גפני מאיים: "אעכב בקשות תקציביות של משרד התחבורה"

יושב-ראש ועדת הכספים, חבר-הכנסת משה גפני: "משרד התחבורה חייב להפסיק עם הריטואל השנתי שפוגע באלפי רוכשי רכבים חדשים"

גפני. צילום: מרים אלסטר | פלאש 90

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום בתקנות המעדכנות את קבוצות רישוי הרכב לשנת 2017 למניינם. יושב-ראש הועדה, חבר-הכנסת משה גפני, הביע תרעומת קשה על התנהלות משרד התחבורה. לטענתו, בגלל עיכובים בהכנת התקנות ובגלל הבירוקרטיה בהכנתן לאישור שרי האוצר והתחבורה, יבואני רכב נאלצו להקפיא מתן אלפי כלי רכב במשך שבועות.

"אחת ולתמיד, חייבים לשים סוף לביורוקרטיה ולסרבול במשרד התחבורה שמונעים בכל פעם מחדש מרוכשי רכבים מלקבל את רכבם בזמן מהיבואנים עקב אי עדכון בזמן של קבוצות הרישוי. בסוף תוקפים אותי ואת הוועדה, כאילו אנחנו מעכבים את האישור" אמר גפני. הוא דרש מנציגי משרד התחבורה "לחזור לוועדה עם תשובה בכתב מדוע התהליך של הבאת התקנות לעדכון קבוצות הרישוי מתעכב בכל פעם מחדש במשרד התחבורה. אם לא אקבל תשובה תוך חודש, ועדת הכספים תתחיל לעכב בקשות תקציביות ואחרות של משרד התחבורה. המשרד חייב לתקן את התנהלותו". חרף המחאה ומתוך רצון למנוע המשך פגיעה ברוכשי הרכבים, ועדת הכספים אישרה את התקנות פה-אחד. קבוצות הרישוי המעודכנות והמיטיבות אושרו רטרואקטיבית החל מה-1.1.17 למניינם.

התקנותשאושרו מעדכנות את קבוצות הרישוי של הרכבים בהתאם לשווי הרכבים בעת רכישתם. כלומר: את גובה האגרות שישלמו הרוכשים בכל שנה מחדש בעת חידוש רישיונות הרכב. מדובר ב-7 קבוצות מחיר כשהראשונה עד מחיר רכב בסך 101,000 שקל (1,050 שקל אגרה), לאחר מכן, קבוצה 2 מ-101,001 שקל עד 122,000 שקל (1,336 שקל), קבוצה 3; מ-122,001 שקל עד 144,000 שקל (1,611 שקל), קבוצה 4; מ-144,001 שקל עד 162,000 שקל (1,921 שקל), קבוצה 5; מ-162,001 שקל עד 210,000 שקל (2,200 שקל), קבוצה 6; מ-210,001 שקל עד 299,000 שקל (3,124 שקל) וקבוצה 7 מ-299,001 שקל ומעלה (4,452 שקל).

גפני סיפר בדיון כי מאז תחילת שנת הכספים 2017, הופעלו עליו לחצים מצד גורמים שונים בענף הרכב, שלטענתו משרד התחבורה האיץ בהם לפנות אליו, על-מנת לזרז את הליך אישור התקנות בוועדה. הדבר כלל פרסומים בכליי התקשורת, לפיהם הוא מעכב את אישור התקנות. זאת אף בזמן שהוועדה טרם קיבלה את התקנות לידיה כשהן חתומות בידי השרים הרלוונטיים.

מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, יהודה רודד, אמר: "התקנות החדשות משנות מעט את קבוצות הרישוי, באופן שמוזיל את האגרה. המצב היום הוא כזה, שהגדרת קבוצות הרכב חדשות הביאה להוזלה למספר לא מבוטל של צרכנים. העיכוב באישור התקנות בפועל מעניש אזרחים ששילמו ממיטב כספם עבור רכישת רכבים ועתה ממתינים כבר שלושה שבועות על-מנת לקבלם".

רפרנט תחבורה באגף תקציבים, אלי מורגנשטרן טען מנגד כי: "כל פנייה כזו לאישור תקנות, צריכה לפני שהיא מגיעה לוועדת הכספים, לעבור בוועדת אגרות במשרד האוצר ולקבל את אישור שרי האוצר והתחבורה, וזה תהליך שלוקח זמן וזה תלוי במידע על מחירי רכבים בהתאם לשערי החליפין לעומת המטבעות במדינות מהן מיובאים הרכבים".

מנהלת תחום כלכלת תחבורה במשרד התחבורה, ברוני חירמן, הוסיף: "הנושא נבחן מדי שנה במשרד התחבורה במטרה לאפשר עדכניות ולמנוע מצב שמחיר הרכב עומד להתייקר ב-1,000 שקל או 2,000 שקל כתוצאה משינויים במדד המחירים לצרכן וסל המטבעות. המטרה למנוע מצב שרכב שנמכר בדצמבר ב-119 אלף ועכשיו יותר ואז יסווג במקום רמת רישוי 2 ברמת רישוי 3 ואז לכל אורך חייו ישלם יותר. כל השנים עשינו את הבדיקות לפי תוצאות חודש נובמבר כדי לראות מה קרה במטבעות בהם מיובאים רכבים לישראל ולפי שערי מטבעות סוף חודש נובמבר. השנה דווקא על-מנת להקדים ולהימנע מעיכובים, עשינו בדיקות לפי תוצאות חודש אוקטובר. התחלנו את הבדיקות מיד בתחילת נובמבר שזה מאוד מוקדם,  אך נדרש גם אישור גם מחלקת הנוסח במשרד המשפטים. לצערנו גם השנה בסופו של דבר היו עיכובים ומצאנו עצמינו בימים האחרונים של דצמבר".

כתיבת תגובה