בסוף זה יקרה: טכוגרף יותקן באוטובוסים בתוך שנה

הוועדה לבטיחות בדרכים בראשות חה"כ יעקב אשר דרשה כי בתוך כשנה יותקן טכוגרף דיגיטלי באוטובוסים וברכבים כבדים. אשר: "לא ייתכן שהחלטת ממשלה שהתקבלה לפני יותר מעשור לא התקדמה בגלל פרוצדורה"

טכוגרף. צילום: Pavel Polkovnikov | שאטרסטוק

"החלטת הממשלה לחייב התקנת טכוגרף בכלי רכב כבדים טרם יושמה – למרות שהם מעורבים בכ-20% מכלל התאונות הקטלניות", כך מצא מבקר המדינה בדו"ח חריף שפרסם על אי-האכיפה בנושא הקטל בדרכים, לפני כחצי שנה.

אתמול – עשור אחרי שהמדינה החליטה על התקנת טכוגרף באוטובוסים ובכלי רכב כבדים – קיימה הועדה לבטיחות בדרכים, בראשות חבר-הכנסת יעקב אשר, דיון לבחינת מעורבות אוטובוסים וכלי רכב כבדים מתאונות דרכים, וקידום הטכוגרף הדיגיטלי.

הטכוגרף הדיגיטלי, נזכיר, הוא "קופסה שחורה" המאפשרת רישום ממוחשב  ואמין של נתונים כמו מהירות נסיעה, שעות עבודה ומנוחה. זאת, כדי לוודא שנהג שצבר יותר משעות העבודה המותרות על פי חוק, לא יעלה על ההגה ויסכן חיים.

חבר-הכנסת אשר אמר כי "נושא הטכוגרף הדיגיטלי כבר נקבע בהחלטת ממשלה עוד בשנת 2005 ונקבע בה להתקין טכוגרף דיגיטלי בכלי רכב כבדים, אך עד היום לא נעשה דבר. לא יכול להיות שהחלטת ממשלה שהייתה יכולה למנוע תאונות דרכים – ואולי הרבה אנשים לא היו מקפחים את חייהם בכל אותן שנים אם ההחלטה הייתה מיושמת – לא התקדמה כל כך הרבה שנים בגלל בעיות פרוצדורה. מטרת הדיון היא לקבוע לוחות זמנים, כדי שנצא מהוועדה עם זמנים מוגדרים ליישום התקנת הטכוגרף הדיגיטלי באוטובוסים וברכבים כבדים.

חבר-הכנסת יעקב פרי, שיזם את הדיון בוועדה, הציג נתונים מדאיגים שמהם עולה כי משאיות עד 34 טון, מעורבות בתאונות דרכים קטלניות פי 3 יותר מאשר כלי רכב פרטי, ואילו משאיות שמשקלן עולה על 34 טון ואוטובוסים מעורבים בתאונות קטלניות פי 6 יותר מאשר כלי רכב פרטי.

צביקה דן, המשנה למנכ"לית "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים", אמר כי "ברשות ערכו תכנית להפחתת התאונות ברכבים כבדים. היא כוללת שינויים משמעותיים בהכשרת הנהג, השתלמויות חובה, הקמת יחידת אכיפה ייעודית לרכב כבד, התקנת אמצעים טכנולוגיים למניעת תאונות, מיצוב הנהג המקצועי ועוד".

נציגת משטרת ישראל בדיון הציגה בפני הנוכחים דיווח על היחידה החדשה שהוקמה לאכיפת עבירות תנועה באוטובוסים וברכבים כבדים. לטענתה, לשוטרים ביחידה יהיו סמכויות של בוחני תנועה, ו"בחודש האחרון שבו פעלה היחידה נשללו 14 רישיונות נהיגה" של נהגי משאיות, "נשקלו כ-520 משאיות וניתנו דו"חות על עומס ייתר".

חבר-הכנסת אשר, שהופתע לטובה מהדברים, שיבח את השר לביטחון הפנים ארדן, ואמר: "ברוך אומר ועושה". זאת, משום שארדן הבטיח בעבר בפני חברי הועדה להקים יחידת אכיפה מקצועית ואפקטיבית בנושא. אשר הציע בפני נציגת המשטרה כי היחידה החדשה תערוך גם פעילות יזומה ותבדוק  נתוני דיווח שעות נהיגה של נהגים בביקורי פתע במשרדי חברות ההובלה כי שעות העבודה זה הדבר הראשון בגורם האנושי שמוביל לתאונות דרכים.

כיוון שהאיחוד האירופי מתנה את השימוש בטכוגרף הדיגיטלי בישראל בחתימה על אמנה של האו"ם שאמורה להסדיר את הנהיגה בין המדינות באירופה, הוחלט בסיום הועדה כי משרדי הממשלה יגישו בקרוב את התקנות לאישור הוועדה שתדון בנושא, והם יועברו לאישור האו"ם, בהליך שאורך כ-180 ימים. רק בעוד שנה, יותר מעשור אחרי שהחלטת הממשלה בנושא התקבלה, יותקנו הטכוגרפים באוטובוסים ובכלי רכב כבדים, וימנעו מוות מיותר.

כתיבת תגובה