אוהד המאירי: "קידום חוק מס דירה שלישית מונע מתחושת אגו"

שמאי המקרקעין עולה להתקפה נגד הכוונה להעביר מחדש את חוק מס דירה שלישית: "התנהלות האוצר כיום מעידה שגם הוא לא צפה שמגמת החוק תצליח, אבל זאת הייתה הזדמנות לגבות עוד מסים במסווה של מלחמה במחירים"

משרד האוצר | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

חוק מס דירה שלישית צפוי לעלות מחדש לדיון בוועדת הכספים והוא שוב מתחיל לעורר מהומה. במכתב שהעביר השמאי אוהד המאירי לחברי ועדת הכספים כותב המאירי: "בשעה טובה ומוצלחת החזיר בג"ץ את חוק מס דירה שלישית ואת משרד האוצר לוועדת הכספים. אמנם הדיון היה בשאלה פורמלית של הליכי אישור החוק ולא דן בגופו של החוק, אך כעת זו הזדמנות לשוב לדון בחוק ובהשלכותיו במציאות של 2017 ולהורידו סופית מסדר היום".

לדבריו, "חלק ניכר מהלחץ של פקידי האוצר לאישור החוק מחדש הוא הפחד מאיבוד כספים שיחסרו בתקציב. אלא שבאוצר שכחו שמטרת החוק לא הייתה גביית מס אלא הקטנת הביקוש לדירות על-ידי הרתעת המיסוי והגדלת ההיצע על-ידי תמריץ של הפחתת מס שבח. אילו מטרת החוק הייתה מתגשמת והדירות היו נמכרות באלפיהן, הרי לא רק שהאוצר לא היה גובה מסים אלא מוותר על היקף הכנסות גדול במס שבח, כי על כל מכירת דירה היה מקבל המוכר זיכוי ממס שבח באלפי שקלים.

"התנהלות האוצר כיום מעידה שגם הוא לא צפה שמגמת החוק תצליח, אבל זאת הייתה הזדמנות לגבות עוד מסים במסווה של מלחמה במחירי הדירות. זאת ועוד, גביית המסים השנה עלתה על התחזית ולכן נימוק של מחסור בתקציב לא רלוונטי. הכלי שהיה נכון לדעת האוצר לפני שנה, כבר לא נדרש. המצב בשוק הנדל"ן כבר שונה כפי שפורסם על-ידי הכלכלן הראשי באוצר. הרי שהעלאת שיעורי מס רכישה הייתה הגורם העיקרי שהשפיע על ירידת הביקוש של המשקיעים ולא חוק מס דירה שלישית".

לדעתו במצב כיום החוק כבר לא רלוונטי: "אין ספק שגם תכנית מחיר למשתכן יצרה אווירה שהשפיעה אף היא על הביקוש לדירות קבלנים, ומספר העסקות בדירות יד ראשונה ירד משמעותית. לכן אף הרעיון להטיל את המס על רכישת דירות בעתיד, לאחר כניסת החוק, כדי להרתיע את המשקיעים מופרך גם כן. חוק מס דירה שלישית הפך באוצר למנטרה, וכבר לא חשוב אם צריך אותו לעת הזאת. קידום החוק מחדש מונע מתחושת אגו ורצון להוכיח מי יותר חזק.

"ניתן וצריך להיות יצירתיים ולמצוא פתרונות נוספים לשוק הדיור שאינם פוגעים בדיירים, כגון הפחתת המס בהשקעות בבורסה, אשר יאפשרו הסטת כספים משוק הנדל"ן לשוק ההון. מלחמות מנהלים בהתאם לנתוני מודיעין עדכניים וחוק שהיה אולי רלוונטי לשנת 2016 , כבר לא נכון לעת הזאת. הגיע הזמן שוועדת הכספים תוריד את האוצר מהעץ העתיק", מסיים המאירי את מכתבו שעדיין לא זכה לתגובות מי מחברי הוועדה.

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%91%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%95%D7%96%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%94-%D7%AA%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%9A-%D7%91%D7%9E%D7%A1-%D7%93%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%AA-%D7%90/

כתיבת תגובה