באוצר מתכוונים לזרז את ההגרלות לזכאים במחיר למשתכן

הפקק שנוצר בין מועד זכיית הקבלנים במחיר למשתכן ובין מועד ההגרלות מטריד את האוצר ומאט את השפעת השיווקים על מחירי הדירות. באוצר רוצים לקצר הליכים וליצור מאגר זכאים שיוכלו להשתתף בכל ההגרלות

אילוסטרציה: Konstantnin | שאטרסטוק

מה מעכב את הצלחתה של תכנית 'מחיר למשתכן' שהייתה אמורה לתרום תרומה משמעותית להורדת מחירי הדירות? אם תשאלו את פקידי האוצר, תשמעו שלל תשובות. אחת מהן היא פרק הזמן הארוך שבין הזכייה במכרז וביצוע ההגרלה.

כיום, קבלן שזוכה במחיר למשתכן, יכול לבצע הגרלה בין זכאי משרד השיכון, רק לאחר שקיבל היתר בנייה או לפחות היתר בנייה על תנאי (דהיינו, שעליו לבצע תיקונים כדי לקבל היתר מלא). באוצר חושבים שהדבר מעכב את הצלחת התכנית ומתכוונים לשנות זאת.

העובדות הן שבכל מקום בו התקיימו הגרלות, נרשם ביקוש חסר תקדים של אלפי זכאים שביקשו לזכות בדירה חדשה במחירי מחיר למשתכן. באוצר מבקשים לקצר את פרק הזמן בין הזכייה וההגרלה. לשם כך ייקבע תאריך יעד שכל מי שיספיק להוציא תעודת זכאות לפניו, יוכל להשתתף בהגרלות הבאות גם ללא תלות בקיומם של היתרי בנייה.

כך, כל קרקע ששווקה במסגרת מחיר למשתכן, תוכל לצאת להגרלה כבר במועד הזכייה, כאשר רשימת הזכאים כבר קיימת במשרד האוצר ומאפשרת לכל הזכאים להשתתף בכל הגרלה בה הם חפצים לזכות. עדיין לא ברור מה יעלה בגורלן של דירות שלא נמצאו להן קופצים.

באוצר שוקלים להקצות חלק מהדירות לזכאים וחלק לכלל הציבור. כך גם כאלה שאינם זכאים יוכלו להשתתף בהגרלות ולרכוש את הדירות במחיר זול יותר בהתאם למדיניות של מכרזי מחיר למשתכן שמעניקים הנחה של כ-25-30% על רכיב הקרקע.

הרעיון המרכזי שעומד מאחורי קיצור פרק הזמן שבין הזכייה להגרלה כמו גם מאחורי יצירת מאגר זכאים, הוא הקטנת הביקושים. כאשר משפחה תדע שיש לה סיכוי לזכות בהגרלה, ואם לא בזו, אז באחרת וכן הלאה, היא תפסיק לחפש דירה ותחכה לתוצאות ההגרלה. הקטנת הביקושים תתרום להורדת המחירים או לפחות לעצירת מגמת העליות.

כתיבת תגובה