בהסתדרות מאיימים: כל קווי 'אגד' יושבתו רגע לפני ז' מרחשוון

הנהלת אגד דורשת מהממשלה לחתום עמה על הסכם תשומות חדש שיגדיל את הסובסידיה שהיא מקבלת מהמדינה. באוצר לא אוהבים את הרעיון ובהסתדרות מאיימים להשבית את כל קווי אגד בארץ בעוד פחות משבועיים

אגד. בדרך של מי? צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל | פלאש 90

הבוקר (ג), הודיע יושב ראש ההסתדרות כי במידה ומשרדי האוצר והתחבורה לא ימצאו פתרון הולם למשבר שמאיים על עובדי חברת אגד, הרי שהחל מהשביעי בנובמבר (ו' מרחשוון) ישביתו העובדים את פעילות האוטובוסים של החברה בכל רחבי הארץ.

סלע המחלוקת העיקרי בין המדינה לעובדי אגד, נעוץ בסירובה של המדינה לחתום על חידוש הסכם תשומות חדש מול הנהלת אגד. לטענת ההסתדרות, הדבר נעשה תוך הסבת פגיעה חמורה בתנאי שכרם של הנהגים ואיום מידי להלנת משכורות העובדים.

ניסנקורן אמר הבוקר: "לאורך השנים, וביתר שאת בתקופה האחרונה, פקידי המדינה מנסים לייבש את אגד ולהפוך את הנהגים לסוג של עובדי קבלן. צעדים אלו, המתבצעים ברגל גסה ותוך התפשרות מדאיגה על נושאי הבטיחות, פוגעים לא רק במעמד הנהגים אלא באינטרס הציבורי הכולל. במקום להשקיע בתחבורה הציבורית, להעלות את ערך השעה של הנהגים, לטפל במחסור החמור של כוח אדם מיומן, המדינה מתכננת לבטל סובסידיות שלפחות מחציתן מיועדות לממן את השירות לאוכלוסיות מוחלשות. הכוח והאחריות למנוע את העמקת המשבר ואת השלכותיו החמורות על הנהגים ועל ציבור הנוסעים, נמצא בידיהם של משרד האוצר ומשרד התחבורה".

הסכם התשומות החדש אמור להגדיל את הסובסידיה הממשלתית למפעילת התחבורה הציבורית הגדולה ביותר בישראל. יושב ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף ואמר כי "ההתעלמות של פקידות המדינה מהמשבר באגד, אינה מפקירה רק את נהגי החברה אלא את כל ציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית בישראל".

בהסתדרות טוענים כי מדובר במחדל שעלול למוטט את אגד "שקיימת עוד מלפני קום המדינה". מעניין מה ההבדל בין חברה שקיימת עשר שנים לבין חברה שקיימת עוד מלפני קום המדינה ואיך הדבר אמור להשפיע על החלטותיה של המדינה.

עוד אמרו בהסתדרות כי הם מקווים "שבמשרד התחבורה ובמשרד האוצר, מבינים שיש להם אחריות לא רק לביטחון התעסוקתי של ששת אלפי הנהגים, אלא גם מחויבות כלפי מיליון ו-200 אלף אזרחים שהנהגים האלה ממשיכים להסיע מדי יום, בזמן שהמדינה ממשיכה לכרסם בפרנסתם".

השביתה הייתה אמורה לצאת לדרך מיד במוצאי יום הכיפורים, אלא שהצדדים הצליחו לדחות את איום השביתה שהתחדש כאמור הבוקר. בהסתדרות אמרו היום כי יפעלו בכל האמצעים על מנת להגן על הנהגים והבהירו כי השביתה הגדולה תצא לדרך באם לא תיווצר התקדמות במו"מ של משרדי הממשלה עם אגד.

דובר אגד רון רטנר מסר בתגובה להודעת ההסתדרות: "יש להצטער שהגענו למצב שבו הנהגים והעובדים המקצועיים והמסורים, נאלצים להשבית את התחבורה הציבורית בישראל. משרדי האוצר והתחבורה הם הנושאים באחריות הבלעדית לכאוס ולפקקים שצפויים לכמיליון וחצי נוסעים רבים מביניהם, חיילים, בני נוער, קשישים וסטודנטים, שלא יוכלו להגיע ליעדם.

"הנהלת אגד קוראת לממשלה לחדול מהנסיונות לייבש את אגד ולהפסיק לעכב תשלומים בהיקף של 250 מיליון ש״ח המגיעים לאגד. במקום זאת אנו קוראים לממשלה לחדש את המו״מ באופן רציני כדי להגיע להבנות ולחתום על הסכם תשומות חדש עם אגד ללא דיחוי נוסף".

כתיבת תגובה