איזו עיר היא השנייה בכמות הילדים שנפגעו בתאונות אופניים?

נתונים חדשים המתפרסמים על הקטל בדרכים מעלים תמונה מדאיגה – גם בנוגע לילדים הרוכבים על אופניים. במודיעין עילית ובביתר לא היו השנה נפגעים ברוך ה'

אופניים חשמליים. צילום: אור ירוק

ביום ראשון, כ"ו באדר א' השנה, נסע שון בורודין על אופניו בעיר חולון. שון, שהיה אמור לחגוג את יום הולדתו ה-11 ימים ספורים לאחר מכן, נפגע על ידי אוטובוס ונהרג במקום. הוא אחד משלושה ילדים שנהרגו בשנת 2016 בתאונת דרכים בעת שרכבו על אופניהם.

עמותת 'אור ירוק' החליטה לבדוק כמה מסוכן לילדים בישראל לרכב על אופניהם. הנתונים מבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ועולה מהם כי בשנת 2015 למניינם נהרגו ארבעה ילדים (גילאי 0-14) בתאונות דרכים בעת שרכבו על אופניהם. על פי הנתונים, זהו המספר הגבוה ביותר של ילדים רוכבי אופניים שנהרגו בתאונות בחמש השנים האחרונות (2011-2015). עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2015 נפגעו 77 ילדים רוכבי אופניים בתאונות, 20 מתוכם נפגעו באורח קשה.

בנוסף נמצא, כי בעשר השנים האחרונות (2006-2015) נפגעים בממוצע מדי שנה 84 ילדים רוכבי אופניים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים, מתוכם שני ילדים נהרגים בממוצע מדי שנה ועוד 23 נפצעים באורח קשה.

בתל-אביב, נפגעו 94 ילדים בגילאי 0-14 בין השנים 2006-2015 בתאונות אופניים, שני ילדים נהרגו. בבני-ברק, נפגעו 52 ילדים בגילאים אלו בשנים הללו באורח קשה ו-47 קל; ב-2015 לבדה נפצעו בעיר חמשה ילדים באורח קשה וחמשה באורח קל. בירושלים 49 ילדים נפגעו בתקופת הזמן הזו – שלושה מהם נהרגו.

בביתר עילית ובמודיעין עילית נפצעו בעשור האחרון 4 ילדים בכל אחת מהערים – ברוך ה' אף אחד מהם לא השנה; באלעד נפצעו 7 – ארבעה מהם ב-2015; בכפר חב"ד נפצע בעשור הנבדק רק רוכב אופניים אחד.

מ'אור ירוק' נמסר: בנוסף לאופניים הקלאסיים ניתן למצוא כיום רוכבים רבים על אופניים חשמליים, שמהירותן יכולה להגיע גם ל- 60 ו- 70 קמ"ש. האופניים החשמליים הפכו להיות נפוצים יותר ויותר, גם בקרב ילדים מתחת לגיל 16 שאין להם רשיון נהיגה או הכשרה כלשהי לנהיגה במהירויות כאלו.

על פי התקנות החדשות שנכנסו לתוקף לפני כחצי שנה, חל איסור לרכב על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16. בנוסף קובעות התקנות החדשות כי ההספק המרבי של המנוע יהיה 250 וואט ומהירות האופניים לא תעלה על 25 קמ"ש. כמו כן, חל איסור לרכב על המדרכה (רוכבים בגילאי 14 עד 16 יידרשו לרכוב בשבילי אופניים בלבד) וכל הרוכבים מחוייבים לנסוע באופניים כאשר על ראשם מגנה קסדה.

כדי להימנע מפגיעה חמורה ברכיבה על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים, סקייטבורדים ודומיהם, יש להקפיד על חבישת קסדה, אשר הוכחה כאביזר מציל חיים. הקסדה סופגת את המכה במקום הראש ולמעשה מפזרת את המכה על פני כל שטח הקסדה. ממחקר שנערך על ידי ד"ר יוסי הראל-פיש מאוניברסיטת בר אילן בשיתוף עמותת "אור ירוק", עולה כי רק 27% מהתלמידים שדיווחו כי רכבו על אופניים, עשו זאת תמיד עם קסדה לראשם. בנוסף יש להצטייד במגני ברכיים, כפפות, מחזירי אור וביגוד זוהר, אשר מגדילים את הנראות.

כתיבת תגובה