אֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ • טראמפ, אתם והסכם האקלים

נשיא ארצות הברית הודיע כי בכוונתו להוציא את הכלכלה הגדולה בעולם מהסכם האקלים וחולל סערה אקלימית בכל רחבי העולם. מהו הסכם האקלים, מדוע מבקשת ארצות הברית לפרוש ממנו ואיך זה קשור לשלמה המלך?

צילומים: 24Novembers, a katz, Vara I, Mika Heittola, Susan Santa Maria | שאטרסטוק

מה זה "הסכם האקלים" שכולם מדברים עליו בימים האחרונים ומדוע הוא מעסיק מנהיגים מרכזיים באירופה? לפני קצת יותר משנה, בכסלו תשע"ו חתמו למעלה ממאה מדינות על הסכם פאריז. במשך שמונה עשרה החודשים שחלפו מאז הצטרפו עוד ועוד מדינות להסכם הזה ובסך הכל חתומות עליו קצת פחות מ-180 מדינות.

השבוע הודיעה ארצות הברית, וליתר דיוק, נשיא ארצות הברית, כי תפרוש מההסכם הבינלאומי הזה. אגב, הצהרות לחוד ומציאות לחוד. ההסכם, כמנהגם של מנהיגי האיחוד האירופי, כולל סעיף יציאה דרקוני שקובע שמדינה שמבקשת לפרוש צריכה להמתין שלוש שנים מיום כניסתו לתוקף.

היות וההסכם נכנס לתוקף במרחשוון תשע"ז, המועד הראשון להודעה על פרישה הוא מרחשוון תש"פ. רגע, זה עוד לא הכל. הפקידות בבריסל אלופה בבירוקרטיה והפרישה עצמה, אחרי הודעה על פרישה, תוכל להתבצע רק שנה לאחר מכן. בתחילת חורף תשפ"א. כך שההצהרות של טראמפ לא תבואנה לידי יישום במהלך כהונתו הראשונה, בהנחה שהוא יסיים אותה…

אין טעם להילחם

אבל ההצהרה הציבה זרקור על ההסכם הזה וזו ההזדמנות להבין מה עומד מאחוריו ומה הוא כולל. אז ככה: ההסכם קובע כי על כל מדינה החתומה עליו לפעול להפחתת פליטת גזי החממה ולהציג מידי חמש שנים תוכנית להתמודדות עם מפגעי מזג האוויר שנוצרו, לדעת חלק מהמומחים בעקבות אותם גזי חממה.

המטרה היא להפחית את התחממות כדור הארץ לרמה של פחות משתי מעלות צלסיוס עד שנת תת"י. אבל הסיפור הזה עולה כסף, הרבה כסף ועל כך נטושה המחלוקת בין ארצות הברית למנהיגות אירופה: גרמניה וצרפת שעל אדמתה נחתם ההסכם בלחץ גרמני.

כל ההסכם הזה שנוי במחלוקת אדירים בין מומחי אקלים שונים. נכון שהקול השולט באקדמיה הוא קולם של השמאלנים שרואים בהתחממות כדור הארץ חזות הכל, אך הוויכוח נע בין אלה שסבורים שיש לעצור את התהליך לבין אלה שרואים בו תופעת טבע שאין טעם להילחם בה.

להעניש את תושבי העולם

אין כל ויכוח כי כדור הארץ מתחמם. לא צריך להיות חוקר אקלים על מנת להבחין בכך. העובדות ברורות, מוצקות ומצולמות. הויכוח הוא על ההשלכות. מצדדי הסכם האקלים טוענים שיש אפשרות לעצור או לפחות למזער את ההתחממות. מתנגדיו טוענים שאין סיבה לעשות זאת.

מחיר המלחמה בהתחממות הגלובאלית הוא יקר מאוד. המדינות החתומות על ההסכם ובהן ישראל, יידרשו להשקיע מאות ואלפי מיליארדים כדי להפחית את ההתחממות בחצי מעלה! חוקרים ומדענים רבים סבורים כי אין כדאיות כלכלית בכך. בעשירית מהסכום ניתן ללמד את תושבי כדור הארץ להתמודד עם ההתחממות.

מאידך, התומכים בהסכם, ברוב המקרים בקנאות פונדמנטליסטית דתית, טוענים כי הטבע קודם לאדם וכי במקרה של התנגשות בין השניים, על האדם לפנות את מקומו לטבע. באיזה שהוא מקום הם דורשים להעניש את תושבי העולם על המהפכה התעשייתית, על ההתקדמות הטכנולוגית, וההתחממות הגלובאלית היא רק אחת מהאמצעים שלהם לעשות זאת.

תרחישי ונבואות זעם

כמו תמיד, גם כאן ניטש המאבק בין שמאל לימין, בין ריאליזם לאוטופיה, בין רגולציה לשוק חופשי. טראמפ אומר בקול את מה שחושבים בשקט (מפחד התקשורת) אזרחים רבים בארצות הברית. "תושבי הארץ שלנו קודמים לתושבי אירופה. נבחרתי לשרת את תושבי ארצי ולא את תושבי פאריז". היות וההסכם הזה עולה המון כסף, זה בא על חשבון האזרחים. ואת זה טראמפ לא מוכן לעשות.

בנוסף, המעבר לתעשיות ירוקות פוגע בשוק העבודה ומייתר המון משרות. וגם לזה טראמפ לא יכול להסכים. נניח לשאלה אם הוא צודק או לא, שכן במידה ויתגשמו נבואות הזעם של מצדדי הסכם האקלים, גם תושבי ארצות הברית ובמיוחד אלה שיושבים בקצוות, בצפון הקפוא או בדרום הלוהט, ייפגעו.

טראמפ צודק בתפיסתו העקרונית שאמריקה – שהוא משמש כנשיאה – קודמת לכל השאר. על הטיקט הזה נבחר. הבוחרים האמריקאים אמרו בקול רם שהם לא מעוניינים לשלם את מחיר הגלובליזציה. זכותם. מה גם שנבואות הזעם הללו צפו שחלקים נבחרים בניו-יורק ימצאו את עצמם מתחת למים בתחילת העשור הזה. שום דבר מכך לא התגשם.

מה שהיה הוא שיהיה

לא נכריע במחלוקת הזו כי אין לנו את הכלים לכך. ובכל זאת, יש מקום להביא נקודה יהודית אמונית. בורא עולם ברא את העולם כפי שהוא. הוא גם נתן דעת בלב האנושות לפתח את העולם למה שהוא כיום. המהפכה התעשייתית לא הייתה באה לעולם אלמלא רצונו ית'. הוא זה שמנהל את העולם הזה ולכן אין מקום לחשוש מפני העתיד. רק מי שאינו מאמין יכול לחשוש.

מאידך, באותו פסוק כתובות שתי מילים: לעבדה ולשמרה. ההתפתחות התעשייתית והטכנולוגית היא חלק מ"לעבדה", אבל האנושות צריכה לזכור שעליה לקיים גם את המילה השנייה – לשמרה. יש לשמור על הבריאה ולא להשחיתה. פלסטיק שינה את הרגלי הצריכה שלנו. אבל הוא אחד מהמזהמים הקשים ביותר. זה לא אומר שצריך לחזור לכלי חרס, אבל בהחלט יש מקום למחזר את הפלסטיק. גם המחזור הוא חלק מההתפתחות התעשייתית.

לסיום, זה לא הסבב הראשון של התחממות גלובלית וכנראה גם לא האחרון. לפני כמה מאות שנים, בימי הביניים, חוותה האנושות גל התחממות דרמטי שהסתיים ב"עידן הקרח הקטן", בגל קור חסר תקדים שנמשך כמה מאות שנים. האפקט שלו הורגש בעיקר בחלקו הצפוני של כדור הארץ, אבל זה רק מוכיח שדבר מדבריו של שלמה המלך, החכם מכל אדם, לא נופל ריקם: מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ.

2 תגובות ל: "אֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ • טראמפ, אתם והסכם האקלים"

  1. כמה טעויות נפוצות שהמציאו פעילים ופוליטיקאים א. העולם מתחמם . כבר קרוב לשלושים שנה זה פחות או יותר אותו הדבר
    ב. העולם בעוד מאה שנה יהיה חם יותר ב 2 מעלות… א. גם לפי המדענים המחמירים הם טוענים שזה יהיה 0.9 מעלות .. וכל שאר המדענים טוענים שזה ממש קשה לדעת מה יהיה האקלים בעוד 100 שנה

  2. א. אין כל ויכוח כי כדור הארץ מתחמם. לא צריך להיות חוקר אקלים על מנת להבחין בכך. העובדות ברורות, מוצקות ומצולמות. – שטויות במיץ עגבניות. יותר ויותר מדענים ומומחים מסכימים שמדובר בספין הזוי של פוליטיקאים ושמאלנים פונדמנטליסטים ולא במציאות קיימת. ולא צריך להיות חוקר כדי להבחין בזה. כל מי שחי בעולם הזה 30 שנה ומעלה, רואה שלא התשנה כלום בשנים האחרונות. לפעמים יש שנה חמה יותר ולפעמים יש שנה קרה יותר.
    ב. הפשט בפסוק 'לעבדה ולשמרה' הוא 'לעבדה' במצוות עשה, 'לשמרה' במצוות לא תעשה. הפירוש המסולף שמופיע בכתבה כאילו עלינו לשמור על העולם מפני ההתחממות הגלובלית וההתפחות התעשייתית המואצת לא מופיע באף אחד ממפרשי החומש, ואינו אלא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה רח"ל.

כתיבת תגובה