"האריכו את היתרי העבודה לעובדי הבנייה הסיניים"

כיום יש בישראל אלפי עובדים מסין. אלדד ניצן, יושב ראש התאחדות תאגידי כוח אדם לבניין: "מי שייפגע יהיו לא הקבלנים הגדולים אלא הזוגות הצעירים המחכים מזה שנים לירידת המחירים. בלי בנאים לא יהיו בניינים"

פועלים סיניים בישראל | צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

התאחדות תאגידי כח אדם זר בענף הבניין באיגוד לשכות המסחר בפנייה דחופה לשר האוצר, לשר הפנים ולשר העבודה והרווחה: האריכו את היתרי עבודה  לעובדים הסיניים ששוהים בארץ וזאת בשל העיכוב בהגעתם של העובדים החדשים.

כידוע, בקרוב צפויים להגיע ארצה אלפי עובדים זרים מסין, לאחר חתימת הסכמים בילטרליים בין המדינות במטרה לסייע להגדיל את התפוקה בענף הבנייה למגורים ולהוריד את המחירים. אך מסיבות שונות וגם בשל העיצומים במשרד החוץ הבאתם מתעכבת וכלל לא ידוע מתי יגיעו. כיום יש בישראל כ-3,000 עובדים מסין, שהגיעו לכאן החל מ-2008.

שר הפנים אריה דרעי, אישר הארכה של חצי שנה לאשרת העבודה של עובדי בניין מסין, השוהים בישראל כ-10 שנים. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות עם שר האוצר ובהסכמת שר הרווחה וזאת בשל לתת מיידי פתרון עד שיגעו העובדים החדשים. אך מנגד כ 800-1000 עובדים מתוך ה- 3,000 לא קבלו התייחסות בהחלטה זו שכן הם התחילו את עבודתם בישראל לפני יולי 2006. עובדים אלו אשר שוהים תקופה ממושכת בישראל מהווים את החלק הארי וחוט השדרה של ענף הנדל"ן.

אלדד ניצן ציין כי כיום כל מי שעוסק בתחום הבנייה והנדל"ן יודע כי דווקא עובדים אלו הם בעלי המשקל הסגולי הגבוה בענף והם מובילים את שאר העובדים. אי הארכת השהות של עובדים אלו היא כריתת הענף שעליו יושבים כל העובדים ותגרום למכה אנושה שתשפיע ישירות ומידית על עיכובים במסירות הדירות והעלאת המחירים. "לדוגמא: אתמול פנו אלי מאתר בנייה ביהוד של מאות יחידות דיור שאם יגרשו את ראש הצוות שהוא מתוך העובדים המדוברים יהיה עיכוב דרמטי במסירת הדירות".

"אי הארכת השהות לשליש מהעובדים הינה מכה קשה ותיצור כאוס ותוהו בשוק צריך להבין שמדובר בשדרת העובדים שמנהלת ומובילה את העובדים הסינים כיום. מצד אחד השרים הבינו את הרציונל של השארת העובדים עד להגעת העובדים החדשים אך לא לקחו בחשבון את התאריך הקובע ומשאירים בארץ 2,000 עובדים בלבד שתלויים באלף שמוציאים וזה בבחינת "מה הועילו השרים בתקנתם" . בשל סעיף אחד ובירוקרטיה משאירים כמות מזערית של פועלים שיעשקו את הקבלנים ויזניקו את מחירי הדירות בשעה שהממשלה עושה מאמצים כבירים להוריד אותם. את המחיר ישלמו אלפי אזרחים" אמר ניצן

כתיבת תגובה