האשמה חמורה: גזענות כלפי ערבים שמבקשים הלוואות בבנקים

בדיון בוועדת הכלכלה אותו יזם חבר כנסת מהמפלגה המשותפת עלו טענות לפיהן הבנקים מפלים ערבים, נשים ויוצאי עדות המזרח בקבלת אשראי. נציגת הפיקוח על הבנקים: "תלונות בודדות בלבד הנוגעות לאפליה"

חה"כ אוסאמה סעדי (ארכיון). צילום: יונתן סינדל | פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול (ב) בטענה כי הבנקים מפלים ערבים, נשים ויוצאי עדות המזרח בקבלת אשראי. יוזם הדיון היה חבר הכנסת אוסאמה סעדי (המשותפת) שטען כי לערבים, לנשים ולמזרחיים יש פחות סיכוי לקבל אשראי בבנקים.

יושב ראש הוועדה, חה"כ איתן כבל (עבודה) אמר כי "אין ספק שיש קשר ישיר בין הסיכוי לקבל אשראי בבנקים לבין פרופיל הלווה, ולא צריך מחקר או את נתוני בנק ישראל בשביל זה. בחברה הישראלית יש כמיליון מודרי אשראי ובשל כך במסגרת חוק נתוני אשראי הקמנו את הקרן למודרים". הוא אף הבהיר כי ועדת החקירה הפרלמנטארית לבחינת הקצאת האשראי והסדרי חוב לטייקונים תטפל גם בכך.

סעדי אמר כי יזם את הדיון בעקבות פרסום בתקשורת של מחקר משותף שערכו פרופ' ירון זליכה וד"ר מיכל ובר, וממנו עלו ממצאים קשים באשר ליחס הבנקים לערבים, נשים ומזרחיים. "לא היינו צריכים את המחקר, אנחנו חווים את זה ומקבלים כל הזמן תלונות על אפליה. זליכה קרא לזה בשם הנכון: גזענות".

גם כבל סיפר על חוויותיו האישיות ומנה את הדרישות שביקש הבנק ממנו כאשר רצה לקחת הלוואה על חשבון המשכנתא. הוא אמר כי "אם היו מבקשים מפישמן או מלווים גדולים אחרים את מה שהבנק ביקש ממני, ועדת החקירה הפרלמנטארית לא הייתה צריכה לקום".

חה"כ יוסף ג'אברין (המשותפת) הוסיף כי אם הבנקים היו בודקים את הנתונים הפיננסיים בלבד יכול להיות שהיו מגלים שתושב אום אל פאחם דומה במאפייניו לתושב יוקנעם. וחה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא גם הוא מהמפלגה המשותפת, אמר כי "הבנקים אף פוגעים במסגרות האשראי של קבלנים ערבים וזה אומר שהם לא יוכלו לגשת למכרזים והם הולכים לקראת פשיטות רגל".

בתגובה אמרה מנהלת מחלקת המחקר באיגוד הבנקים, כי "קשה להתייחס למסקנות של מחקר שאיש בחדר עוד לא ראה. בניגוד לרושם שנוצר, הבנקים מסתכלים על הנתונים הכלכליים הרלוונטיים ועל היכולת של הלקוח להחזיר את האשראי". מנהלת היחידה הכלכלית בפיקוח על הבנקים אמרה כי היחידה לפניות הציבור מטפלת בכ-5,000 פניות בשנה, וציינה כי בשנים האחרונות הצטברו פניות בודדות בלבד הנוגעות לאפליה. לדבריה, "גם באותן פניות בודדות לא נמצאו סימנים להדרה, אלא שיקולים עסקיים לגיטימיים". היא הוסיפה כי היא אינה סבורה שהבנקים מחזיקים נתונים על מתן אשראי לפי פילוח דמוגרפי, אך הודתה כי יש בעיה במתן אשראי לדיור לאוכלוסייה הערבית.

תגובה אחת ל: "האשמה חמורה: גזענות כלפי ערבים שמבקשים הלוואות בבנקים"

  1. סןף סוף הרשמה הערבית פועלת למען בוחריה

כתיבת תגובה