האם ייתכן שכל מכסת ייבוא הדגים ללא מכס הסתיימה?

משרד האוצר הוריד את המכס על ייבוא דגי אמנון בכמות כוללת של 3,500 טון. הוראת השעה המוגבלת נועדה להוריד מחירים לקראת פסח. המחירים אכן ירדו, אך עכשיו, כמה ימים אחרי החג, חזרו לעלות. מדוע?

חנות דגים, שוק מחנה יהודה | צילום: נתי שוחט. פלאש 90

שר האוצר הודיע בחגיגיות על הורדת מכסים לקראת חג הפסח. בחלק מהמקרים השפיעה הורדת המכסים על המחירים, בחלק לא. דווקא דג האמנון (המושט) זכה ומחירו ירד ברשתות השיווק. אבל עכשיו, ימים ספורים לאחר החג, המחירים חוזרים לעלות.

קודם הוזלת המחירים שבערב הפסח נע מחירו של קילו פילה מושט סביב 39 שקלים. לקראת החג ירדו המחירים עד ל-15 שקלים לקילו! ועתה, מיד אחרי החג, חזרו המחירים לטפס ומחירו של קילו נע בין 20 ל-37 שקלים…

את הסיבה לעליית המחיר ניתן לכאורה לתלות בעובדה שמידי חג, בסיומו, מטפסים המחירים לרמתם קודם "מבצעי החג" השונים. אבל מצד שני, הורדת המכסים בהוראת שעה נעשתה לארבעה חודשים. כך שמחירו של המושט לא אמור להיות מושפע ממסורת זו.

אולי, כך ניתן להעריך, הסתיימה המכסה שהוטלה על הייבוא ללא מכס – 3,500 טון. זו המכסה הגבוהה ביותר שאושרה במסגרת הסרת המכסים מקרב כל המוצרים שהוזלו לקראת החג. אבל קשה להאמין שכל הכמות הזו יובאה, שווקה ונמכרה. מה גם ששר האוצר אמר במועד הורדת המכסים כי בכוונתו להפוך את הוראת השעה להוראה של קבע.

אנחנו לא הצלחנו להבין מדוע חזרו המחירים לעלות. אולי לרשתות השיווק ישנן תשובות לשאלה הזו.

אך יש כן שאלה חמורה הרבה יותר: מי מרוויח מהסרת המכסים ולאן מתגלגל הכסף הגדול שהיה אמור להיכנס לקופת המדינה. התשובה היחידה שניתן לתת לשאלה הזו היא שהמכסה הסתיימה והיבואנים חזרו לשלם לקופת המדינה את המכס הגבוה.

כתיבת תגובה