הבורסה תהפוך לחברה למטרות רווח?

תזכיר לתיקון חוק שמגבשת הרשות לניירות ערך, מבקש לנתק בין הגישה למסחר בבורסה ובין הבעלות עליה, במטרה להפוך את הבורסה בתל-אביב לחברה ככל החברות ולגוון את הרכב בעלי המניות בבורסה

באחרונה מקדמת הרשות לניירות ערך תכנית לשינוי מבנה הבורסה, במטרה להפוך אותה תחרותית ואטרקטיבית יותר לחברות הנסחרות במסגרתה. כיום, הבורסה לניירות ערך בתל אביב היא חברה מוגבלת בערבות ללא הון מניות, המאוגדת שלא למטרות רווח. לחברי הבורסה אין זכויות הוניות בחברה זו והם אינם רשאים לקבל ממנה רווחים. רק חברי הבורסה, קרי הגופים שהם הבעלים של הבורסה, נהנים מגישה למסחר במסגרתה.

כותבי התכנית מציינים כי מספר הגורמים הנהנים מגישה למסחר בבורסה בתל-אביב נמוך משמעותית ממספרם של גורמים כאלה בבורסות מקבילות בעולם. על רקע זה מוצע שינוי מבני במסגרת תזכיר חוק חדש של רשות ניירות ערך, במטרה להפוך את הבורסה לגורם תחרותי ויעיל יותר, המסוגל להוות תחרות משמעותית לבורסות בשווקים בינלאומיים ולזירות מסחר אלטרנטיביות בארץ ובחו"ל.

כמו כן נועד השינוי לאפשר תשתית איתנה והכרחית לשיתופי פעולה אסטרטגיים עתידיים עם בורסות זרות ומשקיעים אסטרטגים, לפעילותן של בורסות נוספות בישראל, ולאפשרות גיוס הון על ידי הבורסה עצמה. שינוי מבנה הבעלות בבורסה יוביל לביטול השליטה ההיסטורית של הבנקים בבורסה.

עיקרו של השינוי המוצע הוא בהפיכת התאגדות הבורסה לחברה למטרות רווח, במבנה שבו הבעלות בהון מניותיה מופרד מהגישה למסחר. הגישה למסחר לא תותנה עוד בקשרי בעלות בבורסה, אלא תיעשה באמצעות התקשרויות חוזיות בין הבורסה לבין חברים פוטנציאליים. בכך תיווצר בורסה מוכוונת שוק פשוטה ויעילה.

על מנת לגוון את הרכב בעלי המניות בבורסה, ולתמרץ את חברי הבורסה הנוכחיים למכור את אחזקותיהם בבורסה, נקבע כי אחזקותיהם מעבר לשיעור של חמישה אחוזים יורדמו ולא יַקְנוּ כל זכויות. עוד נקבע, כי כאשר בעלי המניות הנוכחיים בבורסה ימכרו את אחזקותיהם, הם יחויבו במס רווח הון של 100% בגין מלוא רווח ההון שיצמח להם ממועד שינוי המבנה בבורסה.

נכון להיום, זכויות ההצבעה בבורסה מתחלקות באופן שווה בין כל חברי הבורסה. עם שינוי מבנה הבורסה כאמור לעיל, יחזיק כל בעל מניות בבורסה בזכויות הצבעה ובזכויות הוניות, בהתאם לחלוקה שתוחלט על דעתם.

תזכיר החוק שגובש, מציע לחזק את מנגנוני הפיקוח על הבורסה, ליישם הסדרי ממשל תאגידי בפעילות הבורסה, לאפשר לשר האוצר להעניק רישיונות לפתיחת בורסה ועוד.

 

כתיבת תגובה