ירידה בתשואות הנדל"ן המניב במחצית הראשונה של השנה

מגמת הירידה בתשואות על נדל"ן מניב בישראל שההחלה בתחילת העשור – נמשכת. השמאי הממשלתי: בששת החודשים הראשונים של השנה ירדה התשואה על שטחי משרדים לרמה של פחות משמונה אחוזים

נדל"ן מניב? התשואות יורדות. צילום: ChameleonsEye | שטארסטוק

אין זה סוד שהתשואה על דירות מגורים בישראל היא מהנמוכות בעולם. המחירים הגואים הורידו את התשואה לשפל שעשוי להחריף עם כניסת חוק מס ריבוי דירות לתוקף. אבל מהסקירה החצי-שנתית של השמאי הממשלתי שפורסמה השבוע עולה כי גם התשואה על הנדל"ן המסחרי נמצאת בירידה.

בסקירה מעריך השמאי הממשלתי, טל אלדרוטי, כי התשואה על נדל"ן מסחרי בישראל אינה עולה על שמונה אחוזים. הרבה ביחס לתשואה על דירות מגורים, אך מעט ביחס לנדל"ן מניב. לדבריו, במחצית הראשונה של השנה נצפו ירידות קלות בשיעורי התשואה מנכסים מניבים למסחר ולמשרדים לעומת השיעורים שנצפו במחצית השנייה של 2015.

ההסבר לכך נעוץ, בין היתר, בהעדר חלופה אטרקטיבית להשקעה וממצב המשק. היות והמשק נמצא קרוב לתעסוקה מלאה, גדל הביקוש לנדל"ן מניב, מה שהביא להתייקרות שהקטינה את התשואה. אלדרוטי מציין כי "בנכסים גדולים ניתן לזהות שונות בשיעורי התשואה באותו הנכס, כאשר לשוכרים בטוחים יותר מיוחס שיעור תשואה נמוך יותר ולהפך. בנוסף, קיים פער בשיעורי התשואה בשטחי מסחר בקניונים לבין שיעורי תשואה בחנויות קטנות ברחובות מרכזיים, שבהן שיעורי תשואה נמוכים יותר".

לא פחות מעניינת קביעתו כי "נמצא קשר מובהק בין רמת הקרבה של הנכס למרכז הארץ או למרכז הישוב לבין שיעור התשואה ממנו. בנכסים שמיקומם מרכזי נצפה שיעור תשואה נמוך ואילו בנכסים פריפריאליים נצפה שיעור תשואה גבוה". לכאורה ניתן היה להניח שנכסים במרכז יניבו תשואה גבוהה יותר, אך אלדרוטי מסביר כי דווקא במקומות בהם קיים סיכון גבוה יותר, התשואה גבוהה יותר.

את מסקנותיו מבסס השמאי הממשלתי על בדיקה של מספר סוגי נכסים: שטחים המשמשים למשרדים, למסחר ולתעשייה (ולוגיסטיקה). דווקא אצל האחרונים לא חלו ירידות בתשואה ואילו בשטחי מסחר ומשרדים חלה ירידה. כאשר בשטחי משרדים הירידה גדולה יותר.

כתיבת תגובה