אבסורד שיטת החישוב של שווי השימוש ברכב ייבחן מחדש

גפני: "קיימת התמרמרות נרחבת נגד השיטה הקיימת וכנבחרי ציבור עלינו לקחת אחריות ולבדוק את הנושא" • רשות המיסים: "השיטה צודקת ואין לשנותה" • שווי השימוש לגבי רכבים משוריינים יחושב לפי השווי ללא המיגון

רישיון רכב. צילום: באדיבות המצלם

צוות חברי כנסת מטעם ועדת הכספים ייבחן את סוגיית שיטת שווי השימוש ברכב ממקום העבודה או שמשמש לעבודה, כך הודיע הבוקר (ד), יושב ראש ועדת הכספים, חה"כ משה גפני (יהדות התורה) בתום דיון שנתבקש על-ידי קבוצה של חברי כנסת ובעקבות פרסומים על גביית יתר של מס, במיוחד מעובדי הצווארון הכחול.

עיקרי טענותיהם של חברי הכנסת שיזמו את הדיון, היו שמדובר בעוד עניין פיסקלי שנועד להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים ועל הדרך עושה עוול למאות אלפי עובדים, עצמאיים ושכירים. לדיון הגיעו נציגים רבים מרשות המיסים, החל ממנהל הרשות בעצמו, דרך מי ששימשו בעבר בתפקידים בכירים בה ונציגים אחרים. כמו-כן, הגיעו לדיון נציגי התעשייה, יועצי המס, נציגי חברות במשק ועוד. גפני דרש מנציגי הרשות תשובות לגבי מהות השיטה בהתייחס לטכנאים שנוסעים ברכבים עמוסי ציוד טכני ולחלופין, לבעלי תפקידים בכירים שמקבלים רכבי שרד שמחויבים להיות ממוגנים והם נאלצים לספוג שווי מס גבוה במיוחד, כגון ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת ואחרים.

חה"כ עודד פורר (ליכוד) אמר כי "זהו אחד הנושאים הכי מעיקים על ציבור העצמאים. נושא שווי המס הפך להיות מבחינת רשות המיסים והאוצר משהו פיסקלי, יכולת קלה לגבות מס בלי שום קשר אם זה מס אמת או לא. עצמאי שרכבו משמש אותו רק לעבודה, כמו טכנאי מזגנים, כולו מלא צינורות בלוני גז וכלי עבודה, רכב שלא יכול לשמש את המשפחה ואשתו מחזיקה רכב פרטי, עדיין הרכב לא מוכר לו כרכב לצורכי עבודה בלבד. זה פוגע בוודאי בעוסקי הצווארון הכחול אך גם מי שכל עבודתו לעשות הלוך חזור עם רכבו. מצד שני, אם יקנה רכב מסחרי גדול ויוקרתי, זולל דלק ומזהם בגודל מטורף, זה דווקא יוכר לו. זה הפך להיות אבסורד, כי גם מתייחסים לערך הרכב כאילו היה חדש. אבסורד נוסף מתקיים לגבי רכבים ממוגנים. יושב ראש הכנסת מחויב ברכב משוריין ולא יכול לנהוג בו או בני משפחתו וראש הממשלה משלם שווי מס בלתי נתפס; 12 אלף שקל. יש פה מחאה ציבורית שמבעבעת והיא תגיע בסוף".

סמנכ"ל כלכלה לשעבר ברשות המיסים, ערן יעקב, השיב למבקרים: "הנושא הזה כבר נדון ארוכות והוקמה גם תת ועדה באמצעות ועדת הכספים לנושא הספציפי הזה, ובמשך שנתיים ישבו על המדוכה והגיעו למסקנה שהפתרון כמו היום הוא הפתרון המיטיב. מערבבים בין עצמאיים לשכירים ויש הבדלים. השווי משקף טובת הנאה פרטית בלבד. ככל שאני טכנאי ועושה יותר ק"מ, עדיין הנסועה הפרטית שלי מהעבודה, בסופי שבוע ובדרך לעבודה, לוקח הילד לגן, לגביהם נעשה החישוב הזה. יש לא מעט שימוש פרטי בזה ונכון שלרוב יש נסיעות רבות של בעלי מקצוע אך גם הרבה נסועה פרטית".

יושב ראש ועדת הכספים, חה"כ משה גפני, סיכם את הדיון ואמר שהוא "מקים צוות מטעם ועדת הכספים שייבחן את הנושא ואני אעמוד בראשו. בנוסף יהיו חברים בו שני חברי קואליציה ושני חברי אופוזיציה. אני מרגיש שמתחיל מרד ציבורי בעניין הזה".

כתיבת תגובה