דחייה נוספת: מי יודע מתי תחל לפעול הרכבת הקלה בתל אביב?

מועד הגשת ההצעות במכרז להפעלת הקו האדום מפתח תקווה לבת ים, בעשר השנים הראשונות לקיומו, נדחה ועדיין לא ברור למתי. האם היו אלו הדרישות של המדינה שהרתיעו את החברות הזרות מהתמודדות במכרז?

עובדים בשבת. עבודות הקו האדום | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

מועד תחילת פעילותה של הרכבת הקלה בתל-אביב רק הולך ומתרחק למרות שהעבודות מתקדמות בקצב מהיר יחסית. כך ניתן להסיק מהעובדה שנת"ע, החברה העירונית-ממשלתית האחראית על הקמת מערכת להסעת המונים בגוש דן, דחתה את המועד האחרון להגשת הצעות להפעלת הקו, למועד לא ידוע לפחות בשלב הזה.

הדחייה נעשתה עוד בטרם הוגשו הצעות במכרז היוקרתי וזאת ככל הנראה לנוכח דרישות הסף הגבוהות שהציבה המדינה למעוניינים בהפעלת הקו. כאשר מוסיפים זאת להצעות היקרות שניתנו במסגרת המכרז להנחת מערכות הרכבת הקלה, מגיעים למסקנה שהסיכוי שהרכבת תנוע על המסילות כבר בעוד ארבע שנים, במסגרת נסיעות מבחן ב-2020, אינו גבוה במיוחד. שלא לדבר על הסיכוי להפעלת נסיעות מסחריות ב-2021 כפי שהובטח לציבור בעבר.

המדינה דרשה שמפעילת הרכבת הקלה בתל אביב בעשור הראשון לקיומה, תהיה חברה זרה, או לפחות חברה ש-51% ממנה מוחזקת בידי חברה זרה. החברה אמורה להיות בעלת ניסיון של חמש שנים בהפעלת קו מסילתי באורך מינימאלי של 15 קילומטר מתוכם לפחות שישה קילומטרים מתחת לאדמה, והסעה של לפחות שלושים מיליון נוסעים מידי שנה.

די ברור שמדובר בתנאים שחברות זרות יכולות לעמוד בהם, אך העובדה שהמדינה מציבה דרישות גבוהות על קו שנחשב קטן עבור חברות תחבורה בעולם, אינה מעודדת אותן להתמודד על המכרז שיעניק להן את האפשרות להפעיל את הקו למשך עשר שנים בלבד ולהיות חשופות ללחץ ערבי, הפגנות וחרמות.

כתיבת תגובה