את מי בכלל מעניינת ריבית בנק ישראל?

ריבית בנק ישראל נותרה גם החודש כפי שהייתה בשנתיים האחרונות מה שלא הפריע לבנקים לייקר את הריבית על משכנתאות בתקופה הזו בשיעור דרמטי של עשרות אחוזים. דמיינו מה יקרה ביום שהריבית תתחיל לעלות

בנק ישראל. צילום: sangaku natushm | שאטרסטוק

החל מחדש מרץ האחרון מפרסם בנק ישראל את הריבית רק שמונה פעמים בשנה, ולא כמו בעבר, מידי חודש. עם זאת יום ושעת ההודעה נותרו על כנם – ביום שני בשעה ארבע אחר הצהריים. את מי בכלל מעניין כמה פעמים ובאיזו שעה מפרסם הבנק את הודעת הריבית שלו? את כולנו! כן, כן. כי הריבית נוגעת לכל אחד ואחד מאיתנו…

כלל מוסכם הוא שכאשר הבנק המרכזי מוריד את רמת הריבית במשק, הוא מושך כלפי מטה את הרמות של הריביות שמציעים הבנקים על הלוואות. לכן, כאשר ניכרת האטה בפעילות הכלכלית וברכישות של הציבור נוטים בנקים מרכזיים – שהם בעלי הסמכות לקבוע את שער הריבית – להוריד את הריבית על מנת להוזיל את עלות האשראי לעסקים וכך לאפשר להם לעבור בשלום את תקופת ההאטה.

ואכן, לאחר המשבר הגדול שפקד את הכלכלה העולמית לפני כעשור, ירדה הריבית במשק בהדרגה, בכדי להניע את הכלכלה. הריבית ירדה וירדה עד שהגיעה לרמתה הנוכחית – 0.1% בלבד.

חלק מהלוואות המשכנתא הנלקחות היום הינם במסלול הלוואה לא צמודה בריבית משתנא (פריים). גובה הריבית במשק משפיע באופן ישיר על מסלול זה, ותורם לכך שנוטלי המשכנתאות ישלמו פחות. ריבית הפריים היא למעשה הריבית המשמשת את הבנקים לתמחור הלוואות ופיקדונות והיא מחושבת על פי הריבית במשק בתוספת 1.5%. כמו כן משפיעה הריבית בסופו של דבר על כלל סכום המשכנתא.

הריבית האפסית שנהוגה במשק בשנים האחרונות נחשבת לגורם מהותי בעליית מחירי הדירות. הריבית הנמוכה הוזילה את עלות המשכנתאות ועודדה משקיעים רבים לקחת הלוואות ולרכוש באמצעותן דירות. הביקוש הגדול שנוצר, יחד עם מחסור במלאי של דירות למכירה, הם חלק מהגורמים לעליית מחירי הדיור.

מקובל לחשוב שאם הריבית נשארת נמוכה אז המשכנתאות לא יעלו וכל עוד המשכנתאות זולות כדאי להשקיע בנדל"ן. אבל… בנקודה זו כדאי להתחיל לחשוב מחדש…

למרות האמור מנתוני בנק ישראל עולה שהריבית ממוצעת של משכנתא, עלתה בשנתיים האחרונות בכ-50%-60% והיא כבר לא כלכך נמוכה אומנם הריבית במשק לא עלתה ונשארה על עשירית אחוז, אבל הריבית על המשכנתאות עלתה במידה ניכרת.

זה נובע מכך שעלות הגיוס של הבנקים עלתה. כלומר, מול המשכנתא שהבנק מספק הוא לוקח הלוואה שגובה הריבית שבה נגזרת מתשואת האג"ח הממשלתיות בתוספת מרווח מסוים, בשנתיים האחרונות התייקרו הריביות שהבנק משלם ולכן בהתאמה הוא דורש יותר ריבית מהלווים.

כשבאים להשקיע בנדל"ן יש לבדוק את מחירו האמיתי של הנכס כולל כל העליות הנלוות כגון עורך דין, מיסים, משכנתא וכל היתר. כמובן שלרכיב המשכנתא יש חלק משמעותי וכאשר המשכנתא התייקרה משמעותית בשנתיים נוצר מצב בו אמנם ייתכן שמחיר הנכס לא עלה אבל עלות הקנייה שלו התייקרה. וממילא, בבחינה אמיתית, הנכס הרבה יותר יקר בשביל המשקיע והכדאיות שלו פחתה.

עכשיו רק נותר לדמיין מה יקרה ביום שהריבית – ריבית בנק ישראל – תתייקר…


דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ פתרונות'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

כתיבת תגובה