ברגע האחרון: יש מי שמושיט חבל הצלה ל'אפריקה ישראל'

רגע לפני שהבנק הרוסי משתלט על הנכסים הבולטים, של חברת הבת 'אפי פיתוח' ברוסיה, יש מי שמציע גלגל הצלה. קרן קלירמרק שבעצמה מחזיקה אג"ח של החברה, מציעה להעניק לה הלוואה על סך 100 מיליון שקל

איש העסקים לוי לבייב. צילום : Moshe Shai | פלאש 90

מחר הוא היום האחרון לחתימת הסכם בין הבנק הרוסי ו'אפריקה ישראל', או נכון יותר חברת הבת שלה 'אפי פיתוח'. הבנק הרוסי הלווה לאפי פיתוח סכום שיתרתו עומדת כיום על 611 מיליון דולר. החברה אינה עומדת בתנאי ההלוואה והבנק רוצה להניח את ידיו על הנכסים של החברה ברוסיה.

למעשה, כבר היום יכול היה הבנק לממש את כוונתו, אלא שתהליך אמור לקחת לפחות עשרה ימים והבנק הרוסי אף הסכים למשוך את הזמן עד העשירי ביוני ובלבד שהסכם אודות כיסוי החוב, אם בדרך של העברת הנכסים, ואם בדרך של תשלום בהתאם לתנאי ההלוואה, יתבצע עד מחר ועד בכלל.

לכאורה, לבייב שכבר הביע את נכונותו להכניס את היד לכיס ולהזרים כסף לאפריקה ישראל, יכול לפתור את הבעיה מול הבנק הרוסי ולהזרים את הכסף עבור כיסוי החוב. אלא שמחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל מעדיפים שאת הכסף הפרטי שלו, יזרים בעל השליטה לקופת אפריקה ישראל, מה שישרת את חובם.

אך ייתכן שישנו פיתרון נוסף. אחת המחזיקות באג"ח של אפריקה ישראל היא קרן קלירמרק. הקרן הזו מתמחה בהצלת חברות במצוקה והיא מוכנה להעניק לאפי פיתוח הלוואה של מאה מיליון שקל שתאפשר לה לעמוד בתנאי ההלוואה של הבנק הרוסי ולהישאר עם נכסיה.

שווי הנכסים של אפי פיתוח עולה על גובה החוב לבנק, אך בלעדיהן, תיאלץ החברה לרשום ירידת שווי של 266 מיליון דולר ממאזניה. מה גם שנאמני האג"ח של אפריקה ישראל לא ממליצים למחזיקי האג"ח לחתור לפירוק החברה למרות שדוחות הרבעון הראשון שלה לא היו מוצלחים בלשון המעטה. הנאמנים המליצו למחזיקי האג"ח להגיע להסדר חוב חדש עם החברה.

כך או כך, מחר הוא המועד האחרון לחתימת הסכם עם הבנק הרוסי. לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, עושה ברוסיה במטרה להגיע להסדר עם הבנק הרוסי שלוטש עיניים לנכסיה של אפי פיתוח. שלושת הנכסים הבולטים של אפי ברוסיה, הם הקניון במוסקבה – אפי מול ששוויו מוערך בכ-666 מיליון דולר; מלון אקווה מרין ששוויו נאמד בכ-14 מיליון ובנייני המשרדים אוזרקובסקיה ששווים עומד על כ-197 מיליון דולר.

כתיבת תגובה