אכזבה: העודף בגביית המיסים רק 700 מיליון שקל, הורדת המיסים תדחה

אומדן והצפיות של האוצר לעודף גדול יותר ממיסים התבדה ולכן הצפי להורדת מיסים שהיה צפוי ידחה

השר כחלון (ארכיון). צילום: אלעד מלכה

שר האוצר משה כחלון הודיע לפני החג כי בכוונתו להוריד את המיסים מיד לאחר החג ועוד לפני יום העצמאות. כחלון לא מסר אלו מיסים יורדו והדבר היה אמור לעלות לדיון בימים אלו בישיבה מכרעת של ראשי האגפים באוצר.

אולם אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – מרץ 2018, שנערך על ידי חטיבת מימון, אשראי ומידע ניהולי באגף החשב הכללי מצביע על כך שככל הנראה כוונתו הטובה של כחלון תאלץ להדחות. מהאומדן של סיכום הרבעון הראשון של שנת 2018,  עולה כי בהשוואה לפריסת תחזית הגבייה השנתית ישנה סטייה של  כ-0.7 מיליארד ש"ח בלבד.

הציפיות של ראשי האוצר היו לסכום גבוה משמעותית שיצביע על עודף בקופה ממנו ניתן לתת לציבור ע"י הורדת מיסים. כעת כשהעודף בקופה כ"כ נמוך הסיכוי להוריד מיסים הולך ופוחת.

נציין כי על פי הנתונים בחודשים ינואר-מרץ 2018 הסתכמו ההכנסות ב-80.8 מיליארד ש"ח לעומת 76.1 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 4% . נתוני המגמה מצביעים על גידול מתמשך בגביית המסים. בחמש השנים האחרונות הגבייה גדלה ריאלית בקצב שנתי ממוצע של כ-6%.

בחודש מרץ 2018 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-26.3 מיליארד ש"ח.

בניכוי שינויי חקיקה והקדמת יבוא כלי רכב , עלו ההכנסות בשיעור ריאלי  של כ-7% לעומת חודש מרץ אשתקד. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-15% והגביה ממסים עקיפים ירדה ב-2%. עליה במסים ישירים מוסברת בחלקה ע"י החזרים גבוהים במרץ 2017. בשנת 2018 שולמו החזרים גבוהים בחודשים ינואר-פברואר. הירידה במסים העקיפים מוסברת בעיקר ע"י החזרי מע"מ גבוהים במיוחד.

 

כתיבת תגובה