ההצעה לשינוי מבנה הבורסה אושרה בממשלה פה אחד

הצעת חוק שתפריד את הבעלות בבורסה מהמסחר, תחליש את כוחם של הבנקים בבורסה ותפתח אותה לתחרות, הועלתה היום (א) על ידי שר האוצר בישיבת הממשלה. ההצעה אושרה פה אחד והיא תעבור בקרוב להליכי חקיקה במליאה

הבורסה בתל-אביב. צילום: InnaFelker | שאטרסטוק

הממשלה אישרה בישיבתה השבועית, היום (א) את הצעת שר האוצר לשינוי מבנה הבורסה. ההצעה אושרה פה אחד ללא מתנגדים.

הצעת החוק אמורה ליצור לבורסה מודל תמריצים שיוביל אותה לפעול באופן תחרותי, לצרף חברי בורסה חדשים ועל ידי כך להוזיל עלויות למשקיעים. להתחרות במערכת הבנקאית כמקור אשראי חלופי ולשתף פעולה עם בורסות זרות. בנוסף, שינוי מבנה הבעלות בבורסה יוביל לביטול השליטה ההיסטורית של הבנקים בבורסה מאז ייסודה.

שר האוצר, חה"כ משה כחלון (כולנו) אמר עם אישור הצעתו כי "מדובר במהלך שיביא לצמיחת המשק, יחזק את הבורסה ויאפשר לה לחזור למקומה הראוי כקטר צמיחה מרכזי של המשק הישראלי. המהלך יפתח את הדלת בפני חברות בארץ ומהעולם, בורסה שתייצר אפיקי השקעה איכותיים לציבור, בורסה שתייצר לציבור גיוון של מקורות חיסכון. המהלך יביא אותנו לעידן של בורסה תחרותית יותר שתוביל להורדה בעמלות המסחר הגבוהות שמשלם הציבור".

מנכ"ל משרדו, שי באב"ד, אמר כי "שינוי מבנה הבורסה יחד עם שורה ארוכה של צעדים שאנחנו מקדמים הם בשורה אמיתית לשוק ההון הישראלי. הרפורמות שאנו מבצעים יציבו את הצרכן במרכז, יובילו להתפתחות והתרחבות שוק ההון בזירה הבין לאומית והמקומית, תוך הפחתת הנטל הרגולציה במטרה להחזיר את המשקיעים לבורסה בתל אביב וכל זאת תוך עידוד החדשנות והטכנולוגיה".

יושב ראש הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, אמר כי "הבורסה היא נדבך קריטי בשוק ההון. הצעת החוק עתידה להפוך את הבורסה בתל-אביב לגורם יעיל ותחרותי, לתרום להגדלת המסחר וההשקעות ולאפשר שיתופי פעולה בינלאומיים. היא תשנה את מבנה הבורסה למבנה המודרני המקובל במדינות המערב, בו קיימת הפרדה בין הבעלות והחברות בבורסה. הפרדה זו תגביר את התחרות, תצמצם ניגודי עניינים ותפחית את דומיננטיות הבנקים בבורסה. כל אלה ביחד עם ההקלות הרגולטוריות מיועדים ליצור תנאים אטרקטיביים לחברות להנפיק בבורסה ולמשקיעים להשקיע בה".

מאחורי הצעת החוק עומדת הכוונה לדרבן ולרענן את הפעילות בבורסה הישראלית. שינוי מבנה הבעלות בבורסה שמאוגדת החל משנת 1953 כחברה מוגבלת בערבות ללא הון מניות, ונאסר עליה בחוק ניירות ערך לחלק רווחים כל עוד היא בורסה יחידה בישראל, יהפוך אותה לחברה למטרות רווח, בה הבעלות מופרדת מהחברות, בדומה להליך שעברו בורסות רבות בעולם.

בכך מאמינים באוצר כי הבורסה תהפוך לגורם תחרותי ויעיל יותר מכפי שהוא היום, המסוגל להוות תחרות משמעותית לבורסות בשווקים בינלאומיים ולזירות מסחר אלטרנטיביות בארץ ובחו"ל. שינוי דומה של מבנה ההתאגדות נערך ברוב המוחלט של הבורסות המובילות בעולם, והעלה כי שינוי מבני מהווה אמצעי התורם להתמודדות הבורסה עם האתגרים העומדים בפניה, מעודד שיתופי פעולה ומיזוגים בין בורסות במקומות שונים בעולם ואף מאפשר לבורסות לגייס הון כישות עצמאית באמצעות הנפקת ניירות הערך שלה ורישומם למסחר.

בנוסף, באוצר רוצים להרחיב את בסיס החברות בבורסה ולהנגישה למספר גדול יותר של גורמים בעלי זכות מסחר. כיום ישנה זהות מלאה בין הבעלות על הבורסה לבין זכות הגישה למסחר. כלומר, רק הגופים שהם בעלים של הבורסה (חברי הבורסה) נהנים מגישה למסחר. לאחר השינוי המבני, הגישה למסחר לא תהא עוד תלויה בקיומן של זכויות בעלות בבורסה אלא תהא מבוססת על התקשרות חוזית בין הבורסה לבין חברים פוטנציאליים, דבר שיאפשר להגדיל את מספר בעלי זכויות המסחר בבורסה במנותק ממספר בעליה ומזהותם.

באוצר ציינו כי כיום, מספר החברים בעלי גישה למסחר בבורסה בתל אביב נמוך משמעותית ממספרם בבורסות מקבילות בעולם. עוד אמרו שם כי מהלך שינוי המבנה יוביל גם להפחתת כוחה של המערכת הבנקאית בבורסה, ובכך להתפתחותה של הבורסה כאפיק מימון חלופי לגיוס כספים על-ידי תאגידים. התפתחות זו תתרום רבות למשק ותשכלל את הקצאת ההון בו.

ההצעה עדיין זקוקה לאישור הכנסת והיא תעלה בקרוב על שולחן הכנסת לקריאה ראשונה. באוצר אמרו היום כי "במסגרת השינוי המבני המוצע ולנוכח חשיבות הבורסה כמשאב לאומי החיוני לפעילות שוק ההון והכלכלה בישראל, פועלת הצעת החוק לחזק את מנגנוני הפיקוח על פעילות הבורסה, הן מנגנוני הפיקוח הפנימיים בתוך הבורסה באמצעות קביעת הסדרי ממשל תאגידי לטיפול בניגודי העניינים העשויים להתעורר כתוצאה ממבנה הבעלות החדש, והן אלה החיצוניים באמצעות פיקוח רגולטורי על קיום תנאי רישיון, קבלת היתרי החזקה ושליטה וקביעת סמכויות פיקוח ואכיפה של רשות ניירות ערך ביחס לבורסה כמקובל ביחס לגופים מפוקחים אחרים".

כתיבת תגובה