עיריית חיפה נגד נציבות שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות

צו נגישות שהוציאה הנציבות לעיריית חיפה בדרישה כי תנגיש את הצמתים הסמוכים לתחנות אוטובוס בעיר לטובת בעלי מוגבלויות, הביא את העירייה לעתור נגדה לבית המשפט. הדיון יתקיים היום

מדרכה מונגשת. צילום: Karpenkov Denis | שאטרסטוק

היום (א) יתקיים בבית משפט לעניינים מנהליים בחיפה דיון בעתירת עיריית חיפה כנגד נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים. העתירה מבקשת למנוע מהנציבות לאכוף צו נגישות שהוצא נגד העירייה בנובמבר לפני שנה וחצי. צו הנגישות המדובר מורה לעירייה להנגיש את הצמתים הסמוכים לתחנות האוטובוס העירוניות, כדי לאפשר אליהם גישה לאנשים עם מוגבלות.

תחילתו של הסיפור בשנת 2012, אז זימנה הנציבות בכירים בעיריית חיפה בטענה כי אלה לא פעלו להנגשת תחנות אוטובוס בעיר. עקב הזימון הגישה העירייה בקשה למתן אורכה תוך התחייבות לבצע נגישות בכלל תחנות האוטובוס בהתאם לתוכנית משרד התחבורה.

לאחר חלוף הזמן שניתן לביצוע ההנגשה, הגיע מפקח מטעם הנציבות לבדוק אם העירייה עמדה בהתחייבויותיה וגילה ליקויים רבים. בפברואר 2015 נשלח לעירייה מכתב התראה, ולאחר התכתבויות נוספות ומרובות נשלח לה מכתב התראה שני באוגוסט אותה שנה. במשרד המשפטים טוענים כי למרות האורכות והתחייבות העירייה למסגרת ברורה של לוחות זמנים, העירייה סירבה להנגיש את הצמתים הסמוכים לתחנות, בטענה שחובה זו אינה חלק מהתקנות הקיימות. מה שהביא את הנציבות להוציא נגדה צו נגישות שידון היום בבית המשפט.

במשרד המשפטים טוענים כי התקנות מחייבות את העירייה ואומרים כי "הנגשת תחנות אוטובוס כוללת גם הנמכת מדרכות והנגשת צמתים סמוכים לתחנות האוטובוס. העותרת ידעה על חובתה לפעול להנמכת המדרכות לכל המאוחר בשנת 2009 אך לא תקפה זאת עד לשנת 2015, לאחר שחובה זו הוטמעה כבר בכל הרשויות המקומיות בארץ".

בתשובת הנציבות לעתירה נכתב כי "לא זו בלבד שפרשנות דווקנית של העותרת אינה מקדמת או מגשימה את תכלית החקיקה הרלוונטית, כמצוות פסיקת בית המשפט העליון, אלא שהיא מסכלת אותה כליל, ובכך מדירה את אלו הנמנים על אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות מהמרחב הציבורי ושוללת מהם זכויות אדם בסיסיות – זכויות יסוד".

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אומר הבוקר כי "תחבורה ציבורית היא כלי בסיסי, אלמנטרי וחשוב המאפשר ניידות לכל אדם העושה בו שימוש. כאשר סביבת תחנת האוטובוס אינה מונגשת כראוי, המרחב הציבורי עצמו הופך חסום ובכך מדיר אנשים עם מוגבלות מהחברה ואינו מאפשר עצמאות בתנועה ממקום למקום.

"עלינו כחברה לדרוש מכל רשות מקומית את יישום חוק הרשויות המקומיות שקבע כבר בשנות ה-70 את חובת הנמכת המדרכות. הגיעה העת שנפעל עבור סביבה מונגשת לכל אדם, סביבה שתאפשר לאנשים עם מוגבלות חיים עצמאיים וגישה מלאה לכל מקום במרחב הציבורי וזאת בזכות ולא בחסד".

כתיבת תגובה