החטא ועונשו • עונשי מאסר וקנסות למורשעי פרשת פסגות

בית המשפט החמיר בעונשם של דוד אדרי ושי בן-דוד שהואשמו בשורה של עבירות בניירות ערך. הפרקליטות: מדובר בפרשה חמורה. גזר הדין משמש תמרור אזהרה לבעלי תפקידים וגופים גדולים בשוק ההון

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר 4.5 שנות מאסר, מאסר על תנאי וקנס בסך 4.5 מיליון שקלים על דוד אדרי; שלושים חודשי מאסר, מאסר על תנאי וקנס בסך 1.75 מיליון שקלים על שי בן-דוד. השניים הורשעו לפני חודשים ספורים בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך ועוד, במה שכונה "פרשת פסגות".

כפי שהבאנו כאן ב'ביזנעס' בעבר, אדרי כיהן כסמנכ"ל ברוקראז' בבית ההשקעות 'פסגות' ואף ניהל את חשבון הנוסטרו של בית ההשקעות. בן דוד כיהן כמנהל חדר הברוקראז' בפסגות והשניים פעלו במשותף כדי להשפיע על שערי איגרת חוב ממשלתית לקראת 'מכרז החלף' שביצע משרד האוצר בספטמבר 2007.

בימים שקדמו למכרז ביצעו הנאשמים עסקאות רבות, בהיקפים גדולים, על מנת להשפיע על שערי איגרת חוב שהשתתפה במכרז. בנוסף, פעלו השניים במטרה להשפיע על שערי איגרות חוב נוספות שהשתתפו במכרז. פעילויות אלה שיפרו את יחס ההמרה לו זכו הנאשמים במכרז, והשיאו לבית ההשקעות רווחים משמעותיים.

עוד הואשמו השניים כי ביצעו עסקאות בהיקפים גדולים במטרה להעלות את שער האג"ח של דלק נדל"ן. השניים, כך נכתב בכתב האישום, סיכמו מראש עם מנכ"ל דלק נדל"ן, הלל רוז'נסקי, כי ירכוש את האג"חים במחיר גבוה יותר מהמחיר בשוק.

בנוסף, הואשם אדרי כי ביצע פעילות מסחר תרמיתית, תוך ביצוע עבירת מרמה והפרת אמונים כלפי פסגות. במקרה הזה רכש אדרי אג"ח לחשבונו הפרטי, ולאחר מכן ביצע במשך כשלושה שבועות רכישות מסיביות של אג"ח זה באמצעות חשבון הנוסטרו של פסגות שהיה בשליטתו, במטרה להעלות את שער האג"ח. לאחר מכן, הקדים ומכר את האג"ח תוך גריפת רווחים משמעותיים, ורק לאחר מכן, ולאחר שמכירותיו גרמו לירידות שערים של האג"ח, מכר את האג"ח מחשבון הנוסטרו.

העונשים החמורים שנגזרו על השניים, משקפים לדברי הפרקליטות, את חומרת העבירות. בהודעה שפרסמה הפרקליטות היום (ה) נכתב כי "מדובר בפרשה חמורה העוסקת ביכולתם של גופים פיננסיים גדולים להשפיע על שוק ההון לתועלתם הפרטית של בעלי התפקידים המכהנים בהם. אותם בעלי תפקידים הם שומרי הסף, מתפקידם לנהוג בניקיון כפיים, אחרת יפגעו בצורה ממשית באמון הציבור בשוק ההון.

"לאחר חקירה מסועפת ומורכבת הובאו הנאשמים לדין, הורשעו והיום אף נגזרו עליהם עונשי מאסר משמעותיים, לצד קנסות גבוהים. הפרשה נושאת השפעה על תקינות והגינות שוק ההון, כאשר במסגרתה נקבע כי האיסור לביצוע פעילות תרמיתית משתרע גם על פעילותם של גופים מוסדיים גדולים. כך, גזר הדין משמש תמרור אזהרה לבעלי תפקידים וגופים גדולים אשר בעתיד יבקשו להשתמש בכוחם הרב לצורך השפעה פסולה על השוק, ומעיד כי אלו לא יתחמקו מן הדין גם בחלוף זמן מביצוע העבירות".

כתיבת תגובה