גם מדד חודש מאי היה חיובי והסתכם בשלוש עשיריות האחוז

גם מדד חודש מאי לא הפתיע איש. המחירים התייקרו ב-0.3% והמשיכו את המגמה שהחלה בחודש אפריל האחרון. האינפלציה המחושבת 12 חודשים לאחור עדיין שלילית ועומדת על מינוס 0.8%. ההערכות הן כי גם מדד יוני יהיה חיובי

אילוסטרציה. צילום: Sisacorn | שאטרסטוק

טוב. גם הפעם זה היה די צפוי. גם מדד חודש מאי היה מדד חיובי כפי שהעריכו מרבית הכלכלנים. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש הקודם בשלוש עשיריות האחוז (0.3%). אמנם בחישוב שנתי – 12 חודשים לאחור, המדד עדיין שלילי, אך המגמה החיובית נמשכת כבר חודש שני ברציפות.

מה הביא לעליית המדד? מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי הפירות הטריים התייקרו ב-12%. מאידך, העגבניות הוזלו בחמישה אחוזים, הבצל ב-17% ומחירי השכרת רכב הוזלו בשיעור חד של 27.8%.

אבל, וזה אבל גדול, מה שהכי בולט בנתונים ששחררה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היו דווקא נתונים שאינם כלולים במרכיבי המדד. בלמ"ס פרסמו גם את מדד מחירי הדירות, פה ציפתה לכולנו הפתעה לא קטנה. למרות כל ההצהרות, הדיבורים, השיווקים והדיווחים על הצלחות מסחררות לשיטת מחיר למשתכן, מחירי הדירות ממשיכים לעלות.

מדד זה אמנם אינו מתייחס לחודש האחרון, הוא מחושב חודשיים לאחור, אך הוא הגבוה ביותר שנרשם מזה כשנה וחצי. והוא עלה באחוז ושתי עשיריות האחוז (1.2%). עלייה חודשית גבוהה מאוד ורחוקה מאוד מהציפיות באוצר ובמשרד הבינוי.

הכלכלנים מעריכים כי המגמה החיובית באינפלציה תימשך, אך למרות זאת לא צפויה התפרצות אינפלציונית. אדרבה, העליות האחרונות מעידות על התמתנות בדיפלציה ושיפור בצריכה הפרטית. ירידות המחירים מצביעות למעשה על עודף היצע והצמיחה בצריכה הפרטית מעידה על גידול בביקושים. מרבית תחזיות האינפלציה לחודש הנוכחי נעות בין 0.2% ל-0.4%.

ומה על השאלה המעניינת ביותר, שאלת הריבית שתפורסם בסוף החודש? כאן קיימת כמעט תמימות דעים מקרי לקיר. רוב מוחלט של הכלכלנים אינו סבור שבנק ישראל יעלה את הריבית בחודש הבא.

כתיבת תגובה