תופעה: גל ביטולים אחרי הזכיות במחיר למשתכן

הם היו ברי מזל ומתוך רשימה של אלפי זוגות הם עלו בגורל, אבל דווקא אז כשלושים אחוז מהם מודיעים שהם אינם מעוניינים לזכות בדירה ■ למה זה קורה?

מגמת ביטולים? בנייה בעפולה צילום: נתי שוחט פלאש90

האם מחיר למשתכן הוא אכן הפתרון למצוקת הדיור? האם הזוגות הצעירים אכן נוהרים בהמוניהם להגרלות? התשובה היא: כן, הזוגות נוהרים, אבל לא ממש שלמים בהחלטתם.

30% ממשקי הבית שזכו בהגרלות במחיר למשתכן בעפולה ובאחיסמך ביטלו את זכייתם, כך עולה מנתוני משרד הבינוי והשיכון, שהגיעו לידי TheMarker. בעפולה נרשמו 83 ביטולים, כלומר, 35% מכלל הזוכים ביטלו את זכייתם; ואילו באחיסמך ביטלו 101 זוכים  שזה 27% מכלל הזוכים. בראש העין המצב טוב יותר:41 זוכים משקי בית בלבד ויתרו על זכייתם שיעור שעומד על 17.5%.

כמובן שאין לזה משמעות לעצם הפרויקטים שמתקדמים יפה, כי לכל אחת מההגרלות נרשמו אלפי זכאים. ברגע שמישהו מודיע על ביטול, הבא בתור זוכה בדירה.

בגלל החששות של רבים מהרוכשים בעפולה שלא יוכלו לקבל משכנתא, כ-10% מהזוכים הראשונים בפרויקטים ויתרו על זכיותיהם בהגרלות. סיבה נוספת לביטולים: לזכאים בסוף הרשימה נשארו הדירות היקרות יותר ואין להם את הכסף לכך.

למשל, באחיסמך נותרו 19 דירות גן יקרות ולא מכורות של 5 ו-6 חדרים, במחירים שגם לאחר הנחה נעים בין 1.5 ל-1.9 מיליון שקל. לדברי בעלי החברה, האחים זוהר וצפריר שרבט, רבים מהזוכים אינם מעוניינים בדירות אלה, או אינם יכולים לעמוד בעלויות שלהן.

"אם מישהו קיווה לרכוש דירת 3 חדרים ב-600 אלף שקל או 4 חדרים ב-800 אלף שקל, מן הסתם אין לו עניין בדירה כל כך גדולה ובמחיר כזה", הם מסבירים בראיון לדה מרקר. "אנחנו מזמינים עכשיו את הזוכים במחזורים של 20 איש, לפי השמות שאנחנו מקבלים מחברת הבקרה שערכה את ההגרלה. בכל מחזור יש שניים־שלושה שרוכשים דירות, והשאר מוותרים. אנחנו ממשיכים לקבל את הזכאים לפי הסדר בהגרלה, וזה לוקח זמן. בשוק החופשי, דירות במחירים כאלה היו נמכרות בקלות".

ממשרד האוצר נמסר: "מבדיקה שערכנו עלה כי חלק מהזוכים החליטו לוותר על זכייתם מסיבות שונות, כמו העדפה של אזור מגורים אחר, דירוג נמוך יחסית בהגרלה שהוביל למלאי דירות שאינו עונה על הצורך המבוקש, סיבות אישיות ועוד".

תגובה אחת ל: "תופעה: גל ביטולים אחרי הזכיות במחיר למשתכן"

  1. נו. זה היה צפוי. רעיון מוצלח ולא אפוי עד הסוף

כתיבת תגובה