האם יכול ועד הרבנים להתפלל על שניים שיזכו בהגרלה אחת?

לאחרונה ערכו במוסדות תולדות אהרן הגרלה בין תומכי המוסדות על דירה בבית שמש, וההגרלה המיוחדת הזו שזכתה להדים רבים, עוררה גם שאלה הלכתית בה דנו גדולי הפוסקים בשבוע האחרון

אילוסטרציה. צילום: חדש בבית שמש

שאלה מרתקת בנוגע להגרלות על דירות: לאחרונה ערכה חסידות תולדות אהרן הגרלה על דירה בבית שמש בין אלו שתורמים סכום מסוים למוסדות החסידות. מדובר בתופעה חדשה שהולכת וצוברת תאוצה בקרב מוסדות רבים, שכן כל הגרלה על דירה מביאה רישום ענק בקרב הציבור הרחב.

אחד המשתתפים בהגרלה של תולדות אהרן התקשר לוועד הרבנים לענייני צדקה וביקש לתרום כסף כדי ששליח מטעם ועד הרבנים יתפלל עבורו בציון הרשב"י במירון כדי שהוא זה שיזכה בדירה בהגרלה הגדולה.

כעבור יומיים התקשר אדם נוסף ובפיו בקשה זהה – הוא מעוניין לתרום כדי ששליח ועד הרבנים יתפלל עבורו במירון שיזכה בדירה הגדולה. האם ועד הרבנים מחויב להעמידו על כך שכבר קדמו אחר בבקשה זו, ומכיון שלא יתכן ששתי התפילות יתקבלו שכן ישנו רק זוכה אחד בדירה, שמא לא ירצה לתרום באופן זה, או שאינם מחויבים לומר לו כלום.

שאלה מעניינת זו הופיעה השבוע בעלון ההלכתי 'וישמע משה' שכותב ועורך הרה"ג רבי משה פריד שליט"א, ראש כולל בקהילת בעלזא בבית שמש, שהעלה את השאלה על שולחן גדולי הפוסקים בדורנו, וקיבל את תשובותיהם הלכה למעשה.

מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט”א אמר שהתפילות יכולות לעזור לשניהם, שכן יתכן שהאחד יזכה בהגרלה זו והשני יזכה בהגרלה אחרת בזכות תפילה זו, ואין ועד הרבנים מחוייבים לומר כלום לתורמים אלא להתפלל על שניהם. וכן הסכימו רוב הפוסקים הלא הם הגאונים רבי דב בער פוברסקי, רבי יצחק זילברשטיין, רבי מרדכי גרוס, רבי משה שאול קליין, רבי יעקב מאיר שטרן, רבי חיים מאיר וואזנר שליט”א. וכן הורו מבי"ד הישר והטוב.

הגר"י זילברשטיין שליט"א נתן טעם לדבר ואמר שתפילה מועילה תמיד, ואם אינה מועילה במקומה ובשעתה יתכן שתועיל בזמן אחר ובמקום אחר, וכגון שבעוד כמה שנים כשישיא את בנו יקנה המחותן דירה לזוג ויפטור אותו מעול רכישת הדירה וכדו’.

הגרמ”ש קליין אמר שהמתקשרים לוועד הרבנים יודעים שיתכן שאחר קידם אותם בבקשה מעין זו, ואדעתא דהכי מתקשרים ששליחי הועד יתפללו עבורו כל אחד מהפונים, ומן השמים יקבלו את התפילה עבור מי שראוי לזכות בהגרלה.

הגרח"מ וואזנר שליט"א הוסיף שהרי גם בהגרלה הגדולה עצמה מאות אנשים תורמים סכומים גדולים למוסדות, וכולם מתכוונים בצדקה שהם נותנים שתהיה להם זכות לזכות בהגרלה, ואין זה תרתי דסתרי, כי כל אחד מוכן לתרום על צד הספק אולי תועיל תרומתו ויזכה בהגרלה.

ואילו הגאון רבי מנדל שפרן שליט"א אמר שוועד הרבנים צריך לשלוח שני שליחים נפרדים עבור שני הפונים, כדי שכל אחד יתפלל מכל הלב עבור אחד התורמים, אבל אדם אחד אינו יכול להתפלל מכל לבו עבור שתי מטרות שסותרות זו את זו. הגאון רבי שמאי גרוס שליט"א אמר שבוודאי זכות התפילה יכולה להועיל לשניהם וככל הסברות שנתבארו לעיל, ומכל מקום ועד הרבנים צריך להודיע לפונה השני שכבר קדמו אחר בבקשה כזו, ואם ירצה לתרום למרות זאת בוודאי תועיל לו התפילה כמו שתועיל לראשון.

כתיבת תגובה