אז מה אם גם החרדים נהנים מזה? זה החוק! • ראיון

ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול בראיון ראשון ל'ביזנעס' מדבר על הכל: על חוק נהרי והשלכותיו החמורות על הרשויות החרדיות. על מענקי האיזון. על ההנחות לאברכים ועל חמשת כוכבי היופי השנויים במחלוקת | שווה קריאה

צילומים: יעקב לדרמן | פלאש 90

רגע אחרי שחברי הכנסת והשרים סיימו שבוע מלא וגדוש והתקציב הדו-שנתי הפך לעוד חוק בספר החוקים של ישראל, נזכרנו שביום ראשון הקרוב יחזרו ראשי העיריות, המועצות המקומיות והאוצר לשולחן הדיונים על מנת לדון ב-150-180 מיליון שקל שנגרעו ממענקי האיזון של הראשונים.

כזכור, ביום בו אושר התקציב, החלה והסתיימה שביתת הרשויות המקומיות. על מנת להבין את נסיבות השביתה ואת הסיכויים להתחדשותה בשבוע הבא, בעיצומו של חנוכה, ביקשנו לשוחח עם ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול על הנעשה בעירו על מאבק הרשויות, על עתודות הקרקע, על הקיצוץ בכספי הארנונה בגלל חוק נהרי, ואפילו על חמשת כוכבי היופי שקיבלה עירו.

אנחנו פוגשים אותך כאן, מספר שעות לאחר שהחלה שביתת הרשויות, אתה יכול להסביר לנו על מה בעצם השביתה?

"המאבק שלנו הוא מאבק מתמשך. הרשויות המקומיות בכלל, והרשויות החלשות בפרט, מתמודדות בעצם עם דירוג סוציו-אקונומי נמוך שנפגע עוד יותר בעקבות קיצוצים בתקציב הממשלה בכל הנוגע לתקציבי הרשויות. הפעם באמת החלטנו, מרכז השלטון המקומי והעומד בראשו מר חיים ביבס, שהולכים למאבק עד הסוף כדי להסיר מעלינו ומעל תושבנו את חרב האיומים והקיצוצים.

אבוטבול

"צריכים לדעת ולהבין שישנן מאה ותשעים רשויות שנמצאות במצב קשה. אי אפשר לבוא ולהתעלם מהן, ואם מקצצים במענקי האיזון, זה יכול להביא בסופו של דבר לקריסת אותן רשויות. נכון שישנן רשויות שמצבן טוב והעניין הזה פחות מעניין אותן, או שיש להן כסף בצד, או שלא מזיז להן כמה מיליונים שנגרעים מתקציבן.  לנו זה באמת קריטי. הקיצוץ הזה עלול להביא אותנו, חלילה, או לוועדה קרואה, או לחשב מלווה. אסור לנו לתת למצב הזה להתרחש.

הממשלה צריכה להבין שאם היא רוצה רשויות חזקות, אם היא רוצה שנמשיך להיות הזרוע המבצעת שלה ושל החלטותיה, היא חייבת לחזק אותנו. אסור להתעסק בנושא הזה של הרשויות המקומיות, כי זו בעצם הכאה עצמית של המדינה. אנחנו הרי חיים ממש מהיד לפה. הרשויות החלשות מעניקות הנחות מפליגות בארנונה לכל מיני מקרים קשים, מקרים סוציאליים ורפואיים וגם לאברכים בני תורה. תכל'ס, לא נשאר לנו כמעט כלום. לנו בבית שמש אין גם גני תעסוקה ומפעלים תעשייה שיכולים להניב לנו הכנסות שיכסו את הגירעון הזה. לכן אנו חייבים את עזרתה של הממשלה. אגב, אני רוצה בהזדמנות הזו להודות לשר הפנים אריה דרעי, שעושה כל שבידו כדי לחזק את הרשויות המקומיות בשורה של חוקים וצעדים".

אבוטבול

למה אתם מחפשים להאשים את הממשלה בכל בעיה מקומית, הפעם זה מענקי האיזון, הרי זה כשמו, רק מענק איזון, הבסיס אמור להגיע מהארנונה ומההכנסות העירוניות השוטפות?

"אתן לך את הדוגמא הכי פשוטה. כדי "לקנות" עובדים סוציאליים, שולחים לי כל פעם תקנים בנושא הזה, וכל תקן שמביאים לי הוא רק 75 אחוז מהתקן. אני צריך להוסיף 25 אחוז. עכשיו תעשה לבד את החשבון. עוד 25% ועוד 25% זה בסופו של דבר מצטבר לתקן שלם שהעירייה צריכה לממן. לא?

"עכשיו אם בכל שנה מדובר בכמה תקנים. לאורך הזמן זה מביא אותנו לגירעון. מצטברים לנו כל מיני חובות ואנחנו חייבים סיוע. מענקי האיזון נותנים לנו קצת כוח ליישר את הגב כדי שנוכל באמת לשרת את הציבור. זו רק דוגמא אחת. הרי כל הזמן דרשנו מהממשלה גם תקצוב דיפרנציאלי, כלומר יחסי. רשות חלשה לא תצטרך לשלם כל מיני מאטצ'ים למיניהם, הממשלה לא מוכנה להרים את הכפפה.

"ברגע שהם באים ומשיתים עלינו בכל פעם מטלות חדשות, הם חייבים לתמוך בנו. הממשלה קראה להעלות את השכר לעובדים, מי משלם? הרשות המקומית. הם לא נותנים שיפויים. ברגע שאין שיפוי לנושא הזה אנחנו יכולים לקרוס. אסור שזה יהיה, כי אם אנחנו נקרוס, הממשלה גם תקרוס".

אולי הבעיה היא בעצם הנחות הארנונה לאחוז גדול מאוד מתושבי העיר – שמתאפיינת באוכלוסייה חרדית גדולה?

"קודם כל יש חוק בנושא. הטבלה לפיה אנחנו פועלים היא טבלה של משרד הפנים. אני בסך הכל מקיים את החוק. חוק נהרי זה חוק שהמדינה חוקקה אותו. אז מה אם החרדים מקבלים מזה פריבילגיה? גם הם יהודים. גם הם תושבים בעיר. וזה לפי החוק. כל הנחה ניתנת לפי טבלה של מספר נפשות מול הכנסה. אני חייב לקיים את החוק.

"אני רק מבקש מהמדינה שמייצרת כאלה חוקים שגורמים לגירעון, לשחרר גם צ'ק מהצד השני כדי לאפשר לי להשלים את החובה הזאת. כי אנחנו לא נוכל להחזיק מעמד אם לא יתנו לנו ארגז כלים. כאשר זה לא יהיה, הרשויות יקרסו והממשלה תקרוס. חייבים לתת לנו כתף ולחזק אותנו, כי אנחנו בעצם עושי דברה של הממשלה. לא נוכל להמשיך ולעמוד מנגד ולשתוק".

אבוטבול

לאחרונה קיבלתם חמישה כוכבי יופי. היו מי שטענו כי זה לא מגיע לכם, לאור המצב הגרוע באזורים מסוימים בעיר, כמו למשל ברמה ג', מה יש לך לומר לאותם מבקרים?

"אכן, באמת, קיבלנו לראשונה חמישה כוכבים ואני שמח וגאה בכך. אני מודה לממונה על תיק שפ"ע הרב שמעון גולדברג על עבודה מאומצת שהביאה לזכייתנו בכוכבים הללו. אי אפשר לבוא ולאמוד את חלוקת הכוכבים, שאגב, לא נעשתה על ידי משרד הפנים, אלא על ידי המועצה לארץ ישראל יפה, שזה ארגון שדוא לאיכות הסביבה. כך שכל אלה ששייכו את הזכייה הזאת לאריה דרעי הם עוד גורמים שאינם מביני עניין.

"אנחנו מבחינתנו שיפרנו את העיר בהרבה דברים. אי אפשר להתייחס למה שקורה בכל פינה ופינה, בסופו של יום מסתכלים על הכלל. נכון שברמה ג' יש לנו המון קשיים, שהפיתרון לרבים מהם תלוי במשרד השיכון. יש עוד הרבה דברים שהם היו צריכים לעשות בשכונה ועדיין לא עשו".

אז למה אתה לא עושה את זה? הכי קל להאשים את הממשלה. יש שם תושבים. הם משלמים ארנונה, על מה הם משלמים? לא מגיע להם לחיות בתוך שכונה נורמלית?

"אנחנו נלחמים על זה עכשיו ויש הסכם-גג שיכלול גם את העניין הזה, אבל בסופו של יום, מי שאחראי לפיתוח זה משרד השיכון והחברה שבונה במקום. אתה יודע מה, נכון, יש קשיים. אבל טובים קשיי הבנייה מייסורי מחסור הדיור. עדיף בית עם הקשיים מאשר שלאנשים האלה לא יהיה איפה לגור.

"אנחנו רוצים שיבואו לבית שמש עוד עשרות אלפי תושבים. העיר היום יותר גדולה מתל אביב. מבחינתנו יש לנו עתודות קרקע ואנחנו בונים 50 אלף יחידות דיור. למי? לעם ישראל. אז אם אנחנו בונים את זה, אנחנו זקוקים לתמיכת הממשלה בכל הקשור לבניה. אם אלה הם כבישים ואם אלה הם מוסדות חינוך ואם זה מענקי איזון. העיר שלנו היא עיר העתיד. אז כדי לעזור לנו, הממשלה חייבת להכניס יד לכיס.

"הייתי מציע להם להיזכר מה היה במחאת רוטשילד. אלפים ישבו שם בלי דירה. אני עזרתי למדינת ישראל. נתתי פיתרון. קחו את הפיתרון הזה ותרימו אותו לגבהים, תנצלו את עתודות הקרקע שקיימות בעיר שלנו, ובעיקר, תעזרו לנו במימון וביצירת אווירה נעימה כדי שהתושבים יתאקלמו וייהנו.

"בסופו של יום המדינה זוכה בכך בפיתרון שכל ראש עיר אחר לא מעניק לה. אנחנו הרי רואים שראשי עיר לא רוצים חרדים, אני אמרתי שאני מוכן לקבל את כולם! חרדים, יהודים מאתיופיה, מרוסיה, מאמריקה וכל מי שרק רוצה, מוזמן לבוא לבית שמש. בית שמש מחכה לו. אבל אנחנו מבקשים: תעזרו לנו לקבל אותם, אם תניחו אותנו מאחור גם המדינה תקרוס".

אבוטבול

אם כבר דיברת על עתודות הקרקע הגדולות בעיר, תוכל לספק לנו הצצה לתכניות העתיד? יש לך בשורה לזוגות צעירים מחוסרי דיור?

"בוודאי. רמת בית שמש ג1 כבר נמצאת בשיא האכלוס. רמת בית שמש ג2 בבנייה. רמת בית שמש ד' ויש גם את ה' שייחדנו למגזר הכללי. יש גם קרקעות בעיר עצמה. העיר בית שמש מזמינה את כולם כי יש מקום לכולם. נכון שהמחירים קצת גבוהים, אין מה לעשות כל דבר יוקרתי עולה טיפה.

"אבל בסופו של דבר כל יהודי צריך שתהיה לו דירה בארץ ישראל. אנחנו הפיתרון! כל בני ברק יושבת על שבעה אלף דונם. אין שם מה לעשות, אין לאן לגדול. בכל הערים הקטנות האחרות אין מה לעשות. תזכרו את מה שאני אומר לכם: תוך עשור בית שמש תאכלס רבע מיליון תושבים ותהיה העיר החמישית בגודלה בישראל. אז בואו תהיו חלק מההצלחה הזאת".

אבוטבול

כתיבת תגובה