עכשיו הוא "מייבין" גם בכלכלה – יעלון נגד מחיר למשתכן

"עדיין חסרות כמאה אלף דירות, ואת הבעיה הזו צריך לפתור בצד ההיצע". בוגי יעלון שהיה שר בממשלה הנוכחית תוקף את שר האוצר ואת הממשלה כולה ומאשים אותה ב"חוסר אסטרטגיה וחוסר מנהיגות"

משה (בוגי) יעלון. צילום: גרשון אלינסון | פלאש 90

"בעיות הדיור ויוקר המחיה נובעות בעיקר מהזנחה של שנים, חוסר נכונות לעשות צעדים שעלולים להיתקל בהתנגדות מצד קבוצות לחץ אינטרסנטיות, וחוסר אסטרטגיה בתחום הכלכלי–חברתי. בקיצור – חוסר מנהיגות", כך אמר שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון בכנס "המשפיעים" – פורום יועצי ההשקעות של "גלובס" וקסם מדדים, שהתקיים בבורסה לניירות ערך.

"בחודשים האחרונים אנחנו עדים לנתונים מתרבים והולכים שמצביעים על התקררות של שוק הדיור, אולי התייצבות מחירים ואולי אפילו סממנים לירידה מסוימת. אבל גם אם אכן ניווכח שיש תחילת התייצבות או ירידה, אסור שזה יגרום לממשלה לחשוב שהבעיה נפתרה. עדיין חסרות כמאה אלף דירות, ואת הבעיה הזו צריך לפתור בצד ההיצע", אמר יעלון.

בהתייחסו למחיר למשתכן, אמר יעלון כי "היא תוכנית לסיוע לזוגות צעירים לקנות דירה ראשונה, היא לא תוכנית לפתרון בעיות האמת של שוק הדיור. מחיר למשתכן לא מטפלת בצד ההיצע, לא מתמודדת עם כמות הקרקעות המשווקות, לא עם הקצב הבלתי נסבל של אישור התוכניות בוועדות התכנון ולא עם משך הבנייה של  הדירות. ולכן, לצערי, אנחנו לא מתמודדים עם בעיות השורש בשוק הזה".

לדבריו, "בתחום ההיצע אנחנו תקועים כבר שנים סביב בניית כ–50 אלף יחידות דיור בשנה, ולא מצליחים לעלות ל–60 אלף או 70 אלף דירות כדי להדביק את עודפי הביקוש. קצב שיווק הקרקעות אינו מספק את הנדרש וצריך לפתוח את הפקק ברשות מקרקעי ישראל. בעיה חמורה נוספת היא הבירוקרטיה והסחבת בוועדות התכנון ובגופים המוניציפליים".

כתיבת תגובה