהלול. זה שיצא וזה שנכנס. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

חה"כ זוהיר בהלול (המשותפת) ביקש לקיין דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בטענה כי חברות הביטוח מקפחות את סוכני הביטוח הערבים. בהלול טען כי חברות הביטוח מתייחסות לסוכנים הערבים "כאילו הם מייצגים ציבור שמבלף והם לא יכולים להתפרנס משוק שמגלגל כמעט מיליארד שקל בשנה. מדובר בקיפוח עקבי".

בוועדה עלו עדויותיהם של סוכני ביטוח ערבים שאינם יכולים להוציא תעודות ביטוח חובה. סוהיל משרקי, סוכן ביטוח ותיק, אמר כי למרות שיש לו רישיון לעסוק בביטוח למעלה מ-45 שנה, הוא אינו יכול להוציא ביטוח חובה רק בגלל שאחוז התביעות אצלו גבוה מאחוז התביעות אצל סוכנים יהודים.

משרקי טען כי "מדובר בעונש קולקטיבי לכ-85% מהסוכנים הערבים מאחר ובפועל המבוטחים הערבים רוכשים ביטוח חובה במקום אחר ואצל סוכן יהודי". בתגובה אמר סמנכ"ל איגוד חברות הביטוח, יואב ענתבי, כי לאיגוד לא ידוע על כל הדרה של סוכנים ערבים מאף חברה. "החברות בוחרות סוכנים לפי שיקולים עסקיים ולא לפי דת, לאום או כל מאפיין כזה או אחר", אמר ענתבי.

נציג הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר אמר כי לאחר בדיקה שבוצעה, לא זוהתה שונות בשיעור הניתוקים של סוכנים ערבים או יהודים ממחשביהן של חברות הביטוח. ואילו נציג חברת הביטוח 'שירביט' אמר כי החברה מפסיקה את עבודתם של סוכנים על בסיס עסקי בלבד. "מתוך 165 מיליון שקל ביטוחי חובה בחברה יותר מרבע הם במגזר הערבי", אמר הנציג והוסיף כי "הרווח מביטוחי החובה האלה היה רק 366 אלף שקל. תיק ביטוח החובה שלנו ניזוק, חברת ביטוח צריכה לדעת לתמחר את פרמיית הסיכון ולא להפסיד".

גם נציג לשכת סוכני הביטוח אמר כי בלשכה ראו שיש בעיה עם סוכנים מהמגזר הערבי ולא בעיה עם הלקוח הערבי. הוא הסביר כי שכיחות התביעות אצל סוכן יהודי נמוכה מתחת לרף שקבעו חברות הביטוח ולכן הוא יכול לבטח גם ערבים. "הם צודקים שמי שנדפק אלה הם הסוכנים הערבים שאין להם מבוטחים יהודים", אמר.

חברי הכנסת הערביים שנכחו בדיון אמרו כי גם אם מדובר באפליית הסוכנים הערביים ולא באפליית הלקוחות הערביים שיכולים למצוא סוכן ביטוח יהודי, עדיין עולה מהדיון כי קיימת ענישה קולקטיבית נגד הסוכנים הערבים.

סוכן ביטוח חרדי עמו שוחחנו אמר כי "ייתכן שהחברות מזהות דפוס פעולה שמקובל על הסוכנים הערבים, והן לא מוכנות לעבוד עם מי שפוגע בהכנסותיהן". הסוכן סירב להזדהות ואמר כי "מעולם לא הבחנתי באיזו שהיא הבדל ביחס שאני מקבל כחרדי. ומעולם לא שמעתי על יחס חריג לסוכנים ערבים".

 

כתיבת תגובה