בראוו, סיטרואן ■ C4 פיקאסו, המשפחתית שכדאי להכיר

עורך מדור הרכב שלנו בחן את הפיקאסו, אחותה הקטנה והמפתיעה של הגראנד פיקאסו ולא מצא שום מילה רעה על המשפחתית המשתלמת והחסכונית. עם זאת הוא מציע לרוכשי הפיקאסו לשמור עליה יותר משלוש שנים • ריזל בדרכים

צילומים: מנדי ריזל

נדמה לי שזו הפעם הראשונה שכל-כך התלהבתי ממכונית משפחתית בשנים האחרונות. לכאורה, עוד רכב בסגמנט די אפור ומשעמם, לעומת סגמנט המנהלים או הפנאי-שטח הנחשקים יותר. אבל לא, נראה שסיטרואן, עם הרכש החדש שהעלתה ארצה בחודש מארס שנה זו – למניינם – הפיחה רוח חיים בקטגוריה שכללה עד כה בעיקר את הדגמים הסטנדרטיים: קורולה-אוקטביה-פוקוס-i30 ושות'.

C4 פיקאסו עליה נהגתי השבוע, היא למעשה האחות הקטנה, עם חמישה מקומות ישיבה, של המיני וואן C4 גראנד פיקאסו מבית סיטרואן – אחד המיני-וואנים המעניינים והמתקדמים בישראל.

תזכורת: כשהמכונית הזו הגיעה הנה, ולאחר שעיינתי בקפידה בנתונים שהועברו לי מהיבואנית ('לובינסקי'), כתבתי כי "למרות ההכלאה הקצת מוזרה הזו – של רכב משפחתי בגוף של מיני-וואן – לא מופרך שבציבור החרדי יהיו לא מעטים שיחטפו את המכונית הזו. ניתן אפילו לומר שמדובר בבחירה חכמה.

"וכן, נכון שמי שרוצה מקום מרווח לשלושה בוסטרים ובאגאז' ענק יכול לקנות רכב מנהלים שגם נראה טוב יותר – אבל המחיר הנמוך יחסית שדורשת 'לובינסקי' עבור המוצר החדש, לצד האבזור הרב שלא נופל מרכבי מנהלים, הם פרמטרים חשובים מאוד ומפתיעים בהחלט לטובה, ואסור להתעלם מהם. שאפו".

1 2

מתחשבת בילדים

אז השאפו הזה צריך להיכתב באותיות קידוש לבנה אחרי שבחנתי אותה במשך שתי יממות – ואני מתכוון בעיקר לתא הנוסעים ולמה שנמצא מתחת למכסה המנוע.

כי חיצונית, מן הצד, מדובר במכונית לא יפה על גבול הכעורה. גם חישוקי המגנזים 16 אינטש לא מצילים את המצב. בפרונט היא דווקא נאה, ומזכירה את אחותה הגדולה. יש שם, משני צידי הסמל, שתי שורות פנסים צרות המתעגלות מעלה, כאשר זו העליונה מתאפיינת בפנסי לד. וגם פנסי ערפל.

המכונית הזו מגיעה ברמת גימור אחת, יוקרתית: COMFORT PACK. כניסה לתא הנוסעים מגלה מושבי בד, כאשר המושבים מקדימה כאילו חובקים את הנהג והנוסע שלצידו, בזכות קצוות משענת וקצוות מושב בולטים.

היושבים מקדימה נהנים גם מידית לכל אחד. בין שני המושבים יש תא אכסון ענק, לצד תא כפפות מואר ומקורר למשקאות ולמזון. כל אחד משלושת המושבים מאחור, נע על מסילה בפני עצמו וניתן גם לקיפול בנפרד. מרווח הרגליים נדיב מאוד בשורה השנייה. בנוסף, בגב המושבים הקדמיים קבועים מסכי וידאו לתועלת הזאטוטים מאחור, וגם מדפים מתקפלים שעליהם ניתן לצייר, להניח אוכל ובקבוקים וכיו"ב.

3 4

מרגישה כמו 2,000

הדשבורד רך ונעים, ואיכות ההרכבה טובה. הוא ענק ועמוק. במרכזו, ובמעלה הקונסולה המרכזית, קבוע לוח מחוונים ענק, אלכסוני, דיגיטאלי. הוא גם משמש כמחשב דרך. שם תוכלו לראות את המהירות, את המושבים בהם לא חגרו, את הדלתות הפתוחות, וגם את מערכת מיזוג האוויר. זה נחמד ומשוכלל, אבל בנסיעה בלילות בכביש חשוך זה עשוי לסנוור.

מתחת ללוח הדיגיטאלי ניצבת מערכת מולטימדיה בת שבעה אינטש, שבה גם WAZE ומצלמת רוורס. המערכת קלה לתפעול, אך אינה דוברת עברית. דרכה תוכלו לתפעל את המזגן, שכולל גם פתחי אוורור ליושבים מאחור.

את המנוע מעוררים לחיים על-ידי הכנסת שלט המכונית לחריץ מיוחד, שמעליו קבוע לחצן הנעה. הכנסתם את השלט? לחצו על דוושת הבלם, ועם האצבע על כפתור ההנעה.

אחד הדברים יוצאי הדופן היא ידית ההילוכים: זו אינה נמצאת מימין לנהג, כמקובל, אלא קבועה מאחורי ההגה, באמצעות מוט דקיק וקטן מידות – כמו במכוניות האמריקניות. אם תרצו לתפעל את תיבת ההילוכים בת שש המהירויות בצורה ידנית, הורידו את המוט ל-M  ואז תוכלו לעשות שימוש במדפי הפלוס והמינוס שמאחורי ההגה.

המנוע מגיע בגרסת בנזין בלבד, ונפחו 1,600 סמ"ק טורבו, עם 165 כ"ס. המנוע חזק ואם הייתם מבצעים לי מבחן ולא מגלים לי מה נפחו, הייתי חושב שמדובר ב-2,000 סמ"ק.

5 8

זהירות! ירידת ערך

הנסיעה עצמה, כמיטב התוצרת הצרפתית, פשוט כייפית. ההגה מגיע בצורה ביצתית משהו – אתם לא יודעים לייצר הגה עגול? – והוא חד ומעולה. מלבד עבודתו הסטנדרטית, בסיטרואן קבעו עליו את כפתורי השליטה של מערכת בקרת שיוט, הגבלת מהירות, הגברת והנמכת הווליום במערכת השמע והבלוטות'. יש פה גם 'מובילאיי' כסטנדרט, להגברת הבטיחות.

גם במכונית הזו, כמו בגרסת שבעת המקומות, תוכלו להסיט את סוככי השמש לאחור ולקבל חלון פנוראמי ענק מקדימה, שמגיע עד מעל לראשכם. בנוסף למראה הפנימית, מוצבת מראה קטנה יותר שמאפשרת לכם לשלוט על המושב האחורי ותא המטען.

התא עצמו ענק, הגדול בקטגוריה: 630 ליטרים נפחו, וזה אומר המון מקום, גם לעגלה וגם לשתי מזוודות גדולות.

צריכת הדלק התבררה גם היא כטובה: ליטר אחד לכל 13 קילומטרים של נסיעה משולבת.

אם אינני טועה, זו הפעם הראשונה שאני פשוט נותר חסר ביקורת משמעותית על מכונית. אז כדי להשבית את השמחה, אזכיר לכם את המגרעת היחידה של המכונית הזו: למרות המעלות של רכב צרפתי – מנוע, איכות, נוחות ואבזור – אל תשכחו שהרכבים האירופאים סובלים מירידת ערך רצינית…

במבט עכשווי – זו המכונית המשפחתית הטובה ביותר, לטעמי; (וכן, יש רכבים זולים יותר, אבל ההפרש במחירים בא לידי ביטוי באבזור, במנוע ועוד). במבט קדימה, אני מקווה בשבילכם שלא תרצו למכור את הרכב בשנים הקרובות, כי אז תחושו היטב בירידת הערך.

9 10

מבט מעזרת הנשים: מכונית מאוד מרווחת, לכל ילד יש את המקום שלו. החלון הפנוראמי הקדמי – עד כמה שמדובר לכאורה במשהו שולי – נתן לילדים מבט מיוחד לנוף, ומסכי הווידיאו והמדפים בגב המושבים הקדמיים, סייעו לילדים להעביר את הנסיעה בצורה רגועה. תא המטען ענק, ולא חשבתי פעמיים מה לקחת ומה לא. הנסיעה הייתה רגועה ומפנקת.

11

נתונים:

מחיר: 139,000 שקל | מנוע: 1,600סל"ד טורבו, 165 כוחות סוס | מומנט: 24.4 קג"מ ב-1,400 סל"ד | צריכת דלק: 1 ל-13 | תא מטען: 630 ליטר | בסיס גלגלים: 2785 מ"מ | דרגת זיהום אוויר: 10 | 6 כריות אויר

מעלות: מרווח, תא מטען, אבזור, נוחות | חסרונות: מחיר מעט גבוה, עיצוב חיצוני, ירידת ערך

12 13

כתיבת תגובה