בעוד שבוע: ועידת ראש-הממשלה הרביעית לתחליפי דלקים

למעלה מ-1,500 משתתפים עם בכירי יצרניות רכב ואנרגיה, מדענים וקובעי מדיניות מכל העולם צפויים להשתתף בועידה המיוחדת. בין היתר תוצג הובלתה של ישראל בתחום תחליפי הדלק והתחבורה החכמה

הכנס הקודם. צילום: יחצ

התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים תקיים את הכינוס השנתי בימים רביעי וחמישי בשבוע הבא, א' וב' בחשוון (2-3.11) בתיאטרון הלאומי הבימה.

 הועידה תכלול הרצאות ופאנלים בסוגיות הבוערות של תחום התחבורה העולמי: מעתיד המכונית האוטונומית, כניסתה לשוק הרכב והשינויים שהיא צפויה לחולל, דרך השתלבות טכנולוגיית המימן בתחום התחבורה ועד השפעת מהפכת הדיגיטל והמחשוב על עתיד התחבורה. מתחם פגישות בשטח הועידה יאפשר פגישות בין חברות ישראליות לנציגים מעשרות חברות בינלאומיות. בנוסף תערך תערוכה של חברות הזנק בתחום.

אייל רוזנר, ראש מנהלת תחליפי הדלק במשרד ראש הממשלה, אמר: "הוועידה השנתית הרביעית מציגה לצד המהפכה המתחוללת כיום בשוק האנרגיה והתחבורה הבינלאומי את מקומה המוביל של ישראל כמשתתפת פעילה בשינוי זה. הכנס יציג תמונה עכשווית למאמץ חובק עולם במטרה למצוא את מקור האנרגיה הבא ואת הדרך הטובה ביותר לשלבו בתחום התחבורה. ארבע שנים מתחילת התוכנית ישראל מחזקת את מעמדה כמרכז ידע עולמי בתחום התחבורה החכמה ותחליפי הדלק, עם כ-500 חברות הזנק ומעל ל-200 קבוצות מחקר. הגעתם של עשרות נציגים מחברות בינלאומיות לכנס היא דוגמא אחת לכך".

בין משתתפי הכנס: ג'יימס וולסי, ראש ה-CIA לשעבר; נורברט ברטל, סגן שר התחבורה הגרמני; פרופ' אמנון שעשוע מייסד שותף ויו"ר חברת מובילאיי; אלמר פרינקשטיין, סגן נשיא לנהיגה אוטונומית בב.מ.וו; טאקאו אסאמי, סגן נשיא ואחראי על תכנון הנדסה מתקדם בניסאן; שי אגסי מייסד בטר פלייס; פרופסור משה בן עקיבא שעומד בראש המחלקה לתחבורה ב MIT; סוניטה סטאיפל, יו"ר המשרד לאנרגיה יעילה ולאנרגיה מתחדשת במשרד האנרגיה האמריקני; קלאוס בונהוף, יו"ר NOW GmbH הארגון הגרמני הלאומי לטכנולוגית תאי דלק ומימן ועוד.

במהלך הועידה תתקיים תערוכה הכוללת עשרות סטארטאפים בתחום התחבורה החכמה.

ל'ביזנעס' הגיעו הפרטים על שלושה מהם:

Supreme Architecture – חברת סטארט אפ ישראלית בעל חזון שאפתני. שימוש בטכנולוגיית אורות ה-LED שבכלי הרכב במטרה להעביר DATA בקישוריות בין כלי רכב. תחום האופטיקה האלחוטית מספק היום אפשרויות להעברת מידע באמצעות טכנולוגיית ה- Wi-Fi. הפוקוס המרכזי של חברת Supreme Architecture היא בניית טכנולוגיה קישורית זו לכלי רכב אוטונומיים.

ElectRoad – מערכת המאפשרת הנעת רכבים חשמליים/היברידיים בזמן הנסיעה בכביש בזכות טכנולוגיה אלחוטית הנמצאת בכביש. האנרגיה מועברת ישירות לרכב ומאפשרת גם טעינת הסוללה ובכך ElectRoad מספקת את הפתרון לחסרון העיקרי ברכבים מסוג זה שהוא הצורך בסוללה שתספק טווח טעינה.

Pink Park – אפליקציית Pink Park מאפשרת לפתח שווקי חנייה במטרופולינים השונים באמצעות שימוש בחניות פרטיות קיימות. כל משתמש נעזר בטכנולוגית הענן של Pink Park במטרה למצוא מקומות חנייה פנויים באזור אליו הוא מגיע, ולאחר החנייה, הוא אף משלם באמצעות האפליקציה. בדיוק כמו העיקרון באפליקציית המגורים Airbnb, Pink Park משפרת את השימושיות והיעילות של מקומות החניה בעיר, ותוך שימוש בשיטת "המיטה החמה" מגדילה משמעותית את מאגרי החנייה בעיר.

במהלך הכנס יוצגו הזוכים בפרס ראש הממשלה לחדשנות בשימוש בתחליפי נפט על שם אריק ושילה סמסון. הפרס בשווי של מיליון דולר הינו הפרס הכספי הגדול ביותר בעולם בתחום האנרגיה החליפית, שמוענק למדענים שקידמו משמעותית את תחום תחליפי הנפט לתחבורה. פרופ' קנצ'ידיס מאוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב ופרופ' גרגורי סטפנופולוס מהמכון הטכנולוגי של מסוצ'וסטס (MIT) הם הזוכים בפרס היוקרתי על מחקריהם פורצי הדרך, פרופ' קנצ'ידיס זכה בזכות פיתוח חומרים ננו-תרמו-אלקטריים (מוליכים למחצה) המשפרים משמעותית את יעילות ההמרה של חום לאנרגיה חשמלית. פרופ' סטפנופולוס שמכהן גם כנשיא האגודה של מהנדסי הכימיה האמריקנית, זכה בפרס על מחקרו פורץ הדרך בתחום ההנדסה המטבולית שתרמה משמעותית לקידום ההנדסה של חיידקים לייצור דלק ביולוגי.

כנס התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים מתקיים בשותפות עם קרן היסוד ומשרד המדע.

כתיבת תגובה