השוד הגדול במגזר: מדוע מרוויחה פאנית 3000 ₪ על פאה?

הפאניות עלו לכותרות השבוע כאשר בביקורת בבני ברק נתפסו כאלה שלא דיווחו על הכנסות בסכומים עצומים. יש שיטענו כי מדובר בשוק פרוע שחולב כסף מנשים, וזאת רק כי הפאניות יכולות, כאשר מי שמשלם את הפאה, לרוב אלו נשים שאין להם. טור כואב

סלון פיאות shutterstock

בואו נתחיל מהסוף: אין לי שום דבר אישי נגד הפאניות. זכותה של כל אחת להתפרנס בכבוד בכל מקצוע.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

יתרה על כך, כאב מאד לשמוע על הפשיטה של מס הכנסה על בתי העסק של הפאניות בבני ברק, כשהיו כאלו שנתפסו בסכומי עתק שלא הצהירו לרשות המיסים (מעל מאה אלף שקל). ליבי עליהם, ולא מאחל גם לשונאי להסתבך עם רשות המיסים.

אבל אולי הגיע הזמן להסיר את הלוט ולדבר על הנעשה בשוק הפאות.

מדובר בשוק פרוע שחולב כסף מנשים רק כי הן יכולות. משיחות שערכנו עם סוחרים בתחום מתברר כי הרווח על פאה ממוצעת עומד על אלפי שקלים! כן, פאה אחת!

ומי משלם את הפאה, לרוב אלו נשים שאין להם שקל מיותר אבל אין להן ברירה כי יש בלאי טבעי כמו גם התחדשות לפני שמחות – והן נקרעות כדי לשלם את הפאה.

ושוב, זכותה של כל פאנית לדרוש כמה כסף שהיא רוצה, אבל האם זה הוגן לחלוב רבבות נשים במגזר החרדי במחירים שאין להם שום הסבר והגיון?! מדוע פאנית צריכה להרוויח 3,000 שקל על פאה, וזה עוד רווח נמוך…

מילא אם הלקוחות היו מהאלפיון העליון במגזר החרדי, סבבה. תבקשו כמה שאתן רוצות. אבל בפועל רוב הלקוחות הן נשים שלא מסיימות את החודש וכעת היא חייבת לקנות שתי פאות לבת הכלה, האם בשביל זה אפשר לנצל אותן ולדרוש מהן סכומי עתק כאלו?!

הדברים נכתבים בכאב לב. זו תופעה שידועה לכל ואף אחד לא מעז לדבר על זה. אפשר לרואת את רמת החיים של פאר מנקר עיניים שבו הן מתנהלות והכל על חשבון הנשים החרדיות המסכנות.

מותר לכל אחד להרוויח כסף והרבה, אבל צריך שזה יהיה באיזון ומתוך התחשבות בשני. אי אפשר לקחת על פאה, שהפאנית היא בסך הכל מתווכת שמשקיעה שעה בעיצוב הפאה, אלפי שקלים של רווח נטו!

35 תגובות ל: "השוד הגדול במגזר: מדוע מרוויחה פאנית 3000 ₪ על פאה?"

  1. אם באמת זהו מתח הרווח בענף (ואין הוצאות נוספות גבוהות) , זה רק ענין של זמן עד שיגיעו מתחרות שיורידו את המחיר בהרבה.
    … במחשבה שניה אולי טוב שכך סידרה ההשגחה העליונה זה אולי ידרבן את אותן נשים לרכוש מטפחות במחיר של אחוז עד שלושה אחוזים ממחיר פאה ולהרוויח פרט לנוחות הפיזית הרבה יותר צניעות …

  2. צריך לבדוק האם פאות בשוק הכללי בארץ ובחו"ל [לשחקנים/יות, מבוגרים, חולים, ועוד] עולות כמו בשוק החרדי, תוך בדיקת הפרמטרים השונים [אורך איכות צבע מידות תסרוקות ועוד] ורק אז נהיה חכמים יותר.
    זה ברור שרוב הפאניות חיות ברמה גבוהה או גבוהה מאוד, אבל גם אנשי מקצוע כמו תכשיטנים או קבלנים חיים בלי עין רעה… כך שזה לא מספיק סיבה.
    לענ"ד צריך לשוב לכיסויי הראש הצנועים יותר והמתאימים יותר לאישה היהודית.

  3. לפני הטיעונים וההשמצות הייתי מציעה לך הכותב/ת ללמוד קצת יותר את הנושא ולהלן מספר נתונים יבשים,
    1. מתוך חמש יצרניות רק אחת תצליח לשרוד את השוק הפרוע הזה ולהתקדם לאן שהוא
    2. גם אותן שהצליחו לשרוד מדווחות כי הן עסוקות רק בגלגול כספים וכלל לא ברווחים ובודאי שלא גדולים כדבריך
    3. שוק השיער בעולם כולו מנוהל ומקורטל ע"י אנשי בצע האוהבים כסף שחור ומזומן וכאן טמונה הבעיה המרכזית
    4. בעבר (הרחוק) ניתן היה למצוא יצרניות המתמחרות בככפול מעלות ההשקעה אך היום המציאות העגומה רחוקה רחוקה מלהיות כזו
    5. לסיכום, כמו בכל עסק המחיר הסופי הוא תוצאה ישירה של העלויות ואין ללקוחות להלין אלא על מחיר השיער אשר עולה ללא כל הגבלה

  4. מסקנה לכל המסכנות: לכו ע"פ דעת גדולי ישראל ותעברו לכיסוי ראש(כתר) וכך נרויח גם משיח

  5. כל מילה בסלע

  6. אני גם חשבתי על הדברים
    רק אציין נקודה מעניינת, בכל עסק מסוג שהוא כל אחד מנסה להרויח כמה שיותר, אני לא חושב שמישהו מוריד במחיר בגלל שהוא מתחשב, למרות שאני מכיר כאלו שכן מתחשבים (כמו אשתי למשל, שלא יכולה לקחת לנשות אברכים יקר, לא על פאות…). הסיבה שבה ברוב התחומים המחירים שפויים הם בגלל שוק פתוח. בו אם פלוני יכול למכור מוצר מסויים, גם חבירו יכול וכך נוצרת תחרות. רק בדברים בהם לא כל אחד יכול למכור שם התחרות נמוכה יותר. וממילא המוצר באמת שווה יותר, כי יש גם סיבה לכך שלא כל אחד יכול.
    בפאות נראה שלא צריך להיות באמת משהו מיוחד בשביל למכור פאות. והשאלה למה באמת לא נוצרת תחרות?

  7. הכותב לא צודק הוא שוכח את השכירות של המקום של הפאנית, שכר העובדות ועוד הוצאות שיש לעצמאי
    גם אם הרווח הגולמי הוא 3000 ש"ח כמה פאות פאנית מומוצעת מוכרת בחודש?
    כמה שעות היא שורפת על הפאה שוב ושוב עד שהלקוחה מרוצה? זמן = כסף
    ועוד הרבה, לפני שכותבים משהו, כדאי לחקור ולבדוק באמת לא להתיימר להבין שאם פאה עולה X ונמכרת ב-Y זה הרווח

  8. מן הסתם לא תפרסמו את התגובה, אבל אם בכ"ז, אז ככה: אני חושב שפאניות צריכות להרוויח המון!
    כמה שיותר, לפחות שיהנו מהעולם הזה, כי עולם הבא מסתבר שאין להם….

  9. וואלה..
    מסכים עם כל מילה
    כי מילא זה היה מותרות אז עוד ניחא אבל זה דבר שכל אישה צריכה
    (ובמיוחד שמדברים על ציבור הנשים-וקל יותר לנצל אותם)
    מצווה לפרסם את הדברים האלו
    ויפה שעה אחת קודם !!

  10. ז\ה הכון אולי כלפי מוכרי הפאות אך לא לגבי אלו המתקנות/סורקות /מנקות פיאות אשר שכרם מעט מאד.

  11. מעולה! שיעלו את המחיר עוד יותר! כך אולי יש סיכוי שכל הצדיקות עם הפאות יעזבו ויתחילו לעשות נחת לקב"ה עם כיסוי ראש בד בכמה שקלים בודדים.

  12. כן שישלמו הרבה אולי ככה יסירו ויעברו לכיסוי ראש מוחלט גדולי ישראל אסרו את הפאה גם הרב אלישיב אסר את הפאה וכן הרב וואזנר התבטא מה שווה המזוזה בבית שהאשה הולכת בצורה כזאת האיש רוצה להביא את הרוחניות לבית והיא רוצה להכניס את המדרניות לבית ובמיוחד לא הפאות של היום שזה פריצות ממש גם אותם פוסקים שהתירו את הפאה לא התירו פאה טבעית שנראת כמו שער ממש ורואים איך יצר הרע עובד עליהם חזק שיכולות לשלם הרבה כסף ומי יודע אם האסונות שפוקדות אותנו זה בגלל חוסר צניעות איך בחור ישיבה שהולך לתומו לקנות דבר בחנות בבני ברק ולא נכשל מהיופי של הפאה ומהרהר ח"ו בעוד שהיא אשה נשואה שזה חמור יותר ולא פלא שיש היום בחורים שנושרים זה מתחיל בזה וד"ל.
    ה' יתברך יזכה אותנו לחזור למנהג אימותינו הקדושות שכיסו רק במטפחת ונזכה לגאולה קרובה אמן.

  13. כן שישלמו הרבה אולי ככה יסירו ויעברו לכיסוי ראש מוחלט גדולי ישראל אסרו את הפאה גם הרב אלישיב אסר את הפאה וכן הרב וואזנר התבטא מה שווה המזוזה בבית שהאשה הולכת בצורה כזאת האיש רוצה להביא את הרוחניות לבית והיא רוצה להכניס את המדרניות לבית ובמיוחד לא הפאות של היום שזה פריצות ממש גם אותם פוסקים שהתירו את הפאה לא התירו פאה טבעית שנראת כמו שער ממש ורואים איך יצר הרע עובד עליהם חזק שיכולות לשלם הרבה כסף ומי יודע אם האסונות שפוקדות אותנו זה בגלל חוסר צניעות איך בחור ישיבה שהולך לתומו לקנות דבר בחנות בבני ברק ולא נכשל מהיופי של הפאה ומהרהר ח"ו בעוד שהיא אשה נשואה שזה חמור יותר ולא פלא שיש היום בחורים שנושרים זה מתחיל בזה וד"ל.
    ה' יתברך יזכה אותנו לחזור למנהג אימותינו הקדושות שכיסו רק במטפחת ונזכה לגאולה קרובה אמן.

  14. אם הפאנית תיקח מחיר זול אף אחת לא תקנה ממנה
    מפני שאנשים חושבים שמה שעולה כסף שווה ומה שלא לא שווה
    לצערי ככה זה בכל דבר…

  15. אין להם זמן להגיב, כי הם פשוט עסוקות למעלה ראש לספור את הכסף

  16. חבל סתם כך להשמיץ פאניות צדיקות שמוסרות נפש בשביל שיהיה לנו פאות, ואני אסביר.
    איך יכול להיות שהם מרויחות 3000 ש"ח על פאה אחת ?
    הם טוענות שהשיער מגיע מנשים עניות בברזיל או מאירופה וזה עולה ליבואניות רבה יותר מ 1000 דולר לקילו שיער, והשיער היקר עולה להם 2000-3000 דולר לקילו!
    ופאניות משלמות על זה כפול ליבואניות, + סקין + החזקת חנות + פרסום וזה עוד ללא המיסים ! ולפי חשבון ממוצע של 3 פאות בקילו, יוצא שהפאניות כלל לא מרויחות ! ההיפך הם מפסידות עלינו ! הם עושות איתנו רק חסד כדי שנוכל ללבוש פאות !
    אלא אם נומר שהם משקרות וזה שיער הודי שעולה בזול ואז אכן הם מרויחות כהוגן … אלא שהם מכשילות אותנו בחשש ע"ז כפי המפורסם בספר החדש "הישכם אוהבים את ה'" עם תיעוד נרחב בנושא.

  17. מסכים עם כל מילה! שערוריה!
    גם השטיירמלך אצל החסידים כנ"ל אך זה עניין נפרד

  18. לא יפה לרדת על אנשים בצרה,
    עם זאת הצדק עמכם, אבל תדברו על יצרני כובעי סאמעט חסידי הגובים 800-900 ש"ח לכובע! ועל השטריימלעך המתחילים ב 6000 ש"ח.

  19. מי שאין לה קונה פאה זולה שגם עולה יותר זול בייצור
    מי שרוצה / שיש לה ורוצה להשקיע יש הרבה מאוד דרגות איכות כמו בכל דבר בשוק
    ארונות מטבח אפשר למצוא ב950 ש"ח למ"ר ומפה ולמעלה אין גבול
    ריצוף לבית יש ב40 ש"ח למ"ר והשמים הגבול
    שטריימל אפשר לקנות מוכנים שעולים 4000 ש"ח ואפשר להגיע ל14000 ש"ח
    כנ"ל חליפות נשים / גברים
    כנ"ל משקפיים
    כנ"ל דירות

  20. גם המחיר של השטריימל מאוד יקרים והשטריימלמאכר מרוויח מאות אחוזים (וזה מאוד עצוב כי לרוב הציבור אין כסף )

    נ.ב אבל מה לעשות שרוב מועטי היכולת הם אלו שמשלמים את הביוקר בשביל הרושם ואם היו מורידים את המחיר הם לא היו קונים ולכן המחירים מאוד גבוהים.

  21. ומה עם השטריימלך?
    גם אותו דבר!!!

  22. אני מבין את הכאב, אבל למה בשם השם החלטת לזרוק את האשם על הפאניות? האם בדקת קודם את שרשרת המזון של הפאות? צריך לבדוק קודם כמה באמת מרוויחים סוחרי השיער! אלה שלא נמצאים בפרונט. הפאנית היא זו שמוכרת, לכן הכי נוח להפיל עליה את האשמה, זה ממש כמו שאנשים נוהגים לשפוך את זעמם על אגד על ראשו של נהג האוטובוס המסכן. אני מכיר את אחד מסוחרי השיער החרדים, והוא נחשב לעשיר הקהילה בה הוא חי.

  23. מה הקושיא? כבר כתוב בירושלמי, אלו דברים שאין להם שיעור, הפאה…לא באורך. לא בצבע. ולא במחיר. וכולן מזומנות לגהינום.

  24. כשהעלות ליצרנית זה כמה אלפים לפאה, והצורך לתת אחריות למוצר כה יקר, מן הסתם לא שווה להן למכור בפחות.
    זה שוק שגם בון עובדים הכללים של אחוזי רווח ביס להשקעה
    הבעיה היא במשווקי השיער בעולם, שם הכל מתחיל. החומר גלם יקר בלי קנה מידה.
    אבל לפאניות אין מה לעשות בנידון. לצערנו. אחרת כבר היתה לפחות אחת שמרוויחה מעט על הרבה.

  25. שיקחו כמה שיותר מפני שלפני הבירור הסופי הקב"ה רוצה לראות באמת מי רוצה ללכת צנוע ומי משלמת עשרות אלפי שקלים נגד רצונו יתברך מדובר באבסורד שזועק עד לב השאול

  26. עיקר עליית המחירים זינקה מאוד אחרי הפרשיה שגילו שהשיער מגיע מעבודה זרה
    שמעתי על פאנית שהיה לה סוכן שהביא לה שיער במחיר נורמלי (לא מהודו או סין)
    כשנפתח וועד הרבנים לפאות לבירור מאיפה השיער מגיע, וכדי לקבל הכשר היא הייתה צריכה להגיד מי הסוכן
    הבטיחו לה שזה סודי ואף אחד לא ידע
    אחרי כמה ימים כשהיא רצתה לקנות מהסוכן עוד שיער אז הוא אמר לה שהוא העלה את המחירים
    כי יש לו ביקוש גדול, כי הרבה פאניות פנו אליו שהם רוצות לקנות שיער ממנו…

  27. אתה כנראה פשוט לא מודע לעלויות אמיתיות.
    אני לא מאמין שזה הרווח כי תוריד מעמ 17% ותוריד מסים 10-20% ותוריד ביטוח לאומי 10% כבר נשאר להם כ1700 לפאה!!!
    וכל זה רק השארה כי אני בטוח שהרווח שלהם קטן יותר אחרת הייתה מגיעה אחת שמורידה 2000 שקל וגורפת המון לקוחות…
    לא צריך להאמין לכל אדם שלא מבין אלא כותב מילים בלי לחשוב

  28. כל מילה בסלע!

  29. סיפור הפאות הינו בדיוק כסיפור המגבעות .האשמים הם הקונים .אם אברכים או בני ישיבות היו מפסיקים רק שנה אחת ללכת עם מגבעות והיו הולכים עם קסקט יפה ומיוחד כמו שהיה פעם מחיר המגבעות היה צולל מיד והיו כל הפרסומות צועקות מבצעים .ה"ה עם הפאות אם היו הולכות עם מטפחות הכי יפות וצנועות וכדומה כל מחירי הפאות היו צוללות כנ"ל. אך אף אחת לא מוכנה לוותר ע"ז משלמים.

  30. נכון מאוד! אין עוד ענף מסחרי שבו מרויחים מאות אחוזים על המוצר!
    שוד לאור היום!
    על גבן של נשים שרוצות להראות טוב ונאלצות לשלם הון ללא הצדקה

  31. שטריימל, פאות יוקרה, בוגבו, מה עוד… אולי בובת ניו יורק והקולקציה המעלפת שלה, אה וגם האמבטיה שצריך לעשות לה
    זה וגם זה הוא כלא שיצרו אנשים לעצמם, רחמנות
    אני חיה בכייף ובלי הוצאות מטורפות עם מטפחת צנועה וחיים צנועים וטוב לי

  32. ושוב פעם, בין התגובות הענייניות, נכנסו פה ושם תגובות של אנשים צרי עין וקנאים המנסים לכפות את דעתם (או דעת רבותיהם) על כלל הציבור, ללא הבנה בסיסית שכל אחד מישראל זכאי ללכת אחר למעלה ממאה ושלושים פוסקי הלכה שהתירו פאה ובכללם גדולי ומאורי הדור (וגם הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר שהוזכרו לעיל ע"י אחד המגיבים, התירו פאה).

    ומה שלא ידוע הוא שרוב גדולי הדור כתבו שפאה עדיפה על מטפחת מכמה בחינות. ואעתיק זאת לזיכוי הרבים:

    ➊ מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט').

    ➋ וכן מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, במענה לשאלה שהובאה בספר "נזר החיים" (דף רי"ד): "בשם החזון איש אומרים, שיש מעלה בפאה, משום שמכסה את כל השערות".

    ➌ וכן מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, ראש ישיבת פורת יוסף ומגדולי הפוסקים הספרדיים, בחוברת "כיסוי ראש לאשה" (יו"ל בתשס"ח) מובא, "יש מהעולם שרצו לטעון שה"אור לציון" רק הליץ בעד המנהג אבל למעשה לא התיר, ולכן שאלתי את בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א האם נכון הדבר, וענה לי בזה הלשון, באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפא, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות".

    ➍ וכן מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אה"ע סי' קל"ז, שמש ומגן חלק ב' סי' ט"ו-י"ז): "אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו… מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן וכו' בהיתר, ולא להתנוול ע"י מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם באחרות ח"ו, וכמה חששו חז"ל והתירו הרבה איסורין שלא תתגנה האשה על בעלה".

    ➎ וכן מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית, בשו"ת דת והלכה (סי' א'): "וביותר רצוני להדגיש, דהאוסר היום לכל אחד פאה נכרית מדינא, אינו מחמיר רק מיקל בזה מאוד, שאשה היום במטפחת אינה מכסה כל שערותיה תמיד, וזה מקום לחוש לאסור מדינא אפי' מהתורה לרשות הרבים, ואם בפאה נכרית החשש לרוב הפוסקים רק מדת יהודית, במטפחת החשש מגילוי שיער, והיינו פגיעה בדת משה ממש, וא"כ המחמיר עלול להקל לגרום איסור תורה".

    ➏ וכן מרן הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל, ראש ישיבת פוניבז', במכתב שהובא בקובץ בית הלל י"ט: "באמת דכיסוי הראש ע"י פאה גרמה טובה לכיסוי נאות של שערות הראש לבל יראו החוצה, גם לאלו שע"י כיסוי המטפחת לא היה דבר זה נשמר אצלם היטב… שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים. אבל התעמולה שעושין בדבר [נגד לבישת פאה], יש בזה סכנה, לערער עיקרי הצניעות המחוייבת מן הדין".

    ➐ וכן מרן הגר"מ פיינשטיין, שהגאון רבי יצחק עבאדי שליט"א, ראש כולל "אוהל תורה" בלייקווד, בשו"ת אור יצחק (אה"ע סי' ג'), מעיד על דבריו: "וזכורני מיד לאחר נשואי שאלתי את הגאון הגדול הנ"ל [בעל אגרות משה] אם צריך ללבוש כובע על הפאה נכרית, ואמר לי שאין צריך. ועוד הוסיף לומר לי כי פאה נכרית יותר טוב ממטפחת, כי פאה נכרית מכסה את כל השערות, ועוד שבזה תמיד נשאר מכוסה כל זמן שהיא על ראשה, מה שאין כן במטפחת". והוסיף על כך הגר"י עבאדי שליט"א – "ופוק חזי שדבריו צודקים".

    ➑ וכן מרן הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א, אב"ד ומו"צ באופקים, בספרו שערי תורת הבית: "הרבה נשים שואלות במה עדיף לכסות ראשן, עם מטפחת או עם פאה? והנה מעיקר הדין כל דבר המכסה הוא כשר, אלא שיש כאן ענין של הידור מצוה… הפאה מכסה יותר טוב את השערות שלה, כי בזה אפשר בקלות לכסות גם את כל השערות שבצדדים, וגם היא צמודה היטב ואינה נופלת, אבל עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה וע"י זה מתגלים שערותיה".

    ➒ וכן מרן הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א, אב"ד חניכי הישיבות, בספר "והיה מחניך קדוש": "וצריכה להיזהר מאוד שלא יצא משיער ראשה אף משהו, ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת, ועדיף שתלך עם פאה נכרית אף בבית, וע"י זה לא יצאו שערות".

    ➓ וכן הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א, רב ומו"צ בבורו פארק, מח"ס "נטעי גבריאל", בקובץ אור ישראל (ל"ו-ל"ז): "יש מעלה בחבישת הפאה, שהרי בכיסוי מטפחת מצוי שחלק השיער מגולה, וכבר נתבאר בפוסקים לאסור… לכן יש מעלה לחבוש פאה המכסה את כל השערות.. עוד מקובל מגדולי ישראל טעם על שלא רצו להחמיר כל כך בזה [ולאסור לבישת פאה], מפני שלא תתגנה על בעלה".

    ➊➊ וכן הגאון רבי יוסף קאפח זצ"ל, מגדולי חכמי תימן, כתב בתשובה כתב יד שהתפרסמה בחוברת 'המשביר': "פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית". ועוד כתב: "גם כיום לדעתי יכולה הכלה לחבוש פאה נכרית יפה שביפות ונהדרה שבנהדרות, והכי איתא במשנה, והוי כיסוי ראש מעליא" (הובא בספר "ברכת משה" על הלכות ברכות פרק א' סעיף מ"ב בהערה).

    ➋➊ וכן הגאון רבי שלמה אליעזר שיק זצ"ל, מגדולי רבני חסידות ברסלב, בספר "שיחות מוהרא"ש" חלק ט': "אלו הנשים שהולכות בשערותיהן, לא די שיש להן מטפחת, כי רואים בחוש אשר דרכה של המטפחת לזוז ממקומה, ובכך נראות שערות ראשה בחוץ. ועל כן טוב מאוד לחבוש פאה נכרית, שעל ידי זה לכל הפחות תהיינה מכוסות השערות", וכן כתב בספר אשר בנחל (חלק ל"א, תשובה ה'-כ"ד): "בודאי עדיף ללכת עם פאה שיכסה את השערות לגמרי, וזה ברור מאד מאד". ועוד: "מובא בספר "שמש ומגן" מהצדיק הקדוש רבי שלום משאש, זכר צדיק וקדוש לברכה, אשר מדבר מאד מאד בעד חבישת פאה, אף שהיה חכם ספרדי, והוא מסביר בהגיון למה היום כן כדאי לנשים לחבוש פאה ולא מטפחת… שעדיף כי תלכנה הנשים בפאה, ולכל היותר הן תראינה יפה יותר, אשר אין זה איסור לאשה שתראה יפה וחסודה" (חלק ס"ב, תשובה י"ב-תקצ"ה).

    ➌➊ וכן מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, לפי עדות חתנו הגאון רבי יצחק ירוחם בורודיאנסקי שליט"א, משגיח בישיבת קול תורה, ראש כולל "ישיבת הר"ן" בירושלים: "הפאות היו אצלו לכתחילה, אין בזה שום בעיה, ולבנות הטובות שלו הוא נתן פאות ולא הסתייג מזה… היה מקובל אצלנו, אני לא יכול להגיד שממש זה גם על דעתו אבל כך היה מקובל בבית, שיש עדיפות ללכת עם פאה. כי הפרקטיקה מראה שנשים שהולכות עם מטפחת – יש להן בעיה נפשית עם זה, וזה מתפרץ אצלהן בדברים אחרים – והדברים האחרים הם לא צנועים כל כך. אם הולכים עם פאה – אז רגועים ואין בעיה, לכן אצלנו מקובל שיש עדיפות אפילו ללכת עם פאה".

    ➍➊ וכן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, בוידאו שפורסם באינטרנט מפגישתו עם כמה ת"ח ("יש לנו כמה שאלות לברר"), לשאלת השואל "רוב בנות ישראל הכשרות נוהגות בפאה. זה בסדר גמור או לא"? ענה הרב "יש פאה שהיא כשרה, ויש שהיא לא כשרה". ושוב הקשה השואל, "זה בסדר גמור או לא? זה לכתחילה או לא"? ונענה "היה פעם גדול הדור… כאשר הגיע כאן לארץ, התנו עמו ואמרו לו 'הסכת ושמע, רבי, בירושלים לא הולכים עם פאה'… הוא אמר, אם כן אני לא נוסע לירושלים, אני נשאר כאן. הם הסכימו והוא עלה לירושלים עם הפאה. מה, ר' איצלה גר עם אשה בדיעבד? הפאה של אשתו היתה כשרה למהדרין".

    ➎➊ וכן הגאון רבי יהודה שפירא זצ"ל, ראש כולל 'חזון איש', ומתלמידיו המובהקים של החזון איש. בספרו "דעת יהודה" (תשובות בהלכה ובהנהגה), הובא: "שאלה… יש טוענים שאין לדמות הפאות של אז לשל היום, ולכן מעודדים לעבור לכיסוי ראש במטפחת. תשובה – פאה צנועה אין בה שום פקפוק, ובימינו יש בה גם משום חיזוק הדת כי קשה לצעירות לעמוד בניסיון".

    ➏➊ וכן הרבי מליובאוויטש זצ"ל כתב: "בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול, וכהפסק דין בשו"ע או"ח סי' ע"ה" (אגרות קודש חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה).

    ➐➊ וכן הגאון רבי יהודה אריה דינר שליט"א, רב בית המדרש דברי שיר בב"ב, בכנס חיזוק מרכזי לאברכים מוצ"ש פרשת וארא תשע"ו, מתוך החוברת "בהתאסף ראשי עם", אמר בשם הגרנ"ק: "מרן הגר"נ קרליץ אמר לי שכל ההידור ללבוש מטפחת זה דוקא אם האשה לובשת את המטפחת באופן כזה שלא מגלה את שערותיה שבצדדים, אבל אם היא מגלה את שערותיה שבצדדים, בכהאי גוונא אין הידור בלבישת מטפחת יותר מפאה, והוא אף התבטא על זה ש"יצא שכרה בהפסדה".

    ✪ ואפילו האוסר היחידי בדורנו, הגר"ע יוסף, התיר בשאלות פרטיות שהגיעו לפניו: לשאלת השואל: "זוג צעיר, נשואים שנה וחצי, וסיפרה האשה שלובשת מטפחת, אך אפה ארוך, ולא מוצאת חן בעיני בעלה, וללבוש פאה בעלה לא מוכן כי פוסק כרבינו [הגר"ע יוסף, לאסור פאה], ענה הרב זצ"ל: "יכולה ללבוש פאה". ולשאלת השואל: "בחור מישיבת "חזון עובדיה" שנשא אשה, ואשתו הולכת כבר שנתיים עם מטפחת, כעת קשה לה והיא בדיכאון מזה. גרים בעיר בני ברק, ויש גם לחץ של המשפחה", ענה הרב זצ"ל: "שתלבש פאה" (שו"ת "מעין אומר" חלק ט', קיצור שולחן ערוך "הרב עובדיה" עמ' תרל"ט).

  33. שטויות הכל מחוסר ידע

  34. אפשר לכתוב ביקורת אך רק אחר בדיקה מעמיקה של התחום ההוצאות הסיכונים הכספיים זמן עבודה עלויות כלליות מקום חומר וכו', וכי חסר עסקים מוכרי רהיטים וכו' אחרים שלא מרוויחים שקלים בודדים למוצר, וכי ספר שחייבים אותו ולוקח 30 שקל לעשר דקות זה לא ניצול, אלא מה כשאדם לא מחזיק עסק הוא לא מודע להוצאות וכו' יש מיסים יש עוד המון.
    וחוץ מזה לא מדובר ברווח שמעשיר יותר מכל עסק אחר, ולהפיך הרווח לא שווה על הכאב ראש הנורא הסיכונים והסכומים הגדולים של העלויות, מכל עסק אחר שמרוייח כמו זה עם הרבה הרבה פחות מהנ"ל.
    כך שה/שתיקה יפה, וניכר מתוך כותב הדברים שאין לו שום הכירות עם עסק הפיאות מבפנים אפי' ברמה הבסיסית.

  35. תגובה לכותבים בעד פאה
    תחשבו על האבסוד שכל בית ספר או סמינר חרדי ממוצע מצריך את תלמידותיו ללכת בשיער אסוף ומה ההיגיון שלרוקה אסור ולנשואה מותר?.?
    אחותי לאחרונה התחילה ללכת בשיער פתוח קצר וראיתי שלבית ספר היא הולכת עם קוקו ושאלתי אותה מדוע וענתה שמעירים לילדה עםשיער פתוח
    בו בזמן שלרוב המורות יש פיאה יותר ארוכה פשוט צביעות
    וכל הבני תורה שחושבים שמותר זה נובע מנגיעות ולכן אינם מכונים לאמת

כתיבת תגובה