האוזר רוצה להקים בבורסה "אינקובאטור" לעסקים קטנים

יושב ראש הרשות לניירות ערך מציע הצעה מהפכנית: רשימת מסחר ייעודית לחברות קטנות ובינוניות שיגייסו כסף בבורסה. חברות אלו יזכו לרגולציה מקילה שתפלה אותן לטובה על פני חברות גדולות

הרגולטור רוצה רגולציה דיפרנציאלית. האוזר. צילום: אייל יצהר, גלובס

יושב ראש הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, אמר היום (א) ב'ועידת העסקים' של 'גלובס' כי רגולציה שוויונית יוצרת אי-שוויון…

לדבריו פיקוח רגולטורי שוויוני פוגע בתחרות, ולכן, לדעתו, יש מקום לאפליה מתקנת. על מנת להמחיש את דבריו, הביא האוזר את עלות הרגולציה המושתתת על חברות ציבוריות קטנות. "רגולציה שוויונית בבורסה, לא מבדילה בין עסקים קטנים ובינוניים לגדולים וגורמת לנטל רגולטורי גבוה יותר אצל העסקים הקטנים והבינוניים.

"ראו לדוגמא את עלויות הרגולציה לחברות קטנות ובינוניות עד 300 מיליון שקל בהשוואה לחברות גדולות. בחברות הקטנות העלות הרגולטורית על פני זמן יכולה לנגוס בכ-9% משווי החברה, וזאת בהשוואה לחברות גדולות שהעלות הרגולטורית שלהן יכולה לנגוס רק ב-0.1% משוויין".

דוגמא נוספת, בה בא לידי ביטוי הצורך ברגולציה דיפרנציאלית שהביא האוזר היא הפיקוח המוטל על משקיעים קטנים אל מול סוחרים גדולים. "רגולציה שלא מבחינה בין משקיע קטן לבין משקיע גדול דווקא מנציחה אי שוויון. כך לדוגמא, אם לקוח קטן מבקש להשקיע 200 אלף שקל במניות וסוחר בהן בשווי של חצי מיליון שקל בשנה, הוא ישלם 1,600 בעמלות אם פעל בבנק או 700 שקלים במקרה שפעל דרך בית השקעות.

"אבל אם הוא לקוח גדול, כנראה שהוא ישלם עשרות אחוזים פחות ממשקיע-לקוח קטן. בתי ההשקעות והבנקים משלמים לבורסה, לעומת זאת, רק שמונים שקלים עבור העסקות הללו. מטבע הדברים ישנם פערים במחירים בין לקוחות גדולים ללקוחות קטנים, אבל במקרה הזה גודל הפער הזה בין העמלות הוא לחלוטין לא סביר".

לסיום ביקש האוזר להציע רפורמה מהפכנית בשוק ההון הישראלי. "הוריתי על הקמה של צוות בתוך הרשות שתפקידו לבחון חלופות אפשריות באשר להקמתה של רשימת מסחר ייעודית לחברות בינוניות וקטנות בבורסה לניירות ערך בתל אביב. אני רוצה לבחון יצירת מסלול של רגולציה מקילה מותאמת לחברות בתווך הזה. אני רוצה להפוך את הבורסה בת"א להיות גם אינקובטור לחברות קטנות".

כתיבת תגובה