הורדת יוקר המחיה: 'רפורמת הקורנפלקס' אושרה ברבנות

בשורה משמחת: ה'ייבוא המקביל' יוצא היום (ג') לדרך בפיילוט המאפשר מתן כשרות לרשימת מוצרים המיובאים מחו"ל בייבוא מקביל (שלא על ידי היבואן המקורי), באישור הרבנות הראשית, באופן אשר יוזיל משמעותית את עלות המוצרים לצרכן, תוך יישום דרישות הרבנות הראשית על הליך הסדרת הפיקוח הכשרותי

מזון ביבוא מקביל shutterstock
*'*
לאחר קשיים כשרותיים שנראה היה כי יתקעו את "רפורמת הקורנפלקס" – הרפורמה שאמורה להוריד את מחירי המזון ע"י יבוא מקביל של מוצרים, היום (יום ג' ט"ז אייר תשע"ח – 1.5.2018) ייכנס לתוקף נוהל יבוא מקביל בכשרות הרבנות הראשית, זאת לאחר שמנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן ונציגי משרד האוצר הגיעו להסכמות בדבר מסגרת הפיילוט והמשאבים שיוקצו לטובתו, כל זאת לאחר דיונים של  הצוותים המקצועיים שפעלו בהתאם למדיניות שהתווה הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו שליט"א.
במסגרת הפיילוט שהחל היום, יתאפשר ליבואנים מקבילים לקבל אישורי כשרות על מגוון מוצרי מזון, בעלי צריכה גבוהה בארץ, המיובאים מחו"ל ועומדים בתנאים שנקבעו, מתוך תקווה כי רפורמה זו שתיצור תחרות הוגנת תוזיל את מחירי המוצרים עבור צרכני המזון הכשר ותפתח את האפשרות ליבואנים נוספים לייבא מוצרים כשרים שיובאו עד כה רק על ידי יבואנים עיקריים, כך שיתאפשר לצרכן לקבל מגוון רחב ומוזל יותר של מוצרי מזון מיובאים בכשרות של הרבנות הראשית.
במהלך תקופת הפיילוט שתימשך כשנה, ייבחנו השלכות היבוא המקביל והיקפו, זאת בכדי לאפשר לצדדים לבחון ולהיערך באופן סופי לגיבוש הסדרת הייבוא המקביל הכשר, תוך מתן התייחסות להיבטים הכשרותיים הנדרשים להפעלת 'רפורמת הקורנפלקס' במתכונת מלאה ועבור כל המוצרים.
יוזכר כי במסגרת התהליך הראשוני של 'רפורמת הקורנפלקס' שהוצגה בשנת 2016, ניתן מענה להיבטים הבריאותיים אך לא ניתנה התייחסות להיבטים הכשרותיים הטמונים בייבוא מזון מחו"ל. בעקבות כך פתחה הרבנות הראשית במגעים והגיעה להסכמות עם משרדי הממשלה על פיילוט ניסיוני לאישור ייבוא מקביל של מזון כשר, העומד בנהלי הכשרות של הרבנות הראשית, לטובת צרכני הכשרות בארץ ובכדי להוזיל עבורם את יוקר המחיה.
היום הופץ על ידי הרבנות הראשית נוהל המסדיר את הייבוא המקביל ומעתה ניתן לייבא לארץ גם בייבוא מקביל מזון כשר באישור הרבנות הראשית לישראל. מתווה הפיילוט כולל מוצרים שיוצרו במפעל עם השגחה שנתית כללית שניתנה למפעל בחו"ל.
במקביל לפיילוט הוחלט כי משרד האוצר והרבנות הראשית יפעלו לתיקוני החקיקה הנדרשים לצורך מתן סמכויות אכיפה ובין היתר סנקציות ועיצומים כספיים שיוטלו על יבואנים שיפרו את הנהלים. נוהל היבוא המקביל והמסמכים שנדרש היבואן להגיש מפורסמים באתר הרבנות הראשית לישראל.
מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן מסר: "הרבנות הראשית לישראל שמחה להיות שותפה במאמצי המדינה בהוזלת יוקר המחיה גם לצרכנים שומרי הכשרות, במקביל למאמציה הכנים להגן על הצרכן מפני הונאות כשרותיות ולוודא כי אכן הצרכן מקבל אוכל כשר כפי שציפה. לאחר שנה ויותר של דיונים מקצועיים עם גורמי כשרות בכירים ברבנות ומול אגף תקציבים באוצר, גיבשנו הסדרת ביניים לרפורמה שקיבלה את ברכתם של הרבנים הראשיים. הייבוא המקביל מציב את הרבנות בפני אתגר נוסף במכלול העשייה הברוכה שלה והרבנות נכונה להצליח במשימה זו ולתת לציבור הצרכנים והיבואנים את השירות הטוב ביותר תוך שמירה על האינטרס של צרכני הכשרות".

כתיבת תגובה