הטבת חסרת תקדים: 100 אלף שקל במוזמן והשאר במשכנתא

על פי ההנחיות החדשות, יהיה הבנק רשאי לבסס את שווי הנכס על הערכת שמאי במקום על מחיר הרכישה בפועל, ובלבד ששווי השוק שלהן אינו עולה על 1.8 מיליון שקל

צילום: שאטרסטוק

בנק ישראל מפרסם היום את התיקון הסופי לגבי משכנתאות למכרזים במחיר למשתכן ומחיר מטרה. לפי התיקון החדש, בפרויקטים בסבסוד ממשלתי דוגמת "מחיר מטרה" ו"מחיר למשתכן", בהלוואות לדיור הניתנות לרכישת דירות אלו, תאגיד בנקאי רשאי לחשב את יחס המימון של ההלוואה בהתבסס על הערכת שמאי במקום על מחיר הרכישה בפועל, כשעל הרוכש לשלם לפחות 100 אלף ש"ח ממקורותיו העצמיים. בכל מקרה, השווי לצורך חישוב יחס המימון כאמור לא יעלה על 1.8 מיליון ש"ח.

יודגש, כי התיקון מאפשר מתן משכנתאות לדירות אלו ביחס מימון של 75% מהמחיר בהערכת השמאי, ולכן למעלה מ-75% מהמחיר בפועל. כך למשל, במקרים שבהם שווי השוק של הדירה הנרכשת, על פי הערכת שמאי הבנק עומד על 1.6 מיליון שקל, בעוד שעלותה לרוכש עומדת על 1.3 מיליון שקל בלבד, יוכל הבנק לחשב את היקף המימון המקסימלי של 75% לפי הערכת השמאי, ולהעניק מימון מקסימלי בהיקף של עד 1.2 מיליון שקל (75% מ-1.6 מיליון שקל).

עם זאת, יחס המימון המותר בפועל תלוי בהערכת השמאי למחיר הרכישה. כבכל הלוואה, ההחלטה על גובה ההלוואה נתונה לשיקוליו העסקיים של הבנק.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, ציינה כי היא רואה לנכון להתאים את הוראות הרגולציה לתכניות החדשות שמקדמת הממשלה, ולסייע לזוגות הצעירים באופן שעקבי עם הצורך להגביל את הסיכון ללקוחות ולבנקים.

כתיבת תגובה