ארוול מתהפך בקברו. הממשלה אישרה "הזדהות בטוחה"

הממשלה אישרה מדיניות לאומית להזדהות בטוחה שתאפשר זיהוי אישי בעת שימוש בשירותים דיגיטליים תפחית את היקף תופעת הונאת הזהות, בממשלה אומרים כי הדבר ישפר את יכולת התחרות של ישראל

תעודה חכמה. צילום: ליאור מזרחי | פלאש 90

הממשלה אישרה היום (א) את המדיניות הלאומית ל"הזדהות בטוחה", שמגדירה את האופן בו מאמתים את זהותו של אדם לצורך קבלת שירותים ממשלתיים. בממשלה אומרים כי מימוש המדיניות להזדהות בטוחה תהווה תשתית אשר תאפשר מתן שירותים דיגיטליים, אשר עד היום לא התאפשרו בשל אי היכולת לזהות את מקבלי השירות באופן בטוח ואמין.

במסגרת ההחלטה נקבע כי צוות בין-משרדי יגבש תכנית עבודה ליישום המדיניות אשר תעמיד את האזרח במרכז, תביא לשיפור השירות לציבור בכלל ולתושבי יישובי הפריפריה בפרט, וכן יפעל לשילובו של המגזר הפרטי בתוכנית. תעודת הזהות החכמה תהווה אמצעי מרכזי במימוש המדיניות, כולל התאמת השימוש בתעודת הזהות למכשירים ניידים.

המדיניות להזדהות בטוחה, גובשה על ידי צוות בין-משרדי בהובלת היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים במטה הסייבר הלאומי, ובהיוועצות עם מנהלי תכניות מקבילות במדינות מובילות (ארצות הברית, בריטניה, קנדה, דנמרק ומדינות נוספות).

הזדהות בטוחה תאפשר גם למגזר הפרטי להתבסס על עקרונות המדיניות הלאומית לצורך מכירת ואספקת מוצרים ושירותים, השגת יתרונות כלכליים, להקל על "עשיית עסקים", לשפר את הרווחיות, להפחית את היקף תופעת הונאת הזהות (Identity Fraud), תוך תאימות בינ"ל ושיפור יכולת התחרות של מדינת ישראל למול כלכלות אחרות בעולם.

המדיניות שאושרה מורכבת מכמה עקרונות, שהבולטים בהם הם: שימושיות ופשטות, הגנת סייבר ואבטחת המידע ושמירה והגנה על הפרטיות, וכל שירות ממשלתי אשר יסופק בעתיד באופן דיגיטלי יחויב לעמוד בעקרונות אלו. בממשלה אמרו כי ממחקרים ונתונים שנאספו בחו"ל עולה כי אימוץ של הזדהות בטוחה חוסך לכלכלות במערב מיליארדי דולרים בשנה, ועד כ-2% מהתמ"ג.

השאלה היחידה שנשאר לשאול היא אם למרות ההזדהות הזו נידרש להגיע למשרדי הממשלה ולהמתין שעות בתורים. אם אכן כך יהיה, לא רק שלא נשיג תועלת מהתכנית הזו, אלא נקבל "אח גדול" שיעקוב אחרינו בכל רגע נתון באמצעות אותה תעודה חכמה.

כתיבת תגובה