חוזרים מחו"ל? הצעת חוק לפטור ממכס עד 400 דולר

ח"כ אלעזר שטרן שטוען כי 90% מהעם בישראל שקרנים לפי חוק המכס הנוכחי יעלה הצעה היום לועדת השרים לחקיקה בה הוא מבקש להעלות את הסכום המחייב הצהרה על טובין שיובאו ע"י אזרחים מחו"ל מסכום של 200 דולרים ל 400 דולרים, הסיבה רצון שהחוק יאכף יותר בקפדנות

מזוודות נוסעים לפני בידוק המכס | צילום: פלאש 90

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) חזר לאחרונה מחו"ל וביקש להצהיר על דברים שרכש, שטרן ניגש כאזרח שומר חוק למסלול האדום בנתב"ג והצהיר, ולחיוכם של עובדי רשות המכס התברר לשטרן כי כמעט ואין אזרחים שמצהירים על מוצרים בסכומים כה פעוטים, ולכן גם האכיפה כמעט ולא נעשית בטווח הזה.

לטענת שטרן המצב אבסורדי ומגיע לכך ש 90% מהעם בישראל שקרנים- לפי חוק המכס הנוכחי. ולכן החליט להגיש הצעת חוק  ביחד עם ח"כים נוספים ביניהם יעקב מרגי ומשה גפני שתצמצם את התופעה ותכניס בחוקי המכס היגיון. לפי ההצעה שתעלה היום (א) לוועדת השרים לענייני חקיקה סכום המוצרים שעליו חייב כל אזרח החוזר מחו"ל לדווח, יעלה מ-200$ ל-400$, ובכך תיטיב עם כל אזרח שחוזר מחו"ל.

בהסבר להצעת החוק טוען שטרן שצו תעריף המכס והפטורים קובע כי אדם הנכנס לישראל זכאי לפטור ממכס לחפצים ששוויים אינו עולה על 200 דולר, לגבי חפצים ששוויים עולה על הסכום האמור, נדרשת הצהרה של הנכנס לישראל ותשלום המכס. אולם, בפועל, גביית מסי המכס על חפצים כאמור אינה נאכפת על ידי רשויות המדינה, כיוון שמדובר בחפצים בעלי ערך נמוך יחסית, שעליהם רבים מאזרחי ישראל נמנעים מלהצהיר ולשלם.

פועל יוצא של כך הוא כי רוב מוחלט של הציבור אינו מדווח על מוצרים ששוויים הכולל 200$, והמכס הישראלי כמעט ולא אוכף זאת. כך מרבית השבים מחו"ל למעשה משקרים למדינה. העלאת הסכום המחייב דיווח ל 400$ תיטיב עם האזרחים ובו בזמן צפויה לעודד יותר ויותר חוזרים מחו"ל להצהיר על חפצים. כך הכנסת מוצרים למדינה ללא דיווח תפחת והמדינה תכניס יותר כסף ממיסים.

בנוסף, גם מהכיוון של בודקי המכס, משעה שהאכיפה תמקד הפחות אזרחים ובקהל שמביא מוצרים יקרים ובעלי ערך רב יותר, המוטיבציה והיכולת לאכיפה, תיהיה גבוהה יותר.

ח"כ אלעזר שטרן מוסיף ומספר "נכנסתי מספר פעמים למכס להצהיר על מוצרים שקניתי בחו"ל, ואנשי המכס אמרו לי שרוב מוחלט של האנשים לא עושה זאת. הבנתי שהמצב הקיים בעייתי, ולכן הצעת החוק מיטיבה עם האזרח ששב לארץ ומונעת תווית של התחמקות מתשלום מס על חלק גדול מאזרחי ישראל. היא אינה פוגעת בהכנסות המדינה כיוון שממילא ההכנסות מאזרחים מצהירים הן מזעריות מאוד."

כתיבת תגובה