רגע ההכרעה: האם 'תקנות' החתונה בדרך לבעלזא? • שידור חי

שתי חוברות הסברה על גבי נייר כרומו צבעוני, ערימת מכתבים, פניות, תגובות ותלונות, מערכת בחירות פנימיות והכרעה בשידור חי • 'ביזנעס' עם כל הפרטים על התקנות החדשות בחצר הקודש בעלזא • הצטרפו לשידור הישיר

שמחת בית בעלזא. צילומים: מנדי הכטמן | פלאש 90. פישל רוזנפלד

לא מזמן יצאה לדרך תוכנית הסיוע הענקית למחותנים בצאנז, או "תקנות" בשפת החסידים – וכבר נראה נראה שיש מי שמאמץ אותן. הפעם מדובר בחסידות בעלזא.

מספר שנים לאחר תוכנית ה'חתונה פלאן' הבעלזאית שלא קרמה עור וגידים בעקבות טענות על "קרטל של העסקנים", נראה כי בבעלזא חוזרים לעידן ה"תקנות", כאשר הפעם ישנן גם 'סנקציות' שיוטלו על מפיריהן.

את הרעיון אותו יזמו מספר בכירים ועסקנים בחצר בעלזא מוביל הרב מאיר אברהם מושקוביץ, מראשי ארגון החסד בבעלזא – אהבת חסד, והרב יוסף מאיר הורביץ מעסקני בעלזא. התכנית עומדת למבחן הציבור באמצעות מערכת "בחירות" ענפה בה יחליט ה"עמך" על הקיצוצים והתקנות שבדרך.

כמו בכל מערכת בחירות, גם הפעם לווה "משאל העם" הבעלזאי בפרוספקטים שחולקו בתיבות הדואר, בשלטים ומודעות שנתלו בבתי הכנסת ובחוברות הסברה שהופצו בתפוצת ענק.

תחילתו של הקמפיין לפני כחודש, אז יצא המיזם החדש לדרך. במקביל להפצת החוברות 'עת לעשות', עם כל פרטי התכנית והסבר מלא על המהלך המתוכנן, נקבע מועד ההכרעה לז' חשוון. אלא שמאילוצים שונים נדחתה ההכרעה ליום שלישי הזה. שוב, כמו בבחירות, גם הפעם בחרו מארגני התכנית ביום שלישי שהוכפל בו כי טוב.

IMG-20161113-WA0001

תחת הכותרת "הציבור שאג בקול גדול: לא רוצים יותר 'חתונה פלאן'. עושים סוף לעידן ה'תקנות'", מופצת בימים אלה החוברת השנייה – 'עת להכריע'. חוברת זו מתייחסת לשאלות שעלו במהלך הקמפיין ולרגע ההכרעה.

את זכות ההצבעה ב"בחירות" מימשו חסידי בעלזא באמצעות מערכת טלפונית ממוחשבת, כאשר התוצאות הסופיות שיכריעו את הכף, יתפרסמו מחרתיים בשידור חי. בין הנתונים שהוצגו בחוברת ההסברה השנייה, עלה גם כי 93% ממשפחות החסידות רוצים לאחד את הווארט והתנאים. באשר למתנות חתן וכלה, 9% בעד השארת המצב הנוכחי, 58% בעד חבילת מתנות מכובדת (בחירת הציבור), ו-33% בעד חבילת מתנות בסיסית.

על שאלת ההזמנות לחתונה הצביעו 81% כי ברצונם לעבור למערך הודעות מסודר על חתונות בקהילה, ללא הזמנות אישיות; באשר לשבת אויפריף הצביעו 92% כי הם מעוניינים לערוך את השבת בבית, בהשתתפות המשפחה הקרובה בלבד; על סוגיית קידוש אויפריף לנשים – 96% מכלל המצביעים רוצים שהוא יאורגן על ידי בית המדרש במקומם.

בנוגע לעלות האולמות ומספר המנות המינימאלי הצביעו 94% כי ברצונם להביא שינוי משמעותי בנושא האולמות ו-99% הצביעו בעד הוספת אולמות בבני ברק בהכשר בעלזא; "רק" 70% מהמצביעים בחרו בביטול השתתפות חברות הכלה בסעודה; 85% הצביעו נגד שכירת בגדים לאחייניות ובני דודות.

בנוגע למשך זמן החתונה, 93% הצביעו בעד סיום החתונה עד לשעה 01:30; ההצעה ליצור כוח קניה ציבורי זכתה לתמיכה של 91% בקרב המצביעים. לפי המתווה שנקבע מראש, יוכרע המשאל אך ורק בתמיכה של 96% מהמצביעים. את החוברת השנייה סגר הסלוגן "אין תקנות. אין חתונה פלאן. יש חתונות כמו שאנחנו רוצים".

בנוסף לכך, נבחרו 390 שגרירים, שגריר אחד לכל משפחה מורחבת בקהילה. תפקידם של שגרירים אלה יהיה להכריע מה לקצץ ומה להוסיף – בהתאם להנהגות המשפחתיות. רעיון שאפשרי ליישום רק בחסידות גדולה מעין בעלזא, שמרבית החתונות והשידוכים בה נעשים בין משפחות החצר.

IMG-20161113-WA0002

ובאשר לסנקציות שיינקטו נגד מפירי ההחלטות, אלה לא יזכו לתמיכת ארגוני ושירותי החסד והרווחה שבחסידות, בהם: 'מפעל הלבשה' המסייע בביגוד והלבשה; 'גמ"ח הכללי' ו'גמ"ח הקהילה' המעניקים הלוואות ענק בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים; 'מחזיקי תורה' המסייע ברכישת מוצרי החשמל לבית, ועוד.

בשונה מצאנז, שם שמו דגש בעיקר על הדיור, בבעלזא העדיפו להתמקד דווקא בחתונות ובהוצאות הענק שהן דורשות ממשפחות החסידות. אגב, אם שאלתם את עצמכם מהו ה'חתונה פלאן' המדובר, הנה התשובה, בקצרה:

לפני מספר שנים יזמו עסקני החצר תוכנית להוזלת עלויות החתונות באמצעות "רשימת חברים" סגורה, שכל החסידים מחויבים לרכוש ולשכור את שירותיהם של הרשומים בה. בתמורה התחייבו אותם "חברים" להעניק הוזלה משמעותית. אלא, שכפי שציינו בתחילה, הציבור טען כי מדובר בקרטל וסירב לשתף פעולה.

כעת מקווים בחצר כי ההצבעה שתסתיים השבוע, בה יכריעו החסידים עצמם במה הם מעוניינים, תשנה את התמונה. את מעמד ההכרעה נעביר באן באתר 'ביזנעס' בשידור ישיר. עקבו אחר הפרסומים.

כתיבת תגובה