בדיון מרתוני אישרה ועדת הכספים העברת 6.76 מיליארד שקלים

יו"ר ועדת הכספים גפני: "הריטואל של דיונים מרתוניים על העברות סוף שנה בעודנו עם הגב אל הקיר, לא יחזור על עצמו. החל מתקציב 2018, העברות תקציביות עד שבועיים לפני סוף השנה"

ועדת הכספים (ארכיון). צילום: פלאש 90

בתום ישיבה ממושכת אישרה אתמול (א') ועדת הכספים העברות תקציביות של סוף שנה בין סעיפי התקציב השונים בסך 6.76 מיליארד ₪. עיקריי ההעברות נועדו על-מנת להתאים את גובה סעיפי התקציב לביצוע בפועל בסוף שנה. רבות מההתאמות נועדו לבצע התאמות בסעיפי השכר, שכרוכים בשינויים במהלך השנה הקלנדרית, עקב הסכמי שכר משתנים או עדכון של רכיבי שכר לא קבועים, כגון עדכון שעות נוספות של עובדי הוראה ועוד. מעבר להעברות רגילות, אישרה הוועדה קיצוץ רוחבי בתקציבי כל משרדי הממשלה בסך 1.565 מיליארד ₪. הקיצוץ נועד על-מנת לתקצב מטרות חיוניות בתחומי החינוך והתחבורה, תוך עמידה ביעדים הפיסקאליים: יעד ההוצאה ויעד הגירעון.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע בתחילת הדיונים, כי בשבועות הקרובים יקיים דיון עקרוני על נושא העברות סוף שנה עם כל חברי הוועדה. "לא יתכן שבכל פעם מחדש אגף התקציבים באוצר מעכב בכוונה את הגשת הבקשות התקציביות של משרדי הממשלה לוועדת הכספים ובכך מעמיד אותנו עם הגב לקיר בימים האחרונים של השנה, כשאין ברירה אלא להיענות לבקשות על-מנת שלא נהיה אלה שתוקעים פרויקטים ושירותים הניתנים ע"י משרדי הממשלה, בין השאר גם עניינים הנוגעים למשכורות וכדומה" אמר. גפני הוסיף: זהו תהליך פסול ואחת הרפרנטיות באגף תקציבים אפילו אמרה כאן בשבוע שעבר, שהם בכוונה מחכים לרגע האחרון. המציאות הזו שבה לא מנהלים יותר מו"מ עם המשרדים ומחכים לרגע האחרון ואז חייבים לאשר את זה לא תחזור על עצמה. שנה שעברה עשינו דברים שלא תאמו את הנוהל של דיון בהעברות תקציביות פה בוועדה ואישרנו עשרות העברות של סוף שנת תקציב. השנה כבר עשינו הכל עפ"י הנוהל, אבל באופן מרתוני של ימי דיון ארוכים.  אני מודיע, שמעכשיו זה נגמר. בסוף 2018, העברות יאושרו רק אם יגיעו לוועדת הכספים עד שבועיים לפני תום השנה ואז נחלק את הדיון בהעברות על-פני מספר ימים באופן הגיוני".

במסגרת העבורת סוף השנה הועברו 893 מיליון ₪ במזומן ועוד 4.5 מיליארד ₪ בהרשאה להתחייב למשרד הבריאות, בין השאר לצורך התאמת תקציב המשרד לקצב הביצוע בפועל של תכניות ולחלוקת התמיכות למוסדות בריאות, קופות החולים ובתי החולים.

כמו כן הועברו 603.7 מיליון ₪ למשרד החינוך, מתוכם 155.7 מיליון ₪ לצורך מימון חוסרי שכר והסכמים פוליטיים שונים. חוסרי השכר נובעים מהצורך לבצע התאמות בתקציבי השכר בהתאם לביצוע בפועל. נציג אגף התקציבים באוצר הסביר: "רק בסוף שנה יכול המשרד לדעת מהן הוצאות השכר בפועל עוד כוללת ההעברה התקציבית הזו תקצוב של שכר עובדי מטה, שכר גננות ועוזרות גננות, תקצוב עובדי עזר בחינוך מוכר שאינו רשמי, תמיכה בבתי ספר בפריפריה, קידום תלמידים מאוכלוסיות חלשות בפריפריה, תוספות תקצוב למגזרי מיעוטים, למגזר האתיופי, למינהל החינוך הדתי ופעולות בחינוך הבלתי-פורמלי. כמו-כן, תוספות תקצוב למערכות החינוך השונות, למימון הוצאות שכר עובדי הוראה וכן אחזקות מבנים המשמשים לחינוך".

כמו-כן, אישרה הוועדה קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה בסך 1.565 מיליארד ₪ לצורך מימון הנושאים הבאים מבלי לפגוע ביעדים הפיסקאליים של עמידה ביעד ההוצאה וביעד הגירעון

 

כתיבת תגובה