ביקושים כבושים גורמים להמשך עליית מחירי הדיור

אם השוק קפוא למה המחירים לא יורדים? – ארז כהן, שמאי מקרקעין ומשפטן מזהיר: "כחלון מייצר מגמה מסוכנת"

"נתונים לא מחמיאים" כחלון. צילום : נועם ריבקין | פלאש 90

אתמול פורסם כי למרות כל מאמצי הממשלה להוריד את מחירי הדירות המחירים שדומה היה שנעצרו עדיין מטפסים כלפי מעלה. מדד מחירי הדירות המבטא את ממוצע העיסקאות בחודשים אוגוסט-ספטמבר רשם עלייה של 0.4% והשלים בכך עלייה של 4.2% ב-12 החודשים האחרונים.

לרבים שרואים מידי חודש את הנתונים על הקיפאון במספר העסקאות בשוק הנדל"ן הנתונים מעט מוזרים. איך יתכן שהשוק קפוא לגמרי ובכ"ז המחירים לא יורדים.

ארז כהן, שמאי מקרקעין ומשפטן מסביר כי "הטעות הגדולה של למ"ס בכך שהוא מבליט אוטומטית בכותרת את הנתון, האם מחירי הדיור עלו או ירדו והאם סוף סוף נבלמו בפועל העליות הרצופות במחירי הדיור שהיו במשך 12 שנה ברציפות נתוני משרדי מלמדים כי זוהי טעות חמורה ביותר, זאת מכיוון שלמרות הירידה התלולה במספר העסקות, המגיעה עד 30 אחוזים בקירוב(!) במהלך השנה האחרונה, כשמחיר למשתכן והסכמי הגג מאיימים לחסל את השוק ואת הקבלנים, למרות כל זאת רמות המחירים מסרבות לרדת ואף ממשיכות בתיקון קל כלפי מעלה, זה אומר שקיים דיסונאנס חמור ביותר בין מדיניות הממשלה שמנסה בכוח לצנן את השוק לבין הביקושים הכבושים שממשיכים להיות חזקים ביותר, זאת למרות הירידה התלולה במספר העסקאות בשוק.

עיווות זה בשוק מתחזק שבעתיים לאור העובדה שהממשלה מנסה בכוח להפוך תכניות נישה דוגמת מחיר למשתכן והסכמי הגג,  לתוכניות דגל. זהו שילוב מסוכן ביותר שעלול לייצר פצצת זמן חברתית, תוצאה של רבבות שאינם מסוגלים להגיע לדירה מחד גיסא ומאידך גיסא ביקושים כבושים חזקים שמשמרים את מחירי הדיור בשחקים.

 

2 תגובות ל: "ביקושים כבושים גורמים להמשך עליית מחירי הדיור"

  1. ביקושים כבושים??????
    אולי היצעים כבושים!
    120,000 דירות רפאים שהמשקיעים לא טורחים להשכיר
    ו114,000 דירות בבניה פעילה שבנייתם אמורה להסתיים תוך שנתיים

  2. הכניסו לפאניקה את הקבלנים . מנסים לסלק את המשקיעים שמהווים נתח מרוכשי הדירות . הקבלנים לא בונים. מעכבים פרוייקטים. נמנעים מלעבור לשלבים נוספים בבנייה לכן התחלות הבנייה יורדות ומחירי הדירות יזחלו כלפי מעלה. אם יראו עכשין היסוס אצל כחלון כל הביקוש הכבוש יתפרץ והמחירים של מעט הדירות בשוק יפרצו מעלה. המלצתי לא למהר למכור . ותודה לכחלון שיש פחות משפחות בעלות דירות בארץ.

כתיבת תגובה