גובשו הסכמות בין היהלומנים ורשות המיסים למיסוי הענף

המאפיינים הייחודיים לענף היהלומים הישראלי שהביאו בין היתר להפרדתו מנתוני התוצר, הביאו את רשות המיסים לגבש המלצות מיסוי ייחודיות עבור יהלומנים. ההמלצות גובשו בשיתוף פעולה עם היהלומנים עצמם

הבורסה ליהלומים ברמת גן | צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר, פלאש 90

רשות המסים הודיעה בתחילת השבוע כי בעקבות דיונים והסכמות עם הבורסה הישראלית ליהלומים והתאחדות תעשייני היהלומים, גובשו הסכמות ביחס למיסוי הענף. הסכמות אלו אמורות להבשיל לידי חקיקה כבר בשנת הכספים הבאה עלינו לטובה.

בין ההסכמות שהושגו בין הצדדים נקבע כי יהלומים יירשמו בספרי היהלומן במאזן סוף שנה לצרכי מס לפי עקרון העלות, ויירשמו בהנהלת החשבונות לפי שיטת "המלאי התמידי". עוד סוכמו באישור משרד המשפטים עקרונות מותאמים שנועדו לאפשר לנישומים מענף היהלומים להגיש בקשות לגילויי מרצון במסגרת הנוהל שפרסמה הרשות בספטמבר 2014 ושתוקפו עומד להסתיים בסוף השנה.

מנהל רשות המיסים, משה אשר, אמר כי "הסדרת מיסוי הענף מהווה פריצת דרך משמעותית ביצירת דיווחים שקופים ומהימנים של היהלומנים, תוך תשלום מס אמת. הישג זה הוא פרי עבודה מאומצת של הוועדה ברשות המסים ששקדה על המדוכה מצד אחד, והגישה החיובית של נציגי ענף היהלומנים בדיונים שנרתמו לצורך בקביעת מציאות חדשה בתחום עיסוקם, מצד שני".

נשיא בורסת היהלומים, יורם דבש התייחס אף הוא להסכמות עם רשות המיסים ואמר: "אנו שמחים על ההסכם ההיסטורי שנחתם. בחודשים האחרונים פעלנו מול רשות המסים בשיתוף פעולה ובשקיפות מלאה. כל רצוננו הוא לנהל ספרים ולשלם מס כמו כל בעלי העסקים האחרים בישראל. המהלך המשותף עם רשות המסים הוא מהפכני, בבחינת WIN-WIN הן למדינה והן לענף היהלומים, שמפרנס אלפי משפחות".

מה שהביא לדיונים אודות מיסוי הענף, נבע מהמאפיינים הייחודיים והספציפיים של ענף היהלומים, וגם בין היתר מאמצעי התיעוד הקבועים כיום בפקודה ובתקנות מכוחה. הוועדה ברשותו של ערן יעקב למדה במשך תקופה ארוכה את הענף על היבטיו השונים תוך הידברות עם נציגיו. המלצות הוועדה מתייחסות בין היתר לצורך בעדכון התחשיב לענף היהלומים, תיקוני חקיקה ראשיים ומשניים, וייעול הליך הביקורת.

כאמור, במסמך עקרונות שגובש נקבע כי במסגרת נוהל הגילוי מרצון שמפעילה הרשות, יתאפשר  לנישומים מענף היהלומים לתקן את דיווחיהם שהוגשו בעבר ולהתחייב במס בהתאם. המסמך נועד להוות כלי עזר לפקידי השומה ביישום נוהל הגילוי מרצון בענף היהלומנים, ובקביעת חבות המס שתחול במישור האזרחי. ברשות המיסים ביקשו להבהיר כי כל התנאים והמגבלות הקבועים בנוהל גילוי מרצון שפורסם בספטמבר 2014, יחולו גם ביחס לנוהל גילוי מרצון בענף היהלומנים.

כתיבת תגובה