בג"צ דחה עתירה נגד פתיחת מנהרות הראל בכביש 1

בית הדין הגבוה לצדק לא קיבל את עתירתם של תושבי מבשרת ציון. הם דרשו לדחות את פתיחת מנהרות הראל בכביש מספר 1 – עד להבטחת דרכי גישה הולמות ליישובם

כביש 1 ירושלים תל-אביב | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בג"צ דחה על הסף את עתירת תושבי מבשרת נגד פתיחת מנהרות הראל בכביש מספר 1, שצפויה להיות ביום שישי הקרוב. המנהרות צפויות להיפתח במסגרת שדרוג כביש מספר 1, המחבר בין ירושלים לתל אביב, בקטע שבין שער הגיא לכניסה לירושלים.

תושבי המועצה המקומית מבשרת ציון, ביקשו בעתירתם לדחות את פתיחת מנהרות הראל, עד אשר יובטחו דרכי גישה הולמות לתושבי מבשרת ציון וממנה. וכן למנוע או לעכב את העתקת מסוף האוטובוס המתוכנן, ממחלף הראל למחלף חמד.

שופט בית הדין הגבוה לצדק, יורם דנציגר, ציין בפסק הדין: "המחשבה על כך שהשימוש במנהרות הראל הניצבות על עורק תחבורה מרכזי בישראל ידחה כמבוקש בעתירה, בשעה שהמנהרות מוכנות להפעלה נראית לי בלתי מתקבלת על הדעת".

דנציגר הוסיף "לאחר בחינת הטענות המועלות בעתירה, הגעתי לכלל מסקנה כי דין העתירה להידחות על הסף, אף ללא צורך בתגובה מקדמית מטעם המשיבים וזאת בשל שיהוי כבד שנפל בהגשתה" – ערב הפתיחה המתוכננת.

מנהרות הראל, באורך של כ-880 מטרים כל אחת, עוברות מתחת לגשר הראל. בשלב הראשון, יפתחו שני נתיבים לכל כיוון ובעוד מספר חודשים, לאחר השלמת העבודות תפתח התנועה במתכונת מלאה של 3 נתיבים בכל כיוון.

מארגון 'תחבורה בדרך שלנו' נמסר: "אנחנו מברכים על פתיחת המנהרות בכביש שיקצרו את זמן הנסיעה לרכב הפרטי. עם זאת, אנו מצפים ממשרד התחבורה לעמוד בהתחייבויותיו מהעבר ולסמן נתיב תחבורה ציבורית משער הגיא לירושלים משני צדי הכביש. לצערנו,  אין התייחסות לכך עם פתיחת הכביש".

לדברי עידו עפרוני, מנהל אזור ירושלים בארגון וממובילי מאבק תושבי מבשרת: "למרות דחיית העתירה, השופטים מסמנים למשרד התחבורה כי יש לתת פתרונות רלבנטיים למצוקת התחבורה הציבורית של למעלה מ-80 אלף תושבי מבשרת ציון ומטה יהודה, שניתנים באופן חלקי עם העברת המסוף למחלף חמד. כל זה היה יכול להימנע אם היו משתפים את התושבים ולא מיידעים אותם לאחר שהתקבלו ההחלטות. זה תמרור אזהרה לכל מאבק תושבים עתידי, שמתמודד מול פרויקטים גדולים של תשתית, כאשר הם יוצאים לדרך ללא פתרונות רלבנטיים לתושבים".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ אמר כי מדובר ב"פרויקט בעל חשיבות לאומית ממדרגה ראשונה, שנועד לחזק את הבירה ולשרת את כל תושבי המדינה ואת עשרות אלפי הנהגים הנוסעים מידי יום לירושלים וממנה. הפרויקט כולל הוספת נתיב שלישי לכל אורך הכביש, שיפור עקומות וביטול סיבובים חדים ועליות תלולות, המשדרגים באופן דרמטי את בטיחות הכביש וזרימת התנועה".

כתיבת תגובה